Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Giver fuld elektrificering mening?
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Jeg synes virkelig også, man burde elektrificere Aalborg Frederikshavn. Jeg troede først, man droppede elektrificeringen der, fordi det var besværligt at elektrificere Limfjordsbroen. Men så vidt jeg kunne læse mig til, bliver ledningerne ført helt op til Aalborg Lufthavn, og det er en ren politisk beslutning, at man ikke elektrificerer videre. Det må vel næsten være en af de lavest hængende frugter, én forholdsvis kort strækning, ikke så mange broer, ikke noget immunisering, og så kunne man få Vendsyssel med på intercity nettet igen.

Plus, at man også kan få flyttet en hel masse gods over på skinnerne.


Giver fuld elektrificering mening?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/11-23, 16:23.
Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 15:08... man burde elektrificere Aalborg Frederikshavn.


Når togene nu kører helt til Skagen?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 15:08Jeg synes virkelig også, man burde elektrificere Aalborg Frederikshavn. Jeg troede først, man droppede elektrificeringen der, fordi det var besværligt at elektrificere Limfjordsbroen. Men så vidt jeg kunne læse mig til, bliver ledningerne ført helt op til Aalborg Lufthavn, og det er en ren politisk beslutning, at man ikke elektrificerer videre. Det må vel næsten være en af de lavest hængende frugter, én forholdsvis kort strækning, ikke så mange broer, ikke noget immunisering, og så kunne man få Vendsyssel med på intercity nettet igen.

Plus, at man også kan få flyttet en hel masse gods over på skinnerne.

Enig.

De var ret gode til at få motorveje deroppe nordpå, så det kan godt være at det er noget man kan tilbyde i en forhandling en sen nattetime.

Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 15:08, ikke så mange broer,

Definer 'ikke så mange'...


Citat fra: Krabsen Dato  5/11-23, 17:39
Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 15:08, ikke så mange broer,

Definer 'ikke så mange'...


23.

Det er i hvert fald hvad jeg kunne tælle på Google Maps. Der er i hvert fald flere overkørsler, og viadukter end der er broer. Jeg ved ikke, hvor mange af broerne der er forberedt til køreledninger, men der er en del af dem, der ser ret nye ud.


Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 14:11
Citat fra: tgsen Dato  5/11-23, 13:31
Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 13:13Materiel kan i dag laves til flere spændinger, så hvis man vil blande S-tog og andre tog på s-togs bane, så er det måske det billigste.
Og måske ikke. I Mumbay konverterer de forstads 1500 jævnstrøm strækninger til det nationale 25kV 50Hz system.
CitatUdfordringen er nok mere at s-banen fremover vil have eget signalsystem og være førerløs, så hvis det ikke kun er software, men hardware, så er problemet større, samtidig med at man blander fører og førerløs trafik.
Det er netop formålet med at gøre S-banen førerløs at gøre det umuligt at integrere den med systemer fra den anden side Øresund, som der ellers ville være risiko for. Det samme er tilfældet med de hede ønskedrømme om at konvertere Kystbanen til S-bane standard og forhindre en HH-forbindelse.


Nå det er der at katten er begravet.
Sammen med planerne om et vendespor i vestenden af CPH Kastrup station hvor de væmmelige svenskere kan vende deres væmmelige tog. De dumme danske politikere forstår slet ikke embedsværkets heroiske kamp mod udenlandske indtrængere fra øst.

Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 14:09
Citat fra: banemanden Dato  5/11-23, 13:47
Citat fra: TroelsH Dato  2/11-23, 20:10Region Sjælland stopper indkøb af batteritog til dels fordi at de er dyrere i drift og indkøb end de havde budgetteret med.
https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/koeb-af-nye-batteritog-koerer-af-sporet-udbud-annulleres


Aarrrh det er jo ikke helt det der står, i det du linker til eller andre steder  :)
"Fejl får Lokaltog til helt at annullere udbuddet af 14 nye batteritog til lokalbanerne"

De er så sent som i september gået i gang med det nye materiale til udbud og Region Sjælland har også sagt god for det. Det er fortsat meningen de skal køre på Østbanen og på sigt Tølløsebanen og er en ret stor del af det gigantiske projekt de er igang med nu, hvor de renoverer Østbanen og sørger for, at skinnerne kan bære nogle tungere tog.


Det svarede jeg på et par inlæg længere nede i tråden, men her kommer det igen:

https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/klimavenlige-batteritog-skulle-vaere-et-groent-mirakel-nu-er-de-blevet-en-kolossal-hovedpine

Det er en et år gammel artikel der stadig ikke underbygger de ting du oprindeligt skrev :) Jeg har, bare ved at besøge Lokaltogs egen side, fundet de første tre nyheder der er relevante og friske og som modsiger alt det du har skrevet om udbuddet indtil videre.

Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 19:07
Citat fra: Krabsen Dato  5/11-23, 17:39
Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 15:08, ikke så mange broer,

Definer 'ikke så mange'...

23.
Det er i hvert fald hvad jeg kunne tælle på Google Maps. Der er i hvert fald flere overkørsler, og viadukter end der er broer.

Så argumentet om de ikke så mange broer relaterer sig ikke til broernes antal men til, at der er endnu flere overkørsler?  Vældig relevant parameter ;-)

Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 19:07Jeg ved ikke, hvor mange af broerne der er forberedt til køreledninger, men der er en del af dem, der ser ret nye ud.

Sort set alle broerne er på den anden side af 50-60 år gamle.

Citat fra: banemanden Dato  5/11-23, 19:35
Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 14:09
Citat fra: banemanden Dato  5/11-23, 13:47
Citat fra: TroelsH Dato  2/11-23, 20:10Region Sjælland stopper indkøb af batteritog til dels fordi at de er dyrere i drift og indkøb end de havde budgetteret med.
https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/koeb-af-nye-batteritog-koerer-af-sporet-udbud-annulleres


Aarrrh det er jo ikke helt det der står, i det du linker til eller andre steder  :)
"Fejl får Lokaltog til helt at annullere udbuddet af 14 nye batteritog til lokalbanerne"

De er så sent som i september gået i gang med det nye materiale til udbud og Region Sjælland har også sagt god for det. Det er fortsat meningen de skal køre på Østbanen og på sigt Tølløsebanen og er en ret stor del af det gigantiske projekt de er igang med nu, hvor de renoverer Østbanen og sørger for, at skinnerne kan bære nogle tungere tog.


Det svarede jeg på et par inlæg længere nede i tråden, men her kommer det igen:

https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/klimavenlige-batteritog-skulle-vaere-et-groent-mirakel-nu-er-de-blevet-en-kolossal-hovedpine

Det er en et år gammel artikel der stadig ikke underbygger de ting du oprindeligt skrev :) Jeg har, bare ved at besøge Lokaltogs egen side, fundet de første tre nyheder der er relevante og friske og som modsiger alt det du har skrevet om udbuddet indtil videre.

Her er svaret jeg skrev længere oppe. Så kan vi starte derfra. Hvis du har link til nyere information så del det gerne, så vi kan blive klogere.

"Grunden til at de har droppet udbuddet er ikke kun fejl, men fordi at løsningen er betydeligt dyrere i drift og anskaffelse end de havde budgetteret med."

Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 20:29Her er svaret jeg skrev længere oppe. Så kan vi starte derfra. Hvis du har link til nyere information så del det gerne, så vi kan blive klogere.

"Grunden til at de har droppet udbuddet er ikke kun fejl, men fordi at løsningen er betydeligt dyrere i drift og anskaffelse end de havde budgetteret med."

Hmmmm. Den officille forklaring på, at Lokaltog annullerede udbuddet af batteritog, findes her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/bliv-opdateret-pa-de-seneste-nyheder/lokaltog-annullerer-udbud/ .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Krabsen Dato  5/11-23, 20:25
Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 19:07
Citat fra: Krabsen Dato  5/11-23, 17:39
Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 15:08, ikke så mange broer,

Definer 'ikke så mange'...

23.
Det er i hvert fald hvad jeg kunne tælle på Google Maps. Der er i hvert fald flere overkørsler, og viadukter end der er broer.

Så argumentet om de ikke så mange broer relaterer sig ikke til broernes antal men til, at der er endnu flere overkørsler?  Vældig relevant parameter ;-)

Citat fra: Theis Andersen Dato  5/11-23, 19:07Jeg ved ikke, hvor mange af broerne der er forberedt til køreledninger, men der er en del af dem, der ser ret nye ud.

Sort set alle broerne er på den anden side af 50-60 år gamle.


Jeg synes ikke, at 23 broer er ret mange på en 80 kilometer strækning. Argumentet var, at der ikke var så mange broer, der skulle ombygges for at gøre plads til kørestrøm, fordi mange af vejkrydsningerne var i niveau eller gik under banen. Derved ville projektet vel også være billigere, når man undgår alle de ombygninger


Citat fra: Niels Munch Dato  5/11-23, 20:46
Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 20:29Her er svaret jeg skrev længere oppe. Så kan vi starte derfra. Hvis du har link til nyere information så del det gerne, så vi kan blive klogere.

"Grunden til at de har droppet udbuddet er ikke kun fejl, men fordi at løsningen er betydeligt dyrere i drift og anskaffelse end de havde budgetteret med."

Hmmmm. Den officille forklaring på, at Lokaltog annullerede udbuddet af batteritog, findes her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/bliv-opdateret-pa-de-seneste-nyheder/lokaltog-annullerer-udbud/ .

M.v.h.
Niels

Det er
Citat fra: Niels Munch Dato  5/11-23, 20:46
Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 20:29Her er svaret jeg skrev længere oppe. Så kan vi starte derfra. Hvis du har link til nyere information så del det gerne, så vi kan blive klogere.

"Grunden til at de har droppet udbuddet er ikke kun fejl, men fordi at løsningen er betydeligt dyrere i drift og anskaffelse end de havde budgetteret med."

Hmmmm. Den officille forklaring på, at Lokaltog annullerede udbuddet af batteritog, findes her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/bliv-opdateret-pa-de-seneste-nyheder/lokaltog-annullerer-udbud/ .

M.v.h.
Niels

Ja. Her skriver det at det bliver meget dyrer end de havde regnet med og regionalpolitikerne siger at de mener at det bliver for dyrt. Hvis det alene var en fejl i udbuddet, så jeg tænker jeg at de ville rette den og så udsende en nyt udbud?

https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/klimavenlige-batteritog-skulle-vaere-et-groent-mirakel-nu-er-de-blevet-en-kolossal-hovedpine

Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 14:11
Citat fra: tgsen Dato  5/11-23, 13:31
Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 13:13Materiel kan i dag laves til flere spændinger, så hvis man vil blande S-tog og andre tog på s-togs bane, så er det måske det billigste.
Og måske ikke. I Mumbay konverterer de forstads 1500 jævnstrøm strækninger til det nationale 25kV 50Hz system.
CitatUdfordringen er nok mere at s-banen fremover vil have eget signalsystem og være førerløs, så hvis det ikke kun er software, men hardware, så er problemet større, samtidig med at man blander fører og førerløs trafik.
Det er netop formålet med at gøre S-banen førerløs at gøre det umuligt at integrere den med systemer fra den anden side Øresund, som der ellers ville være risiko for. Det samme er tilfældet med de hede ønskedrømme om at konvertere Kystbanen til S-bane standard og forhindre en HH-forbindelse.


Nå det er der at katten er begravet.

Jeg ville ikke lægge alt for meget vægt i tgsen's konspirationsteorier, hvis jeg var dig. For ham er alt - uanset om det er udbygning af S-tog eller forbedring af fjernbanen - et hemmeligt komplot om at sørge for at Kystbanen bliver drevet af en dansk operatør. Og altså kun Kystbanen - resten af landet er åbenbart ikke så vigtigt for de høje, hemmelige konspiratorer i embedsværket. Åbningen og kommercialiseringen kommer under alle omstændigheder. Det er EU-regler som Danmark ikke kan gå imod.

En HH-tunnel (som jeg ved tgsen er stor fortaler for) er i bund og grund bare ikke et godt projekt, med mindre man anlægger en hurtigbane fra København til Helsingør. Hvis HH skal betjenes med tog der føres videre fra Kystbanen, bliver rejsetiden til/fra de mulige destinationer i Sverige alt for lang, og det eneste sted man ville få en betydelig mængde pendlere fra ville være Helsingborg, og måske et par få passagerer fra Åstorp. Mere eller mindre det samme resultat som med S-tog i HH-tunnelen... og begge disse scenarier er en dårlig ide, da de ikke tiltrækker nok passagerer til at retfærdiggøre investeringen. Hvis i stedet man koblede HH-tunnelen til en hurtigbane mod København, så er det ligegyldigt om der er S-tog eller regionaltog på Kystbanen, og man ville kunne bruge den til at komme hurtigt mod Gøteborg, men den løsning vil også være meget dyrere.

S-tog på Kystbanen er bare generelt set en rigtig god ide for hovedstadsområdets trafik og sammenhængskraft. Men tgsen ser det som et udtryk for en forskruet insisteren på at Kystbanen skal forblive drevet af danske tog, blandt mørke kræfter i embedsværket.

Citat fra: TroelsH Dato  6/11-23, 16:14
Citat fra: Niels Munch Dato  5/11-23, 20:46
Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 20:29Her er svaret jeg skrev længere oppe. Så kan vi starte derfra. Hvis du har link til nyere information så del det gerne, så vi kan blive klogere.

"Grunden til at de har droppet udbuddet er ikke kun fejl, men fordi at løsningen er betydeligt dyrere i drift og anskaffelse end de havde budgetteret med."

Hmmmm. Den officille forklaring på, at Lokaltog annullerede udbuddet af batteritog, findes her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/bliv-opdateret-pa-de-seneste-nyheder/lokaltog-annullerer-udbud/ .

M.v.h.
Niels

Ja. Her skriver det at det bliver meget dyrer end de havde regnet med og regionalpolitikerne siger at de mener at det bliver for dyrt. Hvis det alene var en fejl i udbuddet, så jeg tænker jeg at de ville rette den og så udsende en nyt udbud?

https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/klimavenlige-batteritog-skulle-vaere-et-groent-mirakel-nu-er-de-blevet-en-kolossal-hovedpine

Det er Regionsrådet i Region Sjælland, som uanset, at nogle regionspolitikere har udtrykt bekymring over prisudviklingen i den kollektive trafik, nu har givet Lokaltog A/S mandat til at gennemføre fornyet udbud.

Lokaltog A/S har derfor 'rettet fejlen og udsendt fornyet udbud', som du kan se andetsteds i Forum.

Og så var det jo ikke Regionen, der annullerede 1. udbud, men Lokaltog A/S - og med den begrundelse, jeg refererede til.

At Regionen giver et sådant mandat, beror på det forhold, at Regionen stiller garanti for de lån, Lokaltog A/S optager til finansiering af togkøbet.

M.v.h.
Niels

Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 20:29
Citat fra: banemanden Dato  5/11-23, 19:35
Citat fra: TroelsH Dato  5/11-23, 14:09
Citat fra: banemanden Dato  5/11-23, 13:47
Citat fra: TroelsH Dato  2/11-23, 20:10Region Sjælland stopper indkøb af batteritog til dels fordi at de er dyrere i drift og indkøb end de havde budgetteret med.
https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/koeb-af-nye-batteritog-koerer-af-sporet-udbud-annulleres


Aarrrh det er jo ikke helt det der står, i det du linker til eller andre steder  :)
"Fejl får Lokaltog til helt at annullere udbuddet af 14 nye batteritog til lokalbanerne"

De er så sent som i september gået i gang med det nye materiale til udbud og Region Sjælland har også sagt god for det. Det er fortsat meningen de skal køre på Østbanen og på sigt Tølløsebanen og er en ret stor del af det gigantiske projekt de er igang med nu, hvor de renoverer Østbanen og sørger for, at skinnerne kan bære nogle tungere tog.


Det svarede jeg på et par inlæg længere nede i tråden, men her kommer det igen:

https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/klimavenlige-batteritog-skulle-vaere-et-groent-mirakel-nu-er-de-blevet-en-kolossal-hovedpine

Det er en et år gammel artikel der stadig ikke underbygger de ting du oprindeligt skrev :) Jeg har, bare ved at besøge Lokaltogs egen side, fundet de første tre nyheder der er relevante og friske og som modsiger alt det du har skrevet om udbuddet indtil videre.

Her er svaret jeg skrev længere oppe. Så kan vi starte derfra. Hvis du har link til nyere information så del det gerne, så vi kan blive klogere.

"Grunden til at de har droppet udbuddet er ikke kun fejl, men fordi at løsningen er betydeligt dyrere i drift og anskaffelse end de havde budgetteret med."

Men det står ikke i noget af det du har linket til, eller i dine svar. Og det faktum at udbuddet dags dato er blevet sat i gang afkræfter også din påstand.

Der står ingen steder, at det blev annulleret fordi det ville blive for dyrt. Det siger dagens igangsættelse af udbuddet ihvertfald med sit eget tydelige sprog.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4
ContecRail
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak