Citat fra: TroelsH Dato 13/11-23, 17:16Her er et forslag.
Det kan godt være at de skal overveje den der tunnel fra østsiden af Århus H, under uni og som kan komme ud ved sygehuset, med en gren over jorden til Lystrup, og så konvertere Lystrup -> Grenå tilbage til jernbane og 25kv. S-tog-lignende drift og gnemmekørende tog til Holstebro.
Der bor 25.000 på Århus Ø, så det vil give mening at genoplive den plan med letbanen, og fjerner man letbane trafikken til Grenå fra det kryds, så får man mere kapacitet til det andet.
Byg en station i Tilst med gennemkørende spor, og kobbel den anden ende af letbanen på. Man kan evt lave et loop så den ene går Århus H - Åbyhøj st - Tilst st og så ind igen langs Viborg vej til H, eller skille det ud i to, da der bor en masse langs både Silkeborgvej og Viborgvej.
Desuden nye stationer på jernbanen Laurbjerg, Søften, Åbyhøj, Hasselager, ud over den der kommer i Brabrand og Stilling som er vedtaget, og lave dem med gennemkørsel.
Elektrificeret dobbeltspor til Silkeborg, med første station i Harlev. Man skal tænke over hvor stationerne ligger i forhold til motorvejen og de små byer. Gerne dobbeltspor til Holstebro, samt el.
Med den nye elektrificering så vil man kunne køre s-togs lignende drift i de mest befolkede dele af området omkring Århus, afgrænset af Randers, Grenå, Herning/Holstabr, trekantsområdet i syd, og man vil have koblet letbanen sammen. Så får man mere et system af la Kbh.
Så er der også forberedt til hvis der kommer tog over Kattegat.
Fordelen ved at ombygge S-banen til standard 25 kV, 50 Hz, 76 cm perron er at man ud over København kan indsætte de nyanskaffede S-tog ved de større byer uden ombygning.
Hvis de anskaffes to-strøms med 15kV, 16.7 Hz også kan det gøres i en fælles pulje med Skånetrafikkens Pågatåg, billigere storserie anskaffelse.