Citat fra: vollensir Dato 3/11-23, 19:08Giv os Odderbanen tilbage!!!!
Første dag med frost, og letbanen kan ikke kører eller må have én backup bus. Nu er det tredje år i træk at dette står på, så snart det bliver koldt må letbanen kapitulere.
Sidste år var der så vidt jeg husker tale om i alt 6 dage over hele vinteren, hvor trafikken havde morgenproblemer på grund af frost. Måske lidt overdramatisk?
Citat fra: vollensir Dato 3/11-23, 19:08Hvor mange biler skal der være på vejene???
At kører på E45 i morgentimerne eller om eftermiddagen er et helvede, bare at kører ind til Århus centrum er et helvede. Kø alle vegne.
Odderbanen har over dobbelt så mange passagerer nu, som den havde den gang den var en "rigtig" jernbane. Øget frekvens og gennemkørsel til store dele af Aarhus uden at skulle skifte til bus har tiltrukket rigtig mange ekstra passagerer. Den første kunne man jo også have fået med lokalbane, men gennemkørslen er kun mulig med letbane. Skift er gift.
Hvis du gerne vil undgå at vejene sander yderligere til i køkørsel, så er løsningen mere letbane. Uanset om du personligt bryder dig om letbanen eller ej, så viser excelarkene altså at antallet af passagerer er eksploderet, og at letbanen var den rette løsning.
---
Så kan jeg ellers godt være enig med dig i, at det er en skam at man har nedlukket så mange jernbaner - og at nogle af dem givetvis bør genåbnes og/eller reaktiveres. Og jeg synes også at det er en skam at busruterne nedlægges og reduceres.
Men betyder det at man bare skal bruge de samme typer transportmidler som man altid har gjort? Nej! Man skal bruge de forskellige værktøjer der hvor de giver mening. Lokaltog (og regionaltog med togsæt på størrelse med f.eks. en LINT eller Desiro) giver god mening mange steder i landet, men det egner sig bedre til kørsel mellem de små byer. Forstæder har brug for hyppigere forbindelser, og mere direkte forbindelser - og ved hjælp af letbaner og tram-train løsninger kan man få passagererne direkte ind i byerne uden at skulle skifte til en bus undervejs, i de byer der er for små til tunnelbaner.
Desuden er der jo intet ved Aarhus Letbane der er en genopfindelse af den dybe tallerken. Du skal ikke kigge længere end til Tyskland, hvor man i Karlsruhe i mange årtier har haft et system, som Aarhus Letbane er meget stærkt inspireret af. Aarhus Letbane er en rimelig direkte implementering af Karlsruhe-modellen uden betydelige ændringer, bortset fra at der er tale om lavtgulvssporvogne i Aarhus. Aarhus letbane er jo netop et eksempel på noget der fungerer i vores nabolande, og som vi så har kopieret, hvilket er hvad du efterlyser.
Desuden er jeg også ret træt af denne arrigskab mod "ekspertvældet", som man ofte ser. Typisk har de selvudnævnt "folk der har forstand på det" slet ikke styr på deres fakta. For eksempel ser jeg ofte både jernbanefolk og pendlere hævde at man er nødt til at sørge for bedre rettidighed, og så er frekvensen mindre vigtig... men i virkelighedens verden, så er frekvens meget, meget vigtigere. Men det finder man jo kun ud af hvis man er gået videnskabeligt til værks og har samlet tallene i et excel-ark. Det er hvad vi har eksperterne for.
De dårlige beslutninger vedrørende jernbanen træffes typisk af politikere på ideologisk grundlag, ikke af embedsfolk. Embedsfolkene er dygtige og deres beregninger er typisk rimelig retvisende - og meget mere retvisende end hvad folk der ikke er uddannet til at arbejde med trafikplanlægning kan gisne sig frem til.