Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Aalborg: Dagligdag før sporombygning, signalprogram og elektrificering
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Aalborg station totallukket i 11 uger
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/07-24, 00:58.
Seneste redigering: 28/07-24, 01:04 af Thomas Boberg Nielsen
At man kan lukke en station som Aalborg totalt ned i 11 uger, vidner om, at jernbanen som sådan ikke spiller den store rolle nu til dags - hverken på passager- eller på godsområdet.

Men lukket er den, og sådan vedbliver det at være frem til 7. oktober 2024.

Umiddelbart ser det ud til at man går til vaflerne. Herfra, hvor jeg sidder i min sofa i min lejlighed, har jeg udsigt til en stor del af Aalborg station. I skrivende stund er klokken 0.44 natten mellem lørdag og søndag og jeg kan se, at der køres rundt med forskellige maskiner, og en skærebrænder er i gang med at skære skinner over.

Tidligere i går passerede jeg vejoverføringen for Vesterbro i Aalborg (det er der, hvor man er ved at sænke sporene 70-90 centimeter, for at få plads til elektrificeringen). Nedenstående foto fra i går viser udsigten fra nord mod Aalborg station. Spor og dværgsignaler er væk. Her kørte engang Intercitytog trukket af MZ, her kørte MA-lyntog, her kørte sove- og liggevogne, lange godstog, Nordpilen, Kattegatekspres - og en masse andet guf. Lige nu kører her ikke en s...

Nå, det skal man ikke græde over. Banen genåbner - efter planen - 7. oktober 2024 med nye spor, nyt signalsystem og lidt senere med elektrificering.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billedet er klikbart:




Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/07-24, 00:58At man kan lukke en station som Aalborg totalt ned i 11 uger, vidner om, at jernbanen som sådan ikke spiller den store rolle nu til dags - hverken på passager- eller på godsområdet.

Men det er jo kun fordi jernbanen er vigtig at man bygger så meget at det kræver en 11 ugers spærring. Det er den største investering i jernbanen nord for Aarhus siden den blev anlagt og arbejdet i døgndrift vidner om at de 11 uger er en absolut stram tidsplan. Man har jo også arbejdet hele foråret og sommeren indtil nu om natten for at lave det der kan laves uden længere sporspærringer.

Man må også erkende at de sporkasser og dæmninger der blev bygget for 100+ år siden kan trænge til udskiftning og vedligehold, som i modsætning til normal skinne- og svelleudskiftning ikke kan foretages i enkeltsporsdrift.

I 00'erne så vi hvad der skete når jernbanen ikke blev vedligeholdt og DSB måtte indføre en "solkøreplan" fordi Banedanmark satte hastigheden ned på 600 km skinner i Danmark til 80 km/t pga. høj risiko for solkurver - Se disse to links:
https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/solvarm-sommerplan-fra-sondag-den-1-juli/
https://www.ft.dk/samling/20051/almdel/TRU/bilag/498/298816.pdf

Så ja, i gamle dage var der færre totalspærringer og færre togbusser - men det var så også fordi man lod det hele stå til og på mange fronter er det stadig et efterslæb man er ved at indhente i 2024. Dertil kommer de massive milliardinvesteringer i elektrificering, signaler og ny- samt opgraderet infrastruktur.

Anders

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/07-24, 00:58At man kan lukke en station som Aalborg totalt ned i 11 uger, vidner om, at jernbanen som sådan ikke spiller den store rolle nu til dags - hverken på passager- eller på godsområdet.

Men lukket er den, og sådan vedbliver det at være frem til 7. oktober 2024.

Umiddelbart ser det ud til at man går til vaflerne. Herfra, hvor jeg sidder i min sofa i min lejlighed, har jeg udsigt til en stor del af Aalborg station. I skrivende stund er klokken 0.44 natten mellem lørdag og søndag og jeg kan se, at der køres rundt med forskellige maskiner, og en skærebrænder er i gang med at skære skinner over.

Tidligere i går passerede jeg vejoverføringen for Vesterbro i Aalborg (det er der, hvor man er ved at sænke sporene 70-90 centimeter, for at få plads til elektrificeringen). Nedenstående foto fra i går viser udsigten fra nord mod Aalborg station. Spor og dværgsignaler er væk. Her kørte engang Intercitytog trukket af MZ, her kørte MA-lyntog, her kørte sove- og liggevogne, lange godstog, Nordpilen, Kattegatekspres - og en masse andet guf. Lige nu kører her ikke en s...

Nå, det skal man ikke græde over. Banen genåbner - efter planen - 7. oktober 2024 med nye spor, nyt signalsystem og lidt senere med elektrificering.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billedet er klikbart:




Jeg vil mene atman godt kunne have lavet ombygningen af Ålborg Station. Samt de mange andre projekter, der er lagt ind i denne totalspærring.
Uden at totalspærringen skulle vare så lang tid.
Man kunne have udtaget et enkelt spor ad gangen. Og afviklet trafik i resten.
Den præcise logistik i om der er/bliver lavet en sporplan der giver mulighed for de krydsninger der skal til for at spærre et spor ad gangen, for på den måde at lave ombygningen med delvis drift. Har jeg ikke dykket helt ned i, det kan være der er udfordringer (det er der sikkert). Men det kunne godt være lykkedes, hvis man ville...
Spørgsmålet er så om man vil det!
Projektet vil nok så vare 2 år, med konstante små ændringer i trafikken. Måske er 10 uger med totalspærring så "bedre" for passagerne.
Og elektrificeringen kan ikke vente på at ombygningen bruger flere år.
Og 2 års drift mere, af det gamle sikringsanlæg. Kan måske også give en betydelig risiko for nedbrud og dårlig trafikafvikling.
Dertil kommer helt afsindigt mange projekter fra Brabrand, til Ålborg. Som ligger i ly af den store totalspærring.
De skulle jo så have haft kortere og længere spærringer påandre tider.
Projekter som dette, har rigtig mange bindinger og hensyn der skal afvejes

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/07-24, 00:58Banen genåbner - efter planen - 7. oktober 2024 med nye spor, nyt signalsystem og lidt senere med elektrificering

Når man at sætte elmaster etc op i denne spærringsperiode?  Ellers bliver der vel nye arbejdsperioder og spærringer senere?

Mvh.
Lars

Citat fra: Pawn Dato 28/07-24, 23:12Projektet vil nok så vare 2 år, med konstante små ændringer i trafikken. Måske er 10 uger med totalspærring så "bedre" for passagerne.

Hvis man har kørt i de sene aften- eller morgentimer det seneste halve år har turen i IC'eren typisk taget 2 timer fra Aarhus til Aalborg pga. enkelsporsdrift og hastighedsnedsættelser.
I Tyskland har man jo også valgt at tage konsekvensen og totalspærre baner i et par måneder ad gangen, fremfor reduceret drift og uregelmæssigheder i flere år. Pt. er man igang med den travle Riedbahn mellem Frankfurt og Mannheim og om et par uger går man igang med Berlin-Hamburg.

Citat fra: Lars Dato 28/07-24, 23:23
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/07-24, 00:58Banen genåbner - efter planen - 7. oktober 2024 med nye spor, nyt signalsystem og lidt senere med elektrificering

Når man at sætte elmaster etc op i denne spærringsperiode?  Ellers bliver der vel nye arbejdsperioder og spærringer senere?

Masteopsætning er foregået i aften og nattetimerne det seneste halve år, men mon ikke det fortsætter under spærringen? Det virker til at deres køretøjer er rimeligt fleksible i forhold til at kunne blive transporteret rundt om eventuelle spærringer.

Anders

Som passager er "fuld fart på" og "vi bygger nyt, tag bussen" to meget konkrete ting, man kan forholde sig til. Det er mere vanskeligt, når køreplanen skifter hele tiden og man pludseligt ikke kan regne med, at man kan vide, hvornår toget kører og hvilke skift, der er undervejs.

Jeg er nu begyndt på arbejde igen efter en skøn dejlig lang sommerferie, og kommer igen dagligt forbi Ny Kærvej. I morges opdagede jeg at Aarsleff havde gang i deres store kran for at løfte nogle spor af en lastbil der holdt på tværs af alle sporene. 

Det fik jeg følgende billede ud af:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak