Ja, det eksisterede jo med abonnementsservice hvor man fik det der svarer til en måneds rabat når man have abonneret et år uden pause.
Men man kan også selv være lidt strategisk i forhold til de perioder man fornyer pendlerkort til, for det hedder minimum 30 dage. Så man kan forny frem til nærmeste fredag eller dagen før en helligdag også starte den ny periode om mandagen, så betaler man ikke for den pågældende weekend. Det samme med ferieperioder, hvis man eksempelvis holder ferie fra 15. juli til 31. juli, så kan man lave et periodekort fra 1. juni til 15. juli, så man undgår at betale for de dage man har ferie.
Citat fra: steenth Dato 18/03-24, 11:34Jeg har en gang om året mulighed for at spørge ledelsen hos DSB, hvad sker i virksomheden. Og sidste gang spurgte jeg netop om produkter til pendlere om der sker en udvikling. For de har fjernet de services, som gjorde at kunne have et pendlerkort hele året som fx abonnementservice i det gamle HT-område og DSB have også en ordning, som gjorde noget af den samme for dem, som have en DSB pendlerkort. Men efter det svar, som jeg fik, så rydder de mere op i service end at udvikle nye.
Det er også gået ud over dem, som har et årskort hos DSB, som brugt det som en meget fleksibel ordning til at rejse rundt i landet efter de arbejdsopgaver de have. Problemet for dem, at der ikke var et alternativ for dem. De rejser på en måde, hvor et pendlerkort ikke giver mening.
Det eneste, som er på vej, er en afløser for rejsekortet. Den kommer på DSB app til maj og senere på andre apps. Pt. ligner det er kun en til en overførelse af forretningsregler uden at tilføje nyt. Det eneste nye tanke, som har jeg hørt, er capping, så dem som ikke ved om de rejse nok på en måned til et pendlerkort, kan få et loft over betaling. Men det kommer, ved jeg ikke.
Det er ærgerligt at man er så kundefjendsk i DSB og den kollektive transport generelt. Der var mange gode produkter for 10 år siden, eksempelvis også 10-turs kortene og DSB 1' klippekortet. Rigtig gode kommercielle produkter, fordi det var "loyalitetsprodukter". Det er altid svært at skaffe en kunde, så hvis man kan få den kunde til at købe 10 rejser på en gang eller endda et årskort (Bus & Tog årskortet) så er det jo en kæmpe gevinst for virksomheden. Især også fordi disse produkter stadig have en fornuftig pris for DSB, modsat de ofte stærkt rabatterede Orange billetter.
Minigruppebilletten var også populær og det var heller ikke en voldsom rabat man gav på den, men nok til at det kunne betale sig for en lille gruppe af personer at skifte bilen ud med tog. For bilen koster jo stort set det samme om man sidder 1 eller 5 personer i den.
Rejsekortet er som rabatform også på vej ud, da trafikselskaberne har aftalt at udfase prisforskellen mellem en kontantbillet og grundprisen på Rejsekort. Så snart har vi kun normalpris og Orange-billetter, da Arriva også har afskaffet deres egne "YourWay" billetter, som var deres Orange-billetkoncept. Orange-billetterne kræver dog at der indgår et DSB-tog i rejsen, så der sælges rigtig mange Orange-billetter Silkeborg-Randers eller Skanderborg-Skive, selvom folk rejser Silkeborg-Aarhus og Aarhus-Skive.