Citat fra: Anders Larsen Dato 11/11-23, 00:16Måske er det nemmere med en citytunnel (du mener under København ik?)
Men jeg kan godt lide tanken om at CPH er betjent af højhastighedstog der det vil skabe et større opland.
Nemmere i forhold til?
Udfordringen er at kapaciteten via Øresundsbroen er ved at være opbrugt.
Skal der flere tog mellem Sverige og Danmark kræver det en ny forbindelse.
Så langt er de fleste nok enige.
Men hvorfor man konstant kommer med forslag hvor man vil sende utallige godsvogne enten gennem Nordsjælland, København eller over/Amager er uforståeligt.
Det er den del af Danmark som har højest befolkningstæthed, dyreste grunde og vil møde mest modstand fra naboere og naturfolk.
Der skal i al enkelhed etableres mulighed for godstransport i transit mellem Sverige og Tyskland via Danmark.
Fjernes godstog via Øresundsbroen så er der vist rigelig med kapacitet i de næste 50 år til passagertog den vej.
I Sverige er der allerede godstogsrute til Trelleborg.
Afstanden mellem kysten få km fra Trelleborg og over til Stevns er max 40 km.
Dette farvand er relativ lavvandet og perfekt til sænketunnel.
Lad dog elementfabrikken i Rødby bygge en dobbelt tunnel med plads til et spor i hver og en service/flugttunnel i midten.
Før denne godsbane fra Stevns ned til Vordingborg.
Så bliver de samlede udgifter mindre, færre vil få støjgener, Danmark får stadig afgift for transit af gods.