Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-23, 10:08Citat fra: stassc Dato 8/11-23, 02:19Jeg er stor fan af en HH tunnel plus en Ring5 jernbane til at lede gods uden om KBH og samtidig give "fingerspidserne" en forbindelse.
Men jeg tror ikke paa at projektet nogensinde kan ske. for stor modstand mod Ring5 banen.
HH uden Ring5, isaer hvis der kommer Stog paa kystbanen som jeg haaber, ser jeg ikke som et serioest alternativ.
ja men nu må nordsjælland ligge sine fine fornemmelser på hylden.
de vil ikke have vindmøller, grusgrave, jernbaner og motorveje.
en ring 5 fra kyst til kyst motorvej og jernbane ville være en gevinst
Hvor mange trafikordfører kender du i Folketinget som taler om ring 5 eller ring 6?
Og slet ikke i forhold til godstog.
Man ved godt inde på Slotsholmen at en ring 5 eller 6 med 4-6 godstog i timen ikke kan gennemføres grundet voldsom lokal modstand fra såvel borgere, kommuner og naturorganisationer.
Hvorfor er den svenske regering ikke mere optaget af at få en HH-forbindelse?
De lurerpasser og ser hvad de kan få Danmark til at betale af infrastrukturfor at lade svenske godstog køre gennem Danmark og hvad de i den sidste ende skal give for transit.
Dybest set de nok ligeglad med hvor. Blot prisen er lav nok.
Alternativt ser den svenske regering på det projekt fra 2013 hvor firmaet Skanska skulle komme med en vurdering om det var muligt at lave en 100 km lang tunnel fra Trelleborg til Tyskland.
Alene til godstog.
Det har ikke for mig været muligt at finde information om hvad denne undersøgelse endte ud med.
Men jeg har svært ved at se at det skulle være en umulig opgave.
Tværtimod.
Man kunne sikkert lave den til at benytte førerløse lokomotiver til at køre i tunnellen.
Dermed kunne risikoen for evt. brand reduceres da man kunne pumpe f.eks. CO2 ved tegn på overophedning eller brand i en godsvogn.
Med elektriske lokomotiver uden pantograf kunne højden på tunnellen reduceres med måske 1/2-1 m og strømforsyning kunne ske enten med batteritog eller strømskinne.
Det skal også huskes at de 3 sydsvenske byer - Helsingborg, Landskrona og Malmø har hver deres interesse i hvilken fast forbindelse der evt. yderligere skulle være mellem Danmark og Sverige.