Citat fra: TWB Dato 15/11-23, 21:19Citat fra: tgsen Dato 15/11-23, 21:11Citat fra: TWB Dato 15/11-23, 21:06Citat fra: Mads Dato 15/11-23, 19:59Citat fra: TWB Dato 15/11-23, 19:36Citat fra: Niels Munch Dato 15/11-23, 18:53Citat fra: TWB Dato 15/11-23, 17:34Jeg savner hvad Skanka så nået frem til.
I 2013 forlød det, at Skanska's geologiske undersøgelse visar att det är fullt möjligt att bygga en tågtunnel under Östersjön. Trelleborg och Stralsund betraktas som lämpliga städer för tunnelns ändar.
Kilde: https://www.infrastrukturnyheter.se/20190804/10687/trelleborg-strategiskt-bra-tunnel-till-tyskland .
Tunnelen ses ikke at indgå i den officielle svenske infrastrukturplanlægning.
Tak.
Hvorvidt det indgår aktuelt i de svenske planer er vel uinteressant.
Det interessante er at det er muligt og dermed kan bruges som løftestang til at få reduceret afgiften for godstog i transit gennem Danmark.
Det er da vidst en løftestang af vådt bølgepap.
Der kommer til at gå et par dage eller 3 inden man har betalt 150+ Mia dkk i afgifter.
Tja - det skulle vi i Danmark så måske have tænkt over FØR vi mente at godstoge skulle bidrage væsentlig til at betale Fehmern-forbindelsen med.
Men glem ikke at godsmængden fra EU's er tiltænkt fordoblet på jernbanen inden 2050.
Set i det lys kan denne tunnel måske alligevel give mening.
https://da.wikipedia.org/wiki/Gedser-Rostock-forbindelsen
40 km < 100 km.
Det gør det ikke billigere eller gør Sverige uafhængig af Danmark.
pris(40 km) < pris(100 km)
Danmark har ingen interesse i at gøre Sverige "uafhængig af Danmark". Hvis godset går udenom landet bliver vi til en ligegyldig provins i Europa.
CitatDet løser heller ikke kapacitetsudfordringerne ved en fordobling af godsmængden i 2050.
Det ved vi så i 2050.
CitatDer vil ikke være plads på nuværende skinnenet mellem Roskilde / Ellebjerg og Sydpå.
Før eller senere kommer der en højhastighedsstrækning fra Køge Nord mod Hamborg og Berlin. Og Køge - Næstved bliver dobbeltsporet.
DSB folk, oprindelig fra københavnske håndværkere, oprindelig tysksprogede opfatter DSBs interesser som forskellige fra den danske stats.