Citat fra: dkat Dato 1/11-23, 13:54Citat fra: Jens Hansen Dato 1/11-23, 10:54Måske skulle processen starte med at politikerne definerede hvilken offentlig servicetrafik de ville have og udbyde fra 2034?
Hertil kunne fjerntogsoperatørerne så komme med deres bud, både indenlandsk og internationalt.
JH
Enig, problemet er dog, at der ikke er megen faglig indsigt fra politisk side, så transportpolitikken lader på mange områder til at være et embedsmandsvælde, blot med en meget begrænset finansiel ramme.
Man behøver faktisk ikke faglig indsigt fra politisk side - hvis blot man har nogle strategiske pejlemærker, som de offentligt ejede institutioner således kan spejle sig i, når de planlægger ændringer i infrastrukturen.
Eksempeler på strategiske pejlemærker fra ind- og udland:
Jernbanen skal transportere dobbelt så mange passagerer som nu med 70% mere togmateriel
95% af alle rejser med offentlig transport skal kunne gennemføres på max 60 min fra dør til dør
Kontraktbetalingen skal reduceres med 75%
Alle der rejser med bus og tog i mere end ti minutter skal kunne sidde ned
Ingen aktør må have mere end 50% af markedet "på" skinnerne.
Nogle vil nok genkende flere af ovenstående som værende noget, der er sagt om netop den danske jernbane -og man kan jo spørge sig selv, om nogle af de i tråden nævnte projekter, var kommet så langt, som de er nu, hvis der var en strategi og et ønske om vækst.
Lasse