Siden 16. september 1931 har der i nordenden af Aalborg station befundet sig en
vejoverføring (baneingeniørsprog for
en bro over jernbanen) for gaden
Vesterbro.
Vi snupper lige et billede af fætteren som den så ud 6. juli 2022 (billedet er klikbart):
Som man vil kunne se, passeres vejoverføringen af tre jernbanespor. Fra venstre mod højre: Spor 17, spor 4 og spor 1. Det er lidt af en tilsnigelse at anvende betegnelserne "spor 4" henholdsvis "spor 1" for sporene det pågældende sted. Ifølge sporplanen har de to spor nemlig ingen numre det pågældende sted. Men da Banedanmark jf. nedenfor selv kalder dem spor 4 og 1, hopper vi med på legen.
Vejoverføringen for Vesterbro blev aftalt på et møde mellem Aalborg Kommune og DSB den 2. december 1927. Man var enige om, at der under broen skulle være plads til fire jernbanespor. Vejoverføringen skulle erstatte overkørsel nr. 513 og det dertil hørende vogterhus nr. 150.
På et ukendt tidspunkt beslutter man sig for, at der kun skal være plads til tre jernbanespor under broen, og broen er derfor kun opført med en lysåbning på 14,0 meter. Fra og med ibrugtagningen i 1931 og frem til ibrugtagningen af 2.-sporet mellem Aalborg station og jernbanebroen over Limfjorden lå der kun ét spor under broen.
2.-sporet mellem Aalborg station og jernbanebroen over Limfjorden blev ibrugtaget 9. maj 1939.
Hvornår spor 17 blev etableret, vides ikke ganske nøjagtigt, men det er formentlig sket i perioden 1968-1972.
De sidste ca. 52 år har der således ligget tre jernbanespor under broen, og alle tre spor har været en del af den daglige drift. Det er slut nu.
"Spor 1" er det nordgående hovedspor
mod Lindholm. "Spor 4" er det sydgående hovedspor
fra Lindholm. Spor 17 er et udtræksspor/vendespor.
På et tidspunkt i løbet af februar, marts, april og/eller maj 2024 er spor 17 blevet pillet op. Hvornår det præcist er sket, ved jeg ikke. Hvis nogen kan indsnævre tidsrummet, modtages informationer med kyshånd.
Jeg har hidtil levet i den vildfarelse, at spor 17 ville overleve sporombygningen af Aalborg station i 2024. Men det kommer ikke til at ske. "Spor 1" og "spor 4" skal sænkes under broen, og for at kunne gøre det, skal der etableres spunsvæg på den ene side af "spor 1" og den ene side af "spor 4" og for at få plads til det ofrer man spor 17.
Banedanmarks informationer om projektet er på
www.bane.dk yderst sparsomme. Jeg gætter på, at Banedanmark via e-boks har informeret berørte naboer m.m. I en tom butik lige ved broen har "en eller anden" i udstillingsvinduet ophængt noget, der ligner en oversigt over projektets 22 etaper - nedenstående to billeder stammer derfra:
"Etape 0: Eksisterende forhold"Efter etape 22.Kendes der andre sporsænkninger, hvor man har bygget spuns inde under en eksisterende vejoverføring? Da man for nogle år siden sænkede sporene under en bro på Lindholm station anvendte man en helt anden fremgangsmåde.
Vi slutter af med et billede taget oppe fra broen. Fotografens linse peger mod nordvest, og man kan til venstre se den nedbankede spuns (om den bliver
banket ned eller
vibreret ned, ved jeg ikke). Men inde under broen er der ikke megen plads i højden. Som det ses, eksisterer spor 17 ikke mere (det lå, hvor spunsen er etableret). Billedet er klikbart.
20. maj 2024 (2. pinsedag) - man holdt ikke fri - der fes en masse små orange mænd rundt.I 1927 startede man (på papiret) med fire spor. Nu knap 100 år senere er vi lige om lidt nede på to spor.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen