Citat fra: TWB Dato 9/11-23, 01:20Citat fra: 1993matias Dato 8/11-23, 22:31Citat fra: TWB Dato 8/11-23, 18:58Hvordan vil du få dine godstog til og fra Helsingør?
Som jeg skrev i mit indlæg, hvis du læste efter En ringbane rundt om københavn cirka Hedehusene-Ølstykke-Hillerød-Helsingør, herefter tunnel til Helsingborg. Tunnellen kan med fordel starte allerede omkring Snekkersten.
Tror du seriøst at en langt overvejende godstogsbane som kun gavner transittrafikken mellem Norge/Sverige og lande syd for Danmark kan laves uden der lyder et ramaskrig ?
Hvem skal betale?
Så meget får man ikke pr. kørt kilometer med godstog så en sådan strækning de første mange år kan financiere sig selv.
Åh ikke det her nonsens igen.
Hver gang dette bliver bragt op, lader nogle mennesker på dette forum som om, at en linje udgør intet mindre end tysk besættelse.**
Danmark har et kæmpe overskud i vente, hvis og når det yderligere muliggør strømme af industrivarer fra Sverige til Europa. Sverige beder Danmark om at foreslå en vej.
Dette besvarer dit andet spørgsmål - hvem ville betale? Industrikunderne. Mange har næsten ingen anden mulighed for pålideligt og effektivt at få deres varer til det europæiske marked. Godstransport dækker allerede en stor del af brugsafgifterne på vores jernbaner. Kunderne oppe i Sverige beder os (Danmark) om at give dem mulighed for at betale os flere penge.
Endelig - en "fingerspids"-korridor som denne ville være en stor fordel for lokal offentlig transport. Dette er en tæt korridor med flere mellemstore byer, der i øjeblikket er nødt til at tage en omvej for at forbinde til andre mellemstore byer, en "Fingerspids" ring ville sandsynligvis være en populær rute - men selvfølgelig - jeg ved det ikke - jeg har ikke adgang til modellerne.
Alle os, der foreslår "Fingerspids"-korridoren og den tilhørende HH-forbindelse, forstår, at der er lokal modstand, og generelt har denne idé ikke trækkraft. Som sagt andetsteds - det gør det ikke mindre af et godt forslag at evaluere ordentligt (jeg har aldrig set en rapport om dette forslag - troede, at der altid er en chance for, at jeg gik glip af det).
** Psst - Femern forbindelsen bygges primært til svenske varer. Og vil primært blive finansieret af brugsafgifterne fra godstog, der transporterer svenske produkter til Europa.