Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Aalborg: Dagligdag før sporombygning, signalprogram og elektrificering
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 23/05-24, 22:25For så vidt angår spor 17, ser det alligevel ud til, at sporet overlever. Det bliver dog afkortet, og sporskiftet ilægges ca. 200 meter længere mod nord. Det vil på ovenstående foto være nogenlunde dér, hvor spunsen ophører.

Ja, spor 17 overlever inkl. risteperronen og vil have plads til ca. 120 m tog.
Spor 16 forsvinder så kørsel fra p-risten til spor 17 skal ske via spor 4.

Aalborg: Vibrations- og støjfri spuns
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/05-24, 20:53.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 23/05-24, 15:07
Efter etape 22.

Kendes der andre sporsænkninger, hvor man har bygget spuns inde under en eksisterende vejoverføring?
 

Jeg går og lurer lidt på, hvordan de foretager den sporsænkning inde under Vesterbro-viadukten, og har fundet ud af, hvordan de driver spunsen ned i jorden: De anvender en maskine af mærket Giken og med navnet Silent Piler. Den kan ses på en Youtube-video her:

https://www.youtube.com/watch?v=BMTvdBP12sw

Det er smart, at den kan "køre" oven på den spuns, som den allerede har drevet ned.

Nedenstående billede er taget i går 27. maj 2024. Den nævnte Giken-maskine er blå og ses længst væk fra fotografen. I baggrunden ses den spuns, der allerede er drevet ned.

Til venstre ligger der spuns, der venter på at blive drevet ned.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen







Spor 0 ved den østligste perron er også ved at blive taget op.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/03-24, 13:46
13. marts 2024. Man er godt i gang med at fjerne en masse spor på Aalborg station. Længst til højre ses spor 95, som allerede er afskåret fra det europæiske jernbanenet (bag fotografen). I midten er skinnerne i spor 90 pillet op - betonsvellerne ligger dog stadig i skærverne. Lidt længere fremme ad spor 90 står dværgsignal 108.2 ene og forladt. Bag dværgsignal 108.2 er sporskifte 13 netop blevet fjernet. Sporskifte 13 gav adgang til spor 90 (ret frem) henholdsvis spor 92 (mod højre). Bag det fjernede sporskifte 13 anes dværgsignalerne 143.2 (til venstre) og 143.3 (til højre). Lige nedenfor fotografen ses bagsiden af dværgsignal 108.1 (til venstre) og 123.1 (til højre). Oppe i billedets øverste venstre hjørne anes en lang række grønne pavilloner, der formentlig skal rumme byggeledelse mm. under den kommende ombygning af Aalborg station. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
byggeledelsen sidder der allerede, det har de (vi) gjort i flere måneder.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/05-24, 20:53Kendes der andre sporsænkninger, hvor man har bygget spuns inde under en eksisterende vejoverføring?


På Lille Syd under Sønder Viaduktvej lige syd for Køge og under Landevejen i Holme Olstrup har man også rammet spuns i jorden under de nævnte viadukter i forbindelse med sporsænkning og elektrificering.

Aalborg: Hvornår nyt signalprogram?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 20/06-24, 18:16.
Som jeg læser diverse oplysninger, er der totalspærret for togdrift i Aalborg 25/7-6/10 2024. Jeg kan dog ikke se, om stationen genåbner med det nye signalprogram implementeret og i drift.

Kan nogen henvise til autoritative oplysninger om planlagt ibrugtagningsdato?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 20/06-24, 18:16Som jeg læser diverse oplysninger, er der totalspærret for togdrift i Aalborg 25/7-6/10 2024. Jeg kan dog ikke se, om stationen genåbner med det nye signalprogram implementeret og i drift.

Kan nogen henvise til autoritative oplysninger om planlagt ibrugtagningsdato?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
https://bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Sporfornyelse-paa-Aalborg-Station

Ifølge linket, så ja.

Citat fra: Mads Dato 20/06-24, 21:03
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 20/06-24, 18:16Som jeg læser diverse oplysninger, er der totalspærret for togdrift i Aalborg 25/7-6/10 2024. Jeg kan dog ikke se, om stationen genåbner med det nye signalprogram implementeret og i drift.

Kan nogen henvise til autoritative oplysninger om planlagt ibrugtagningsdato?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
https://bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Sporfornyelse-paa-Aalborg-Station

Ifølge linket, så ja.


Samt fra seneste statusrapport.
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/208/2848124.pdf

CitatFor RO1 N gik det resterende installationsarbejde på strækningen i gang i januar og for-
ventes fortsat afsluttet i 2024 i forbindelse med den fælles ibrugtagning af Aalborg St.

CitatFor RO1 N gik det resterende installationsarbejde på strækningen i gang i januar og for-
ventes fortsat afsluttet i 2024 i forbindelse med den fælles ibrugtagning af Aalborg St.

Tak for det. Så "den fælles ibrugtagning af Aalborg St." skal læses, som om, at "fælles" drejer sig om spor og signaler og ikke, som jeg først læste det, DSB og NJ. Der kan man bare se.

M.v.h.
Thomas

Aalborg: Totalsporspærring lørdag-søndag
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 23/06-24, 09:03.
I indeværende weekend er der totalsporspærring i Aalborg. Er der nogen, der kan fortælle, hvad sporspærringen bliver anvendt til? (Herfra, hvor jeg befinder mig, er ingen aktivitet at se, og alt virker stendødt - men der må da være gang i et eller andet et eller andet sted?)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Aalborg: Totalsporspærring lørdag-søndag
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 23/06-24, 13:03.
Seneste redigering: 23/06-24, 13:04 af Thomas Boberg Nielsen
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 23/06-24, 09:03I indeværende weekend er der totalsporspærring i Aalborg. Er der nogen, der kan fortælle, hvad sporspærringen bliver anvendt til? (Herfra, hvor jeg befinder mig, er ingen aktivitet at se, og alt virker stendødt - men der må da være gang i et eller andet et eller andet sted?)

Nu har jeg været stationen rundt, og jeg fatter simpelthen ikke den sporspærring, der i øvrigt må have været særdeles dyr i togbusser og planlægning mm.: Her søndag eftermiddag er der praktisk talt ingen aktivitet at se. I nordenden sås tre orange mænd gå lidt rundt i sporet, der hvor der skal etableres en vejunderføring for Saxogades forlængelse 25/7-6/10. I sydenden sås to orange mænd i færd med at flytte lidt materialer fra vestsiden af banen til østsiden af banen ved Over Kæret, hvor sporene skal sænkes 25/7-6/10. That's it.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kan det have noget med signalsystemer at gøre?

Mvh
Lars

De har da hevet det ene spor op mellem Jernbanebroen over Limfjorden og ind mod Aalborg station. Da jeg ankom med togbus sydfra 02:30 natten til lørdag kørte der også en maskine rundt på Aalborg station.
Men det er jo ikke noget der kræver totalspærring, da det kan udføres om natten. Jeg ved heller ikke om sporet er hevet op her i weekenden eller i løbet af sidste uge.

Her billeder fra i går eftermiddags på Aalborg Vestby station:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Anders

En spøjs ting jeg har opdaget er at Nordjyske Jernbaner har taget fejl af den periode der er venstresporsdrift i hhv. den nordlige og sydlige retning mellem Jernbanebroen over Limfjorden og Aalborg station. Der kan ikke stilles signal til venstresporskørsel på den strækning, så der skal indhentes mundtlig køretilladelse hver gang.
Frem til i fredags var der venstresporskørsel mod Aalborg station, men det var togene nordpå der havde fået rykket afgangstidspunktet så de kørte 2 minutter tidligere fra Aalborg. Men det var jo togene mod Aalborg der havde længere køretid (der er dog rigeligt med buffer i køreplanen Lindholm-Aalborg, så den store betydning har det ikke haft)
Fra i dag er det så fra Aalborg station der er venstresporskørsel, men nu er det togene mod Aalborg der har fået udskudt ankomsttidspunktet til Aalborg med 3 minutter. Dvs. nordpå har togene været forsinket et par minutter i dag, da der ikke er lige så meget buffer Aalborg-Lindholm (ordinært er der 7 minutters køretid fra Lindholm til Aalborg og 5 minutter den anden vej)

Anders

Aalborg: Dagligdag før sporombygning, signalprogram og elektrificering
Af Overblikket. 26/06-24, 12:20.
Seneste redigering: 26/06-24, 12:23 af Overblikket
Citat fra: andersj Dato 24/06-24, 21:25En spøjs ting jeg har opdaget er at Nordjyske Jernbaner har taget fejl af den periode der er venstresporsdrift i hhv...

Inden du gætter videre uden at kende fakta, så ligger fejlen hos BDK Korrigering, da de selv fik byttet rundt på perioderne og dermed fik fejlinformeret deres eget køreplanskontor og jernbanevirksomhederne.

Gå op Sider: 1 [2] 3
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak