Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Afvikling af togtrafikken under nedbrud - som det i Aarhus d. 5. nov.
I søndags var jeg en af de lettere uheldige passagerer, det måtte indse ikke at blive kørt helt hjem i en hvid limousine. For mit vedkommende skulle jeg fra Odense til Aarhus og skulle i Fredericia skifte fra ét IC tog til et andet, der kørte til Skanderborg hvorfra der var togbusser.

Som ren togentusiast pirre det min nysgerrighed omkring afviklingen. Medierne siger det var et sikringsanlæg med fejl, der gjorde at signalerne ikke fungerede på en strækning.

Men hvilken strækning? Der kørte jo tog mellem Fredericia og Skanderborg, men ikke ret mange. Et gæt er, at signalerne ikke fungerede her, men man kørte efter en nødprocedure, måske at hver lokomotivføre skulle ringe afgange og ankomster ind, så man kunne sikre sig at der stadig kun var 1 tog i hvert afsnit af banen. Fordi det er en ren manuel process kunne jeg forestille mig at man kan køre med tog, men ikke så mange. Det kunne måske forklare at vi bestemt ikke kørte med fuld hastighed. Men det synes jeg et modkørende tog gjorde - hvorfor mon og har jeg vurderet forkert? Det forklarer måske også, hvordan et regionaltog der skulle køre os til Skanderborg blev aflyst netop som det kørte ind i Fredericia. Hvis der ikke var nok afstand mellem togene til at det tog og det efterfølgende IC tog kunne køre rettidigt, ville man være nød til at aflyse det langsomme regionaltog. Men hvorfor kunne man så ikke koble de to IC3-tog sammen, så der blev flere siddepladser?

Dernæst er der Skanderborg Aarhus, hvor der slet ikke kørte tog. Hvorfor det, nu hvor man godt kunne komme til Skanderborg?

For en god ordens skyld forventer jeg ikke at dem med insiderviden nødvendigvis kan dele den, så det er mere gæt der er bedre kvalificerede end mine jeg håber på.

Som slutbemærkning kørte det rigtig godt når man tager udfordringerne i betragtning og togpersonalet var rigtig søde. Togbusserne stod klar da vi kom ud og kørte med det samme.

Hvis du fulgte med på: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/
kunne det ses, at der var en fejl i sikringsanlægget på Aarhus H, der bevirkede at der ikke kunne køre tog ind og ud af stationen.
Togene kørte så til/fra Skanderborg eller Langaa, men da der begge steder er begrænset sporplads, måtte man tynde ud i antallet af tog.

- Håber dette gav de oplysninger du ønskede.

Mvh.
Poul.

.. derudover kan man jo heller ikke lade tog futte rundt i afsnit, hvis ikke man har sikkerhed for hvilken stilling sportskifter står i.

Eller det kan man, men det havde nok taget længere tid, at få stablet på benene, end at vente på at fejlen blev rettet.

Citat fra: Poul Andersen Dato  6/11-23, 13:22Hvis du fulgte med på: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/
kunne det ses, at der var en fejl i sikringsanlægget på Aarhus H, der bevirkede at der ikke kunne køre tog ind og ud af stationen.
Togene kørte så til/fra Skanderborg eller Langaa, men da der begge steder er begrænset sporplads, måtte man tynde ud i antallet af tog.

- Håber dette gav de oplysninger du ønskede.

Mvh.
Poul.

I søndags havde jeg planen om at rejse på strækningen Aarhus H - Hadsten, men måtte opgive, da jeg hørte om driftsforstyrrelsen.

Noget jeg undrede mig over er, at Arriva (ifølge MitTog-appen) kørte med flere afgange Aarhus-Hadsten-Langå og så videre. Kender du forklaringen på det?

Jeg ser ofte, at Arriva stadig kører, selvom der f.eks. er eksempelvis signalfejl i Horsens, men DSB lukker helt ned i et - set udefra - unødigt stort område.

Jeg valgte alligevel ikke at satse på Arriva, da som tidligere pendler 1-2 gange og måneden oplevede, at de aflyser mens man sidder i toget...

Citat fra: jsp Dato  7/11-23, 14:09I søndags havde jeg planen om at rejse på strækningen Aarhus H - Hadsten, men måtte opgive, da jeg hørte om driftsforstyrrelsen.

Noget jeg undrede mig over er, at Arriva (ifølge MitTog-appen) kørte med flere afgange Aarhus-Hadsten-Langå og så videre. Kender du forklaringen på det?
Der var vist et par timer omkring middag hvor alt virkede, men så gik stationen ned igen. I de par timer hvor alt virkede, kørte togene mig bekendt igennem til/fra Aarhus H. I perioderne hvor Aarhus H var gået helt ned, kørte der intet til/fra Aarhus H. Hvis det har stået anderledes i MitTog, har der højst sandsynligt været tale om en data-/kommunikationsfejl imellem de forskellige systemer.

Citat fra: jsp Dato  7/11-23, 14:09Jeg ser ofte, at Arriva stadig kører, selvom der f.eks. er eksempelvis signalfejl i Horsens, men DSB lukker helt ned i et - set udefra - unødigt stort område.
For det første kører Arriva jo ikke til Horsens, så en fejl i Horsens vil sjældent påvirke Arriva direkte i form af aflysninger, men det kan give mindre forsinkelser ved Skanderborg, hvor Arriva kører mod Silkeborg.
Men ved sporskifteproblemer, blok- eller signalfejl eller et nedbrudt tog i eller omkring Horsens er det sværere at håndtere, da man ikke kan vende tog eller på anden måde "køre udenom fejlen" i Horsens, uden at der er bemandet med en stedlig stationsbestyrer. Disse står ikke bare lige sådan standby døgnet rundt, men skal tilkaldes fra gang til gang.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato  7/11-23, 16:00
Citat fra: jsp Dato  7/11-23, 14:09I søndags havde jeg planen om at rejse på strækningen Aarhus H - Hadsten, men måtte opgive, da jeg hørte om driftsforstyrrelsen.

Noget jeg undrede mig over er, at Arriva (ifølge MitTog-appen) kørte med flere afgange Aarhus-Hadsten-Langå og så videre. Kender du forklaringen på det?
Der var vist et par timer omkring middag hvor alt virkede, men så gik stationen ned igen. I de par timer hvor alt virkede, kørte togene mig bekendt igennem til/fra Aarhus H. I perioderne hvor Aarhus H var gået helt ned, kørte der intet til/fra Aarhus H. Hvis det har stået anderledes i MitTog, har der højst sandsynligt været tale om en data-/kommunikationsfejl imellem de forskellige systemer.

Citat fra: jsp Dato  7/11-23, 14:09Jeg ser ofte, at Arriva stadig kører, selvom der f.eks. er eksempelvis signalfejl i Horsens, men DSB lukker helt ned i et - set udefra - unødigt stort område.
For det første kører Arriva jo ikke til Horsens, så en fejl i Horsens vil sjældent påvirke Arriva direkte i form af aflysninger, men det kan give mindre forsinkelser ved Skanderborg, hvor Arriva kører mod Silkeborg.
Men ved sporskifteproblemer, blok- eller signalfejl eller et nedbrudt tog i eller omkring Horsens er det sværere at håndtere, da man ikke kan vende tog eller på anden måde "køre udenom fejlen" i Horsens, uden at der er bemandet med en stedlig stationsbestyrer. Disse står ikke bare lige sådan standby døgnet rundt, men skal tilkaldes fra gang til gang.

Noget der heldigvis bliver meget nemmere at håndtere med de nye signaler i 2026.

Citat fra: frederikhk Dato  7/11-23, 16:59
Citat fra: Mikkelhk Dato  7/11-23, 16:00
Citat fra: jsp Dato  7/11-23, 14:09I søndags havde jeg planen om at rejse på strækningen Aarhus H - Hadsten, men måtte opgive, da jeg hørte om driftsforstyrrelsen.

Noget jeg undrede mig over er, at Arriva (ifølge MitTog-appen) kørte med flere afgange Aarhus-Hadsten-Langå og så videre. Kender du forklaringen på det?
Der var vist et par timer omkring middag hvor alt virkede, men så gik stationen ned igen. I de par timer hvor alt virkede, kørte togene mig bekendt igennem til/fra Aarhus H. I perioderne hvor Aarhus H var gået helt ned, kørte der intet til/fra Aarhus H. Hvis det har stået anderledes i MitTog, har der højst sandsynligt været tale om en data-/kommunikationsfejl imellem de forskellige systemer.

Citat fra: jsp Dato  7/11-23, 14:09Jeg ser ofte, at Arriva stadig kører, selvom der f.eks. er eksempelvis signalfejl i Horsens, men DSB lukker helt ned i et - set udefra - unødigt stort område.
For det første kører Arriva jo ikke til Horsens, så en fejl i Horsens vil sjældent påvirke Arriva direkte i form af aflysninger, men det kan give mindre forsinkelser ved Skanderborg, hvor Arriva kører mod Silkeborg.
Men ved sporskifteproblemer, blok- eller signalfejl eller et nedbrudt tog i eller omkring Horsens er det sværere at håndtere, da man ikke kan vende tog eller på anden måde "køre udenom fejlen" i Horsens, uden at der er bemandet med en stedlig stationsbestyrer. Disse står ikke bare lige sådan standby døgnet rundt, men skal tilkaldes fra gang til gang.

Noget der heldigvis bliver meget nemmere at håndtere med de nye signaler i 2026.
Ja, fejl i Horsens (m.fl.) vil blive nemmere at håndtere - men i den anden ende af skalaen ville Aarhus H-situationen ikke været meget bedre med ERTMS - går systemet først ned der, holder alt helt stille (så vidt jeg ved). Det er vist sket op til flere gange i Vestjylland at en eller flere strækninger ikke har kunne styres, og så er der ikke andet at gøre end at holde stille.

Hilsen Mikkel

Heldigvis er det sjældent, at så meget af driften blokeres så længe, uden forvarsel.

Jeg er mere teknisk nysgerrig. Hvis det kun var en enkelt knap et sted, eller detektor-kredsløbet til et enkelt sporafsnit, der var holdt op med at virke, havde det nok ikke lammet så meget, så længe. Er der centrale dele i sikringsanlægget/signal-systemet, der ikke bare lige kan udskiftes, men som kan hindre hele systemet i at fungere? Hvad skulle hindre denne slags udfald i at opstå? Er det "kun" meget pålidelige dele, eller er der bygget et redundant system?

Er sikringsanlægget i Aarhus fuldt elektronisk 'DSB 90', Ebi Lock 950? (samme type som fra og med Randers til og med Hobro, og Storebæltsforbindelsen, opgraderet fra Ebi Lock 850?)

Citat fra: Poul Andersen Dato  6/11-23, 13:22Hvis du fulgte med på: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/
kunne det ses, at der var en fejl i sikringsanlægget på Aarhus H, der bevirkede at der ikke kunne køre tog ind og ud af stationen.
Togene kørte så til/fra Skanderborg eller Langaa, men da der begge steder er begrænset sporplads, måtte man tynde ud i antallet af tog.

- Håber dette gav de oplysninger du ønskede.

Mvh.
Poul.

De kunne havde undgået alt det her hvis de bygget et strækning som undgår hovedbanegården også indsæt togbusser for dem som SKAL til Aarhus.

Citat fra: mgameing123 Dato 10/11-23, 09:23De kunne havde undgået alt det her hvis de bygget et strækning som undgår hovedbanegården også indsæt togbusser for dem som SKAL til Aarhus.
Hvilket er omkring 80-90% af passagererne.

/ Jan

Gå op Sider:[1]
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak