Litt utfyllende info om Willke-loket: Det begfynte helt riktig sin tilværelse som DRs type 110 (V100) med en dieselmotor type MWJ 12 KVD 18-21 A-3. En rekke av disse lokene ble påbegynnelsen av 1980-tallet remotorisert (østtyskernes måte å omgå COMECON-forbudet mot å bygge sterkere diesellok) med motor type MWJ 12 KVD 18-21 AL4. Typebetagnelsen ble endret til 112, men løpenummeret ble beholdt uendret (Kontrollsifferet ble selvfølgelig ogsså endret). Da DR ble fusjonert med DB, ble DRs type 112 DBAGs type 202. Løpenummeret forble fortsatt uendret.
Daq type 202 ble utrangert hoss DB, ble et antall av lokene kjøp opp av alstom som i mellomtiden også hadde kjøpt Stendal-verket. LLokene ble tatt inn på Stendal og igjen remotorisert, denne gangen med MTUY-motorer, samt modernisert også på andre måter, enkelte til dels svært radikalt. Typebetegnelsen var nå 203. Jeg har selv ved flere anlednonger fotografert 203-lok i Tyskland:
(
Flere eksempler kan ses ved å klikke her)
Så langt jeg har vært i stand til å finne ut, har samtlige av de lok jeg (og mine gode venner) har fotografert, beholdt sine gamle løpenumre. Det forundrer meg derfor at gamle 110.530/112.530/202.530 plutselig er blitt 203.006. Mon noen kan gi en forklaring på det?