Citat fra: steenth Dato 5/11-23, 10:09Citat fra: Niels Bak Dato 4/11-23, 18:51Citat fra: Per Holm Dato 4/11-23, 15:52Citat fra: Niels Bak Dato 4/11-23, 15:02... at man har valgt at respektere siloopdelingen og ikke taget metroen og evt. letbanebyggerier med. For mens staten så sidder og kigger på eksprestunneller og S-tog, sidder Københavns Kommuen og kigger på metrobyggeri. Med beslutninger ud i hver sin retning til følge.
Med Staten som medfinancierende ville der ikke blive bygget mange meter metro eller letbane uden en statslig beslutning bag. Hvor meget har Dragør, Frederiksberg, Glostrup, Hvidovre eller Rødovre liggende på kistebunden til at investere for?
Og det er godt det samme. Hvis København selv skulle bestemme ville de nok "glemme" at der er mange andre end lige deres egne borgere borgere der skal pendle til og fra for eks. Rigshospitalet. Så kunne vi måske undgå endnu en metrostation under Østerport til fordel for en på M5 ved Nordhavn koblet sammen med en ny Nordhavn fjern med fjerntogsperron og anløbsbro.
Jammen det er jo præcis det jeg mener. På rådhuset sidder de og planlægger endnu et slapt gummibånd, og dermed ind over Østerport, mens de nordlige forstæder bliver helt koblet af Lynetteholmen.
Og har staten ikke sin egen sammenhængende udviklingsplan at holde sig til, så bliver det vel sådan. Det var i hvert fald det som skete sidst (om end man da havde "gratis" finansiering ved at lænse By og Havn)
I min optik burde M5 i øvrigt gå til Hellerup og have endestation dér. Og så en eksprestunnel tilat tage sig af Rigshospitalet i stedet.
Eksprestunnel har det problem, at den går uden om de områder hvor man skal til og fra. Og den ikke hellere ikke god til intern transport i København. Så hvis en eksprestunnel skal give mening, så er faktisk nødvendig med en M5 til at dække de områder i København, som ikke dækket nu af metro og forbindelse til/fra eksprestunnelen. Og indre Nørrebro og Bispebjerg er stadig de områder, som mangler metrodækning.
Hvis der skal metro til Hellerup, så skal man finde en måde at finansiere det, når det skal områder uden for København og Frederiksberg Kommuner. Region Hovedstaden har ikke styrke til at løfte den slags opgaver med den økonomi den er blevet tildelt.
Jammen det er jo præcis det, som er problemet. At der, så længe der ikke er en helhedsplan, bliver planlagt efter "finansieringsgrænser" - altså kommunegrænser, som ikke har noget som helst at gøre med hvordan trafikstrømmene er eller hvordan man logisk lægger en ny linje, så den giver mening. Og med ringere løsninger til følge - eller spild af penge om du vil.
Indre Nørrebro mangler jo netop betjening fordi M1/2 blev lagt efter kommunegrænserne og Frederiksberg krævede en meget mindre logisk station ved Forum for at ville være med. Området kunne i øvrigt sagtens betjenes med en station på eksprestunnellen.
Og så er jeg på ingen måde pricipiel modstander af metro. Kun af den måde man ukoordineret bruger milliarder på at lægge linjer i dag. Der er brug for endnu en linje over havnesnittet. Der er brug for metro til Refshaleøen og til Lynetteholmen (hvis den bliver til noget - jeg er i hvert fald delvis enig i kritikken, men forholder mig for nærværende blot til at den er vedtaget). Og der er brug for metro til Nordvest og meget gerne også til Tingbjerg. Og så er der brug for linjeføringer, som ikke bare dækker et område, der er lettere at cykle rundt i, og som folk faktisk gider at bruge (se passagertal for cityringen).