Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kollision mellem Hamburg og Bremen
Kollision mellem Hamburg og Bremen
Af andersj, Aalborg. 15/11-23, 22:42.
Her til eftermiddag har en ICE 4 ramt et materieltog med tre Lint 41 der ikke var helt profilfri. De tre Lint 41 stod i hovedsporet i Lauenbrück, hvoraf det bagerste ikke var profilfrit ved et sporskifte. ICE 615 skulle i midterste spor for at overhale, hvilket kan gøres med 80 km/t gennem det pågældende sporskifte. Lokomotivføreren i ICE 615 har åbenbart opdaget at Lint-togene ikke var profilfri og nåede at bremse ned, så kollisionen skete med 50 km/t.

Heldigvis er der ingen kvæstede.

Materieltoget bestod af tre ud af de seks togsæt som Bentheimer Eisenbahn havde købt fra Deutsche Bahn og som var under transport fra Mukran til et ukendt sted hvor de skulle renoveres og indsættes når strækningen Neuenhaus–Emlichheim–Coevorden (NL) genåbnes i 2026.

Pressemeddelelse politiet: https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/70255/5650094
NDR artikel: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/lueneburg_heide_unterelbe/Zugkollision-bei-Lauenbrueck-ICE-rammt-Regionalzug,zugunfall596.html 

Fotos fra Bundespolizeiinspektion Bremen:





Anders

Mon ikke mindst 1 af Lint sættene er en afskivning?
Med 50kmt kollision tænker jeg at selve konstruktionen må være slået skæv. Det samme med ICE fører vogn.

Kollision mellem Hamburg og Bremen
Af andersj, Aalborg. 16/11-23, 22:06.
Citat fra: Skylight Dato 16/11-23, 21:15Mon ikke mindst 1 af Lint sættene er en afskivning?
Med 50kmt kollision tænker jeg at selve konstruktionen må være slået skæv. Det samme med ICE fører vogn.

I forvejen var det vist meningen at mindst en af de købte Lint skulle agere reservedelsdonor. Der er brug for tre togsæt til den planlagte forlængelse til Nederlandene. Rygterne siger at det måske kun var muligt at købe de seks togsæt i en samlet pakke, så tragisk nok kan det være en fordel for BE hvis de kan få forsikringssummen udbetalt for et totalskadet togsæt.

Anders

Hej Andersj.
Angående Totalskade Erstatning.

Vi ved alle at forsikringsselskaber udbetaler mindst muligt i erstatning ved en Totalskade, helst nul kroner, så det de får mest ud af er at indvinde de reservedele som er brugbare og ophugge resten, det vil de tjene mest på.

 

Citat fra: Togsøn Dato 18/11-23, 08:30...Vi ved alle at forsikringsselskaber udbetaler mindst muligt i erstatning ved en Totalskade, helst nul kroner, så det de får mest ud af er at indvinde de reservedele som er brugbare og ophugge resten, det vil de tjene mest på.

 
Er det overhovedet relevant? DB er vel som statsselskab selvforsikret - i hvert fald mht. materiel. Personskade kan være være en  anden sag.

Gå op Sider:[1]
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak