Citat fra: viktoria skov Dato 14/03-24, 18:17Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/03-24, 18:11Hov, det var jo et helt forkert link!!!!
Der var jeg ik lige vågen. Her er det rigtige.
https://www.sn.dk/kalundborg-kommune/koe-i-sneglefart-buspassagerer-maa-staa-endnu-tidligere-op/?fbclid=IwAR1tH30_4uIEFaFjzjaqPGD9RHOX8gBVcDWGn5eSXUbIniBOkY0Rnn0-0uA
Kan en se hvor meget rejsetiden bliver nu?
Jeg er helt fristet til at beregne en køreplan, for litra ET mellem Slagelse og Kalundborg, og smide den til pressen sammen med lidt tekst.
Mon ikke man kan få 50% eller mere i reduktion?
Jeg var ret skeptisk for om det skulle være muligt, men mens jeg skrev kommentaren blev jeg faktisk mere optimistisk.
Slagelse-Høng tager 11 minutter (eller 10 minutter - af en eller anden grund varierer det afhængigt af tid på dagen) for at tilbagelægge 12,7 kilometer. Hvis man genåbner banen præcist i det gamle tracé, bliver den fulde længde 41,2 kilometer. Hvis man så bare ganger op, får man et meget groft overslag på 35 minutter for at køre hele ruten, en køretidsreduktion på 37 %, hvilket stadig er hæderligt, men altså ikke helt de 50 %.
Det er så en gennemsnitshastighed på 70 km/t inklusive stop, hvilket lyder meget normalt for en enkeltsporet regionaltogsstrækning. Især når man skal have to krydsninger undervejs; en i Høng og en (formentlig) i Jerslev. Jerslev ligger godt nok lidt for tæt på Høng til at være optimal som krydsningsstation, men alternativet er at skulle anlægge en ren teknisk krydsningsstation uden passagerudveksling 2-3 kilometer nord for Jerslev.
---
En bedre ide tror jeg kunne være at banke tophastigheden væsentligt højere op, op til omkring 160 km/t, og eventuelt ændre linjeføringen for den nordlige del af banen så den går syd om Værslev før den tilslutter til Nordvestbanen - man vil skulle bygge cirka 1,2 kilometer ekstra bane og igennem mere kuperet terræn, men man undgår et par skarpe kurver og gør den kørte strækning Slagelse-Kalundborg cirka 1,4 kilometer kortere. Så kunne man måske presse den samlede køretid ned under 30 minutter, og klare sig med én enkelt krydsning i Gørlev.
27½ minut kan måske godt lade sig gøre. Så skal man nok droppe stoppet i Jerslev og nøjes med Slagelse - Høng - Gørlev - Kalundborg Øst - Kalundborg.