Citat fra: SVR Dato 11/11-23, 18:41Citat fra: TWB Dato 11/11-23, 16:58Så bygger man en relativ kort 2-sporet strækning til eksisterende bane nord for Vordingborg.
Langt billigere end ring 6.
Langt billigere end om nogle år at måtte erkende at de 2+2 spor som går fra respektive Roskilde til Ringsted og Ellebjerg over Køge Nord ikke længere kan håndtere såvel persontrafik som stigende godstrafik.
Nu nævner du både en relativ kort bane fra Vordingborg og en sænketunnel fra Stevns. En relativ kort bane fra Vordingborg til Stevns kan ikke opnås.
Jeg har ud fra dine kommentarer lavet og vedhæftet dette kort, rød linjeføring er 21km spor og 71km tunnel, blå linjeføring er 42km spor og 48km tunnel.
Hvilken af disse løsninger ville du vælge?
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Uanset hvad er jeg er imod begge, da jeg er 99,9% sikker på ingen de to løsninger er rentable, da man ofte skal inkluderer vejforbindelser i projekter for at gøre den rentable. Vigtigt at nævne er at Femern-tunnel "kun" er ca. 18km lang og bliver verdens længste sænketunnel.
Jeg anser de bedste løsninger som HH-forbindelse + Ny bane langs Helsingørmotorvejen til Jægersborg og videre derfra til Hellerup ved siden af S-Tog eller Ring 6 bane, Citysløjfe (eller hvad man nu kalder det) eller Europasporet (tror ikke det er blevet nævnt i denne tråd, men jeg er da sikker på at der også er blevet nævnt argumenter i en anden tråd)
Europasporet er en dødsejler da man fra svensk side blot eksporterer alle udfordringerne med larmm, kapacitet etc til Danmark.
Lidt det samme med HH-forbindelsen.
Hvorfor bygge ny bane overvejende til godstog,
Så forbinde til eksisterende bane ocer Roskilde. Næppe ad Køge Bugt. Men dog muligt.
Om 20 år skal du udvide kapaciteten mellem Roskilde og Ringsted.
Du sender rigtig mange godstog som alle ved larmer og støj er sundhedsskadeligt.
Det jeg foreslår er at svenskerne benytter deres nuværende bane til Trelleborg. Bygger de 4-6 km spor mod vest. Herfra i en svensk betalt tunnel med 3 rør. Et i midten til service og flugtvej. På hver side enkeltrør alene til godstog.
Længde max 40 km.
Rent konstruktionsmæssigt vel 40% af de tunnelelementer som nu laves til Femernforbindelsen.
I land på Stevns mellem Bøgeskov og Rødvig.
Intet sted havdybder på mere end max 25 m.
Altså sammenligneligt med Femernforbindelsen.
Fra Stevnskysten i en blød bue til nord for Vordingborg.
Din skitse kan jeg ikke åbne.
Men dette foreslag er langt mere fremtidssikret end en HH-forbindelse og Europaspor.
Samtidig er støjgenerne langt færre og giver ydermere langt større kapacitet til transitgodstog end de 2 andre modeller.
Og vigtigst!. Man blander IKKE en masse togtyper!