Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 09:19Citat fra: TWB Dato 12/11-23, 08:11Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 06:29Må jeg minde om at der vist et par gange om ugen kører godstog igennem den del af Nørdsjælland vi taler om her ved Ring6, nemlig "Stålormen" fra Frederiksværk via Hillerød og Lillenord til Helsingør. Og det er endda med en stor larmende dieselhakker MZ i front hvor vi taler om mulige godstog fremført med el-lokomotiv igennem ret ubebyggede områder.
Aktuelt påregnes 3 godstog i timen fra 2030 til og fra Sverige.
Endda døgnet rundt.
Med fordobling af godstrafikken på skinner fra 2050 ender vi vel med 5-6 i timen.
Godstoge som er længere og er tiltænkt en hastighed på 100 km/timen.
Næppe noget som kan sammenlignes!
Nja.. men det meste af vejen fra Hillerød og sydvestover er det altså muligt at lægge sporet ude midt i landet stort set hele vejen. Evt. støjskærme er nok kun relevant hvis man vil have banen ind forbi Vinge for at servicere Frederikssund (du kan ikke føre den ind til Frederikssund station uden voldsomme ekspropriationer) og så selvfølgelig på Lillenord igennem Fredensborg.
Jeg kender ikke prisen på landsbrugsjord i Nordsjælland, men hele Nordsjælland er altså ikke Rudersdal eller Gentofte. Så drop det argument om at jorden koster kassen og at nordsjælændere er specielt stæjfølsomme. Som jeg tidligere har nævnt er der ret tæt besat med både motorveje og baner allerede. Sådan er det når man bor tæt på en storby.
Men din løsning indebærer stadig mange godstog gennem bebyggede områder. Fredensborg.
Hillerød.
Roskilde.
Viby S.
Borup.
Ringsted
Glumsø.
Næstved.
Byer som ALLE bliver påvirket på en negativ måde støjmæssigt som kapacitetsmæssigt såfremt vi ellers skal have flere mennesker til at tage toget.
Strækningen Roskilde til Ringsted må ved fordobling af godsmængden på skinner nok forventes IKKE at kunne klare dette.
Så skal udgiften til udvidelse vel medregnes?
Ringsted station. Kan den klare fordobling af godstog som skal videre ned af Sydbanen?
Hvordan får du lavet forbindelsen under sundet ved Helsingør-Helsingborg?
Tgsen tror sænketunnel er løsningen.
Det giver givet udfordringer med havdybderne på såvel den danske side såvel som den svenske side ned til 30-33 m.
Hvordan vil du betjene Helsingør by? Skal den ikke have gavn af en station med direkte forbindelse til og fra Sverige?