Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- "I fem uger skal godstog vende på Københavns Hovedbanegård"
Gå ned Sider:[1] 2
Banedanmarks pressemeddelelse af 13.11.2023:

"I fem uger skal godstog vende på Københavns Hovedbanegård

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Fra den 26. november til 1. januar skal godstog, som skal passere København, ind og vende på Hovedbanegården. Det skyldes, at der skal udgraves en ny tunnel på Ny Ellebjerg Station, så godstogene ikke kan køre ad den sædvanlige rute.

Normalt ser man ikke mange godstog køre ind til perronerne på Københavns Hovedbanegård. Det kommer dog til at ændre sig i perioden fra den 26. november til 1. januar, hvor alle internationale godstog skal ind og standse på Hovedbanegården for at kunne køre videre øst- eller vestpå.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her:  https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/I-fem-uger-skal-godstog-vende-paa-Koebenhavns-Hovedbanegaard .

M.v.h.
Niels

Det skal nok blive kaos og hjælper næppe på en i forvejen rekordlav punktlighed.

"I fem uger skal godstog vende på Københavns Hovedbanegård"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/11-23, 12:17.
Seneste redigering: 13/11-23, 12:22 af Per Holm
Vi har hele tiden vidst at det ville komme.

I lørdags stod jeg lidt og kiggede ned oå arbejdet med "Øresundsperronerne" (på strkn. 11) og uden at erindre tidsplanen tænkte jeg at nu er de nok snart færdige, det eneste der mangler er stort set kun tunnelen, resten vil være simpelt montagearbejde.

M4-stumpen får mest lokal betydning, men fjerntogsperronerne vil virkelig ændre den trafikale struktur i vort lille land.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

DSB Trafikinfo: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/23-8040-sjalland/

Fra søndag den 26. november til og med lørdag den 9. december
  • Regionaltogene, som normalt kører mellem Slagelse og CPH Lufthavn, kører kun mellem Slagelse og Høje Taastrup. Fra Slagelse vil togene kører tidligere end normalt. Kunder mod København henvises til S-tog eller øvrige tog mellem Høje Taastrup og København H. På København H kører der tog mod CPH Lufthavn
  • Regionaltogene mellem Kalundborg og København H, med enkelte undtagelser, kører ikke mellem Roskilde og København H fra mandag til fredag
  • Regionaltogene mellem Roskilde og Helsingør, med enkelte undtagelser, er aflyst i dagligtimerne fra mandag til fredag
  • Regionaltogene mellem København H og Nykøbing F kører koblet sammen med Intercitytogene til og fra Esbjerg mellem København H og Ringsted. Mellem København H og Ringsted vil der være ændrede tider og længere rejsetid
  • Flere regionaltog mellem Holbæk - København H kører i ændrede tider
  • Enkelte regionaltog om morgen mellem Nykøbing F - Næstved kører i ændrede tider
  • Enkelte InterCityLyn tog mellem CPH Lufthavn - Aarhus H er aflyst

Fra søndag den 10. december til og med mandag den 1. januar
  • Regionaltogene, som normalt kører mellem Slagelse og CPH Lufthavn, kører kun mellem Slagelse og Høje Taastrup. Fra Slagelse vil togene kører tidligere end normalt. Kunder mod København henvises til S-tog eller øvrige tog mellem Høje Taastrup og København H. På København H kører der tog mod CPH Lufthavn
  • Regionaltogene mellem Kalundborg og København H, med enkelte undtagelser, kører ikke mellem Roskilde og København H fra mandag til fredag
  • Regionaltogene mellem København H og Nykøbing F kører koblet sammen med Intercitytogene til og fra Esbjerg mellem København H og Ringsted. Mellem København H og Ringsted vil der være ændrede tider og længere rejsetid
  • Flere InterCity-, InterCityLyn- og regionaltog kører i ændrede tider

Anders

Kunne "man" forestille sig at tunnelbyggeriet kunne klares på kortere tid, og dermed færre trafikale, læs kundemæssige, konsekvenser?

JH

"I fem uger skal godstog vende på Københavns Hovedbanegård"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/11-23, 19:30.
Seneste redigering: 13/11-23, 19:35 af Per Holm
Citat fra: Jens Hansen Dato 13/11-23, 19:19Kunne "man" forestille sig at tunnelbyggeriet kunne klares på kortere tid, og dermed færre trafikale, læs kundemæssige, konsekvenser?

JH

Næppe. I så fald var det blevet gjort.

På nettet - husker ikke lige hvor - findes tegninger der viser i hvor snævert et rum den nye tunnel skal støbes,  hvor meget andet der i forvejen er i jorden og hvor lidt plads der er til rådighed.

Du kan jo selv kigge ned på arbejdspladsen fra perronen næste gang du stiger ud af et sydkørende S-tog på Ny Ellebjerg sp. 2.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Jens Hansen Dato 13/11-23, 19:19Kunne "man" forestille sig at tunnelbyggeriet kunne klares på kortere tid, og dermed færre trafikale, læs kundemæssige, konsekvenser?

JH

En standard elementtunnel vil man kunne etablere på en weekendspærring med døgnarbejde - det har man gjort før. Men det her er slet ikke en tunnel, men en bro.

Så der skal piloteres når skinnerne er fjernet og derefter etableres et brodæk, hvorefter skinnerne igen kan blive lagt.

Illustration fra Metroselskabet:



Anders

Nu må I blive enige, er det en tunnel eller en bro?

I øvrigt er erfaringen med jernbaneinfrastruktur i Danmark vel nok at det billigste er det bedste, hvilket så måske gør at de trafikale konsekvenser negligeres.

JH

"I fem uger skal godstog vende på Københavns Hovedbanegård"
Af metrohenrik, Ringsted. 14/11-23, 06:32.
Seneste redigering: 14/11-23, 06:34 af metrohenrik
Citat fra: Jens Hansen Dato 14/11-23, 06:22Nu må I blive enige, er det en tunnel eller en bro?


JH

Som sædvanlig har Per styr på sagen. Tunnel.
Men faktisk har de begge ret.

En gangtunnel, sporene kommer til at ligge på en bro...(under jorden). :-)
Metroselskabets tekst

https://m.dk/nyheder/byggeriet-af-oeresundsperroner-og-gangtunnel-gaar-i-gang-paa-ny-ellebjerg/?fbclid=IwAR3y0jph_kuDsNNDl6Dzl44CHVoLqSLc9MvqZPJygkhKMVnFIVjaHHY4U_w

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Konsekvenserne for DB Cargo bliver at enkelte tog må sejle fra Sverige til Tyskland, da man hverken har personale eller lokomotiver nok til den ekstraproduktion det giver at køre omkring København H

https://www.scmnews.dk/article/view/1065787/dyr_smuttur_til_hovedbanegarden_rammer_godsbaneselskaber?token=trvdcvh4zityv27hqx1u23t0vl61gorq

Anders

Slagelse toget er nu helt aflyst fra næste uge og resten af året

Så sidste chance for at se ET i Slagelse og Sorø er fredag som udgang punkt

Citat fra: Jens Hansen Dato 14/11-23, 06:22Nu må I blive enige, er det en tunnel eller en bro?
hvis du siger os hvad der er oppe eller hvad der er nede ;-)
Andetsteds vil man kalde det en "galeri" og en første og anden etage. I Dk har man dog ikke behov for så mange begreber, da stejle skranker hører til sjældenheder.

Citat fra: Gladedk Dato 22/11-23, 20:18Slagelse toget er nu helt aflyst fra næste uge og resten af året

Så sidste chance for at se ET i Slagelse og Sorø er fredag som udgang punkt


Hvad skal jeg egentlig køre CPH-Slagelse løbende i K24, nu når ET bliver sendt til Sverige? Bliver det ER/IR4, eller får vi EB+DD på Amager?


Citat fra: Theis Andersen Dato 22/11-23, 23:10
Citat fra: Gladedk Dato 22/11-23, 20:18Slagelse toget er nu helt aflyst fra næste uge og resten af året

Så sidste chance for at se ET i Slagelse og Sorø er fredag som udgang punkt


Hvad skal jeg egentlig køre CPH-Slagelse løbende i K24, nu når ET bliver sendt til Sverige? Bliver det ER/IR4, eller får vi EB+DD på Amager?


Hvis du kigger i TKØ 2024 så står det MG (IC4) på alle afgange mellem CPH og Slagelse (RE).

Citat fra: Ollebrum Dato 22/11-23, 23:17
Citat fra: Theis Andersen Dato 22/11-23, 23:10
Citat fra: Gladedk Dato 22/11-23, 20:18Slagelse toget er nu helt aflyst fra næste uge og resten af året

Så sidste chance for at se ET i Slagelse og Sorø er fredag som udgang punkt


Hvad skal jeg egentlig køre CPH-Slagelse løbende i K24, nu når ET bliver sendt til Sverige? Bliver det ER/IR4, eller får vi EB+DD på Amager?


Hvis du kigger i TKØ 2024 så står det MG (IC4) på alle afgange mellem CPH og Slagelse (RE).
Tjenestekøreplanen fortæller ikke hvilket materiel der kører, men hvilket materiel, som køreplanen er skrevet til at kunne holde (ikke dermed sagt der ikke kommer MG, men man kan bare ikke stole på det)

Mvh
Lars

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak