Citat fra: TroelsH Dato 2/11-23, 14:18Citat fra: anho Dato 2/11-23, 12:44Selv med Kattegat ville man stadig have behov for at køre samme antal intercitytog som i dag over den gamle Lillebæltsbro, og der er ønsker om at øge regional/lokaltrafikken også
Giver det mening, når alle der skal til Kbh fra Vejle og nord på vil tage over Kattegat og meget trafik Sjælland/Sverige til Tyskland vil tage over Femern? Kbh-Fyn-Sydjylland vil ikke længere være en hovedfærdselsåre som den er i dag og det vil det østjyske bånd heller ikke være sydpå. Hvis det udløser en ny bro til 4-10 mia kr, så skal man nok se på hvor meget det giver mening for regionaltrafik.
Man vil stadig skulle have et intercitytog hver time mellem København og Esbjerg, og et Intercitytog hver time mellem Odense og Aarhus. Dertil tror jeg også at beboerne i Sønderborg ville være kede af at miste deres direkte forbindelse til hovedstaden. Man kunne måske fjerne lyntoget og lade toget til Sønderborg være en del af toget til Esbjerg, med til- og frakobling i Kolding. Men så har man fjernet ét tog i timen i forhold til hvad der kører i dag.
Ah jo, og så havde jeg jo glemt togene til Hamborg og ICL+ - så måske kunne man faktisk spare to tog i timen. Men jeg tror at der på sigt vil være rigeligt med efterspørgsel til både at køre et IC og et ICL mellem Odense og Aarhus hver time, så nok kun ét tog i timen mindre i forhold til i dag.
Men derudover skal man jo også tænke på at der er en del trafik bare mellem Odense og Aarhus, og der er også en god mængde passagertrafik Odense-Middelfart-Fredericia-Vejle og Odense-Middelfart-Kolding... og så er der rigtig, rigtig meget uindfriet potentiale for mere passagertrafik, da togene lige nu kører med ret lav frekvens og derfor ikke tiltrækker passagerer særlig godt - der er kun én afgang mellem Middelfart og Kolding i timen! Et "trekantsområdet S-tog" kunne potentielt tiltrække rigtig mange passagerer, men det ville kræve at næsten alle fjerntog (bortset fra dem der standser i Middelfart) blev skubbet over på en ny bro.
Og 4-10 mia? Hvor får du sådan et tal fra?
Den nye Storstrømsbro er cirka 5 kilometer lang og er sat til at koste 4,7 mia. En Ny Ny Lillebæltsbro vil kun skulle være omkring 1,5 kilometer lang. Måske vil 5-6 mia være i den rigtige størrelsesorden for en kombineret vej- og jernbaneforbindelse inklusive de tilstødende forbindelser på land, men ikke for en jernbaneforbindelse alene.