Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Aalborg: Dagligdag før sporombygning, signalprogram og elektrificering
Gå ned Sider:[1] 2 3
Aalborg station, som vi kender den, synger på sidste vers. Snart går det løs med sporombygning, signalprogram og elektrificering, og inden længe bliver det en sjældenhed at se et IC3-togsæt på disse kanter.

9. november 2023. DSB MFA 5019+FF 5419+MFB 5219 i ICL 39 passerer Aalborg stations sydlige indkørselssignal. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


I første omgang ryger IC4'erne nord for Aarhus i løbet af 2024.

I øvrigt kan man frem til december se en IC3 der pendler frem og tilbage mellem Aalborg og Hjørring et par gange om dagen i forbindelse med uddannelse af DSB's lokomotivførere i det nye signalsystem. Jeg har desværre ikke køreplanen for disse tog og de er ikke personførende.

Anders

Citat fra: andersj Dato 10/11-23, 00:35I første omgang ryger IC4'erne nord for Aarhus i løbet af 2024.


IC4 forsvinder allerede fra den normale plan fra K24. Men de vil nok kunne opleves i ny og næ så længe det er muligt

Citat fra: andersj Dato 10/11-23, 00:35I øvrigt kan man frem til december se en IC3 der pendler frem og tilbage mellem Aalborg og Hjørring et par gange om dagen i forbindelse med uddannelse af DSB's lokomotivførere i det nye signalsystem. Jeg har desværre ikke køreplanen for disse tog og de er ikke personførende.

Spændende med IC3 på Vendsysselbanen, vel for første gang siden oktober 2018.

Et uddrag af en relevant toganmeldelsen viser, at der er tillyst kørsel mandag-torsdag i uge 45 og 46, mandag-tirsdag+torsdag i uge 47, tirsdag-torsdag i uge 48 og mandag-torsdag i uge 49. Passagetiderne og tognumre i Brønderslev er som følger:

  • M 6311 passerer 8:19:30 nordpå
  • M 6312 passerer 9:16:30 sydpå
  • M 6315 passerer 11:19:30 nordpå
  • M 6318 passerer 12:18:00 sydpå
  • M 6321 passerer 13:19:30 nordpå
  • M 6322 passerer 14:18:00 sydpå

Køretiderne ved andre stationer kan man med lidt lokalkendskab sjusse sig frem til. Der krydses vel med NJ i Sulsted og Vrå.

Aalborg: Sporombygning 2024 er gået i gang
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/03-24, 13:46.

13. marts 2024. Man er godt i gang med at fjerne en masse spor på Aalborg station. Længst til højre ses spor 95, som allerede er afskåret fra det europæiske jernbanenet (bag fotografen). I midten er skinnerne i spor 90 pillet op - betonsvellerne ligger dog stadig i skærverne. Lidt længere fremme ad spor 90 står dværgsignal 108.2 ene og forladt. Bag dværgsignal 108.2 er sporskifte 13 netop blevet fjernet. Sporskifte 13 gav adgang til spor 90 (ret frem) henholdsvis spor 92 (mod højre). Bag det fjernede sporskifte 13 anes dværgsignalerne 143.2 (til venstre) og 143.3 (til højre). Lige nedenfor fotografen ses bagsiden af dværgsignal 108.1 (til venstre) og 123.1 (til højre). Oppe i billedets øverste venstre hjørne anes en lang række grønne pavilloner, der formentlig skal rumme byggeledelse mm. under den kommende ombygning af Aalborg station. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Undskyld hvis jeg mangler noget regionspecifik forståelse/viden angående situationen i Aalborg, men jeg forstår ikke meningen ved at fjerne spor? i hvert fald ikke med hensyn til øget kapacitet/fleksibilitet hvis det er det man gå efter og det burde man jo, hvis der er tale om en opgradering af stationen/strækningen.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Bliver disse spor erstattet/fornyet, eller bare fjernet?

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Aalborg: Sporombygning 2024 er gået i gang
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 10/04-24, 16:20.
I Aalborg kører der en række ondskabsfulde Liebherr-maskiner rundt og gnasker i sporene. De seneste dage er det gået ud over spor 29 (med sporstopper), sporskifte 01a og spor 28, der nu alle er historie.

Aalborg station, der i sit nuværende sporlayout i store træk stammer fra ca. 1972, var ret genialt udtænkt. På såvel vestsiden som østsiden af stationen var der etableret et spor, der kunne anvendes af rangermaskiner, togmaskiner, rangertræk til/fra Aalborg Øst mm. Via disse spor kunne "man" køre fra den ene ende af stationen til den anden, uden at komme i karambolage med tog i sporene 1, 2, 3, 4, 21 og 22, der alle anvendtes til ind- og udkørsel. Senere kom spor 25 til og ødelagde lidt af fortællingen.

Meget har ændret sig de sidste godt 50 år. Der er ikke mere behov for sporene, og de forsvinder derfor.

Nedenfor et uddrag af eksisterende sporplan, hvoraf man kan udlede placering af de ovenfor nævnte elementer, som Liebherr-maskinerne nu har gnasket i sig. Nedenstående foto nederst er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Uddrag af sporplan. Nederst ses fra højre mod venstre spor 29, sporskifte 01a og spor 28.



10. april 2024. Længst til venstre er spor 29 med tilhørende sporstopper, sporskifte 01a og spor 28 nu forsvundet. Sporet længst til højre er sporet til Aalborg Øst. Sporet hedder spor 98. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/03-24, 13:46
13. marts 2024. Man er godt i gang med at fjerne en masse spor på Aalborg station. Længst til højre ses spor 95, som allerede er afskåret fra det europæiske jernbanenet (bag fotografen). I midten er skinnerne i spor 90 pillet op - betonsvellerne ligger dog stadig i skærverne. Lidt længere fremme ad spor 90 står dværgsignal 108.2 ene og forladt. Bag dværgsignal 108.2 er sporskifte 13 netop blevet fjernet. Sporskifte 13 gav adgang til spor 90 (ret frem) henholdsvis spor 92 (mod højre). Bag det fjernede sporskifte 13 anes dværgsignalerne 143.2 (til venstre) og 143.3 (til højre). Lige nedenfor fotografen ses bagsiden af dværgsignal 108.1 (til venstre) og 123.1 (til højre). Oppe i billedets øverste venstre hjørne anes en lang række grønne pavilloner, der formentlig skal rumme byggeledelse mm. under den kommende ombygning af Aalborg station. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Hvor er vi på sporplanen her? Holder kranen/maskinen i spor 98?

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 10/04-24, 16:45
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/03-24, 13:46
13. marts 2024. Man er godt i gang med at fjerne en masse spor på Aalborg station. Længst til højre ses spor 95, som allerede er afskåret fra det europæiske jernbanenet (bag fotografen). I midten er skinnerne i spor 90 pillet op - betonsvellerne ligger dog stadig i skærverne. Lidt længere fremme ad spor 90 står dværgsignal 108.2 ene og forladt. Bag dværgsignal 108.2 er sporskifte 13 netop blevet fjernet. Sporskifte 13 gav adgang til spor 90 (ret frem) henholdsvis spor 92 (mod højre). Bag det fjernede sporskifte 13 anes dværgsignalerne 143.2 (til venstre) og 143.3 (til højre). Lige nedenfor fotografen ses bagsiden af dværgsignal 108.1 (til venstre) og 123.1 (til højre). Oppe i billedets øverste venstre hjørne anes en lang række grønne pavilloner, der formentlig skal rumme byggeledelse mm. under den kommende ombygning af Aalborg station. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Hvor er vi på sporplanen her? Holder kranen/maskinen i spor 98?

Nej, den holder i spor 21, der er et "godstogsspor". Det fotograferede sted er ikke med på det sporplansudsnit, som er lagt op i dag.

M.v.h.
Thomas

Citat fra: andersj Dato 10/11-23, 00:35I første omgang ryger IC4'erne nord for Aarhus i løbet af 2024.

I øvrigt kan man frem til december se en IC3 der pendler frem og tilbage mellem Aalborg og Hjørring et par gange om dagen i forbindelse med uddannelse af DSB's lokomotivførere i det nye signalsystem. Jeg har desværre ikke køreplanen for disse tog og de er ikke personførende.

Bliver så de ic4 tog der kører "fast" mellem Århus og Esbjerg erstattet af IC3?

Citat fra: Thom32 Dato 10/04-24, 21:56
Citat fra: andersj Dato 10/11-23, 00:35I første omgang ryger IC4'erne nord for Aarhus i løbet af 2024.

I øvrigt kan man frem til december se en IC3 der pendler frem og tilbage mellem Aalborg og Hjørring et par gange om dagen i forbindelse med uddannelse af DSB's lokomotivførere i det nye signalsystem. Jeg har desværre ikke køreplanen for disse tog og de er ikke personførende.

Bliver så de ic4 tog der kører "fast" mellem Århus og Esbjerg erstattet af IC3?

Det er vist planen at køre IC3 Aalborg-Esbjerg hver time fra december bl.a. af hensyn til ETCS mellem Lunderskov og Esbjerg i 2025. IC 1xx togene bliver så afkortet til Fredericia-København. Det har også noget at gøre med ombygningen af Aarhus H der starter i 2025 og begrænser kapaciteten på stationen voldsomt. Fra Aalborg og Aarhus bliver der så kun et direkte tog i timen til Fyn/Sjælland, nemlig ICL togene.

Anders

Aalborg: Sporsænkning under gaden "Vesterbro"
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 23/05-24, 15:07.
Siden 16. september 1931 har der i nordenden af Aalborg station befundet sig en vejoverføring (baneingeniørsprog for en bro over jernbanen) for gaden Vesterbro.

Vi snupper lige et billede af fætteren som den så ud 6. juli 2022 (billedet er klikbart):



Som man vil kunne se, passeres vejoverføringen af tre jernbanespor. Fra venstre mod højre: Spor 17, spor 4 og spor 1. Det er lidt af en tilsnigelse at anvende betegnelserne "spor 4" henholdsvis "spor 1" for sporene det pågældende sted. Ifølge sporplanen har de to spor nemlig ingen numre det pågældende sted. Men da Banedanmark jf. nedenfor selv kalder dem spor 4 og 1, hopper vi med på legen.

Vejoverføringen for Vesterbro blev aftalt på et møde mellem Aalborg Kommune og DSB den 2. december 1927. Man var enige om, at der under broen skulle være plads til fire jernbanespor. Vejoverføringen skulle erstatte overkørsel nr. 513 og det dertil hørende vogterhus nr. 150.

På et ukendt tidspunkt beslutter man sig for, at der kun skal være plads til tre jernbanespor under broen, og broen er derfor kun opført med en lysåbning på 14,0 meter. Fra og med ibrugtagningen i 1931 og frem til ibrugtagningen af 2.-sporet mellem Aalborg station og jernbanebroen over Limfjorden lå der kun ét spor under broen.

2.-sporet mellem Aalborg station og jernbanebroen over Limfjorden blev ibrugtaget 9. maj 1939.

Hvornår spor 17 blev etableret, vides ikke ganske nøjagtigt, men det er formentlig sket i perioden 1968-1972.

De sidste ca. 52 år har der således ligget tre jernbanespor under broen, og alle tre spor har været en del af den daglige drift. Det er slut nu.

"Spor 1" er det nordgående hovedspor mod Lindholm. "Spor 4" er det sydgående hovedspor fra Lindholm. Spor 17 er et udtræksspor/vendespor.

På et tidspunkt i løbet af februar, marts, april og/eller maj 2024 er spor 17 blevet pillet op. Hvornår det præcist er sket, ved jeg ikke. Hvis nogen kan indsnævre tidsrummet, modtages informationer med kyshånd.

Jeg har hidtil levet i den vildfarelse, at spor 17 ville overleve sporombygningen af Aalborg station i 2024. Men det kommer ikke til at ske. "Spor 1" og "spor 4" skal sænkes under broen, og for at kunne gøre det, skal der etableres spunsvæg på den ene side af "spor 1" og den ene side af "spor 4" og for at få plads til det ofrer man spor 17.

Banedanmarks informationer om projektet er på www.bane.dk yderst sparsomme. Jeg gætter på, at Banedanmark via e-boks har informeret berørte naboer m.m. I en tom butik lige ved broen har "en eller anden" i udstillingsvinduet ophængt noget, der ligner en oversigt over projektets 22 etaper - nedenstående to billeder stammer derfra:


"Etape 0: Eksisterende forhold"


Efter etape 22.

Kendes der andre sporsænkninger, hvor man har bygget spuns inde under en eksisterende vejoverføring? Da man for nogle år siden sænkede sporene under en bro på Lindholm station anvendte man en helt anden fremgangsmåde.

Vi slutter af med et billede taget oppe fra broen. Fotografens linse peger mod nordvest, og man kan til venstre se den nedbankede spuns (om den bliver banket ned eller vibreret ned, ved jeg ikke). Men inde under broen er der ikke megen plads i højden. Som det ses, eksisterer spor 17 ikke mere (det lå, hvor spunsen er etableret). Billedet er klikbart.


20. maj 2024 (2. pinsedag) - man holdt ikke fri - der fes en masse små orange mænd rundt.

I 1927 startede man (på papiret) med fire spor. Nu knap 100 år senere er vi lige om lidt nede på to spor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen




Kendes der andre sporsænkninger, hvor man har bygget spuns inde under en eksisterende vejoverføring? Da man for nogle år siden sænkede sporene under en bro på Lindholm station anvendte man en helt anden fremgangsmåde.

[/quote]

Jeg kender ikke andre, men det må være en interessant udfordring for en ingeniør.
Jeg har flere gange tænkt på, hvordan man vil klare netop dette problem med at sænke spor under en bro eller en bygning, da denne udfordring for alvor dukker op, når man skal til at ombygge Aarhus H i forbindelse med elektrificeringen og udrulning af nyt signalsystem, hvor der er en hel del spor, der skal sænkes under Bruuns Bro og vandrehallen.

Venlige hilsner

Niels H

Aalborg: Spor 17 ser ud til alligevel at overleve sporsænkning
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 23/05-24, 22:25.
Seneste redigering: 23/05-24, 22:30 af Thomas Boberg Nielsen
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 23/05-24, 15:07Jeg har hidtil levet i den vildfarelse, at spor 17 ville overleve sporombygningen af Aalborg station i 2024. Men det kommer ikke til at ske. "Spor 1" og "spor 4" skal sænkes under broen, og for at kunne gøre det, skal der etableres spunsvæg på den ene side af "spor 1" og den ene side af "spor 4" og for at få plads til det ofrer man spor 17.



20. maj 2024 (2. pinsedag) - man holdt ikke fri - der fes en masse små orange mænd rundt.

Jeg har nu læst lidt mere på lektien: Banedanmark vurderer, at broen ikke kan hæves, og at en sporsænkning derfor er den rigtige løsning. Da hele Aalborg station ligger i et gammelt å-delta, står grundvandet meget højt. I forbindelse med sporsænkningen etablerer man derfor et vandtæt betontrug, som de to sænkede spor skal ligge i. Det forventes at tage 6-8 måneder. I nævnte periode vil der være "enkeltsporsdrift" mellem Aalborg station og jernbanebroen over Limfjorden.

For så vidt angår spor 17, ser det alligevel ud til, at sporet overlever. Det bliver dog afkortet, og sporskiftet ilægges ca. 200 meter længere mod nord. Det vil på ovenstående foto være nogenlunde dér, hvor spunsen ophører.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gå op Sider:[1] 2 3
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak