Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/01-24, 09:49
Citat fra: ThomasTT Dato  5/01-24, 01:59Banegårde skal ligge i centrum.
Ja men vi har jo før fastslået vigtigheden af at Jyllænderne har nem adgang til at komme i Tivoli. De der pendler arbejder allesammen ude imellem Ring 3 og Ring 4 for bortset fra Centraladministrationen og et par storbanker er der slet ikke de arbejdspladser i City som der var engang.
Helt enig.
Men der er nogle som åbenlyst ikke følger med i hvad der sker i samfundet!

Mange provinsbyer vokser i omfang og har idag både 2-3 km eller mere til den jernbanestation som går 100 år siden lå i udkanten af byen.

Der er ikkebasis for et godt bussystem lokalt i disse mange byer som giver hyppig og hurtig adgang til en jernbane.
Der er ingen eller beskedne parkeringspladser tæt på disse stationer.

Ydermere skal størstedelen af pendlerne ikke til Hovedbanegården (hvis vi taler om Sjælland).
Derimod til områdetne mellem ting 3 og ring 4.

Så derfor bliver valget nemt. Bilen som man alligevel har.
Og kører toget ikke til tiden eller aflyses grundet løvfald, sne, dårligt planlagt renovering - så gider de daglige pendlere ikke togetog disse mange mennesker efterlyser derfor flere motorveje.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/01-24, 09:49
Citat fra: ThomasTT Dato  5/01-24, 01:59Banegårde skal ligge i centrum.
Ja men vi har jo før fastslået vigtigheden af at Jyllænderne har nem adgang til at komme i Tivoli. De der pendler arbejder allesammen ude imellem Ring 3 og Ring 4 for bortset fra Centraladministrationen og et par storbanker er der slet ikke de arbejdspladser i City som der var engang.

Så er københavnerne igen ved at kapre en tråd om Aarhus, men lad det nu ligge ::)
M.h.t. pendling mod København, så glemmer I vist lige en hel uddannelsessteder (f.eks. KU: 35.000 stud og 10000 ansatte, KP: 10.000 stud og 2000 ansatte) et par hospitaler med Rigsbhospitalet i spidsen med 12.000 ansatte.
Derudover er der ca. 120.000 personer, der dagligt pendler UD af København.

Venlige hilsner

Niels H

Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/01-24, 12:14.
Citat fra: TWB Dato  5/01-24, 10:13
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/01-24, 09:49
Citat fra: ThomasTT Dato  5/01-24, 01:59Banegårde skal ligge i centrum.

Ja men vi har jo før fastslået vigtigheden af at Jyllænderne har nem adgang til at komme i Tivoli. De der pendler arbejder allesammen ude imellem Ring 3 og Ring 4 for bortset fra Centraladministrationen og et par storbanker er der slet ikke de arbejdspladser i City som der var engang.

Helt enig.

...

Der er ingen eller beskedne parkeringspladser tæt på disse stationer.

Ydermere skal størstedelen af pendlerne ikke til Hovedbanegården (hvis vi taler om Sjælland).
Derimod til områdetne mellem ting 3 og ring 4.


Vi kan kun håbe at trenden nu er vendt:

I Hovedstadsområdet kommer Den Sydlige Jernbanekorridor, Hovedstadens Letbane, Ringbanen og disse baners indbyrdes knudepunkter utvivlsomt, når det hele står fikst og færdigt, til at spille en større rolle.

I Hillerød ligger fremtiden i ikke at ende togene i midtbyen men at køre igennem til Favrholm med parkeringspladser.

Roskilde fik også "set lyset" med den midlertidige Roskilde Vest som i princippet godt kan gentages.

For Aalborg går det samme vej. Ikke vende togene sydfra i midtbyen men i stedet køre igennem til et togekspeditionssted (Abl) med en stor parkeringsplads nord for byen - de rejsende fra Vendsyssel vil endda slippe for at holde i kø for at krydse fjorden.

Køge det samme. Tog fra København ender ikke nødvendigvis i Køge men fortsætter til Herfølge, Hasle og Holme-Olstrup.

Mon ikke vi kan finde flere steder hvor potentialet ligger der ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: anho Dato  5/01-24, 01:01
Citat fra: tgsen Dato  4/01-24, 19:30En shunt forbi en station på en strækning betyder fordobling af antallet togløb med samme trafikdækning eller halveret trafikdækning med uændret antal togløb som jeg tidligere har skrevet.

Det er jeg godt klar over. Spørgsmålet er jo bare, om gavnen ved at folk kan køre forbi Aarhus 7-10 minutter hurtigere, opvejer at halvdelen af togene så må standse i Brabrand i stedet. Det vil selvfølgelig skulle afdækkes gennem en egentlig analyse.  Som jeg skrev før - jeg kan godt se fordelen i et shunt. Men det betyder langt fra at jeg er uforbeholden tilhænger af det.

Citat fra: tgsen Dato  4/01-24, 19:30På (den hypotetiske) strækning Vigerslev - Kbh H - Tårnby (med gennemkørsel Kbh H, ej rebroussement), vil en shunt via Kbh S således betyde en fordobling af antal togløb etc etc. Det er ikke en god handel.

Jeg er ikke sikker på hvorfor du bringer dette på bane. Den strækning eksisterer jo som bekendt ikke.
Og det gør en shunt forbi Aarhus heller ikke.
CitatBåde Ring Syd som helhed og København Syd specifikt er derfor glimrende projekter der forbedrer sammenhængen internt i hovedstadsområdet, og mellem hovedstaden og resten af Danmark.
Aha! Jeg forstår dit ræsonnement. Altså:
Der eksisterer ikke en shunt forbi Aarhus. Derfor er de to eksisterende baner ind til Aarhus glimrende strækninger der forbedrer sammenhængen internt i Aarhusområdet, og mellem Aarhus og resten af Danmark.

Mindre sarkastisk: Man kunne jo f.eks. bygge en citytunnel i København mellem Vesterport og ca Tårnby, med gennemløb i Kbh H, således som af mig foreslået et par gange? Dyrt, men dejligt. Og med den dobbelte kapacitet af et system der deler Kbh trafikken op i shunt-trafik over Kbh S og lokaltrafik til Kbh H.

Citat fra: Per Holm Dato  5/01-24, 12:14
Citat fra: TWB Dato  5/01-24, 10:13
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/01-24, 09:49
Citat fra: ThomasTT Dato  5/01-24, 01:59Banegårde skal ligge i centrum.

Ja men vi har jo før fastslået vigtigheden af at Jyllænderne har nem adgang til at komme i Tivoli. De der pendler arbejder allesammen ude imellem Ring 3 og Ring 4 for bortset fra Centraladministrationen og et par storbanker er der slet ikke de arbejdspladser i City som der var engang.

Helt enig.

...

Der er ingen eller beskedne parkeringspladser tæt på disse stationer.

Ydermere skal størstedelen af pendlerne ikke til Hovedbanegården (hvis vi taler om Sjælland).
Derimod til områdetne mellem ting 3 og ring 4.


Vi kan kun håbe at trenden nu er vendt:

I Hovedstadsområdet kommer Den Sydlige Jernbanekorridor, Hovedstadens Letbane, Ringbanen og disse baners indbyrdes knudepunkter utvivlsomt, når det hele står fikst og færdigt, til at spille en større rolle.

I Hillerød ligger fremtiden i ikke at ende togene i midtbyen men at køre igennem til Favrholm med parkeringspladser.

Roskilde fik også "set lyset" med den midlertidige Roskilde Vest som i princippet godt kan gentages.

For Aalborg går det samme vej. Ikke vende togene sydfra i midtbyen men i stedet køre igennem til et togekspeditionssted (Abl) med en stor parkeringsplads nord for byen - de rejsende fra Vendsyssel vil endda slippe for at holde i kø for at krydse fjorden.

Køge det samme. Tog fra København ender ikke nødvendigvis i Køge men fortsætter til Herfølge, Hasle og Holme-Olstrup.

Mon ikke vi kan finde flere steder hvor potentialet ligger der ...
Altså togløb bør ikke begynde/ende på centralbanegårde, herunder Kbh H? Men så byg dog den Citytunnel og kør gennemgående!

Citat fra: TWB Dato  5/01-24, 10:13
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/01-24, 09:49
Citat fra: ThomasTT Dato  5/01-24, 01:59Banegårde skal ligge i centrum.
Ja men vi har jo før fastslået vigtigheden af at Jyllænderne har nem adgang til at komme i Tivoli. De der pendler arbejder allesammen ude imellem Ring 3 og Ring 4 for bortset fra Centraladministrationen og et par storbanker er der slet ikke de arbejdspladser i City som der var engang.
Helt enig.
Men der er nogle som åbenlyst ikke følger med i hvad der sker i samfundet!

Mange provinsbyer vokser i omfang og har idag både 2-3 km eller mere til den jernbanestation som går 100 år siden lå i udkanten af byen.

Der er ikkebasis for et godt bussystem lokalt i disse mange byer som giver hyppig og hurtig adgang til en jernbane.
Der er ingen eller beskedne parkeringspladser tæt på disse stationer.

Ydermere skal størstedelen af pendlerne ikke til Hovedbanegården (hvis vi taler om Sjælland).
Derimod til områdetne mellem ting 3 og ring 4.

Så derfor bliver valget nemt. Bilen som man alligevel har.
Og kører toget ikke til tiden eller aflyses grundet løvfald, sne, dårligt planlagt renovering - så gider de daglige pendlere ikke togetog disse mange mennesker efterlyser derfor flere motorveje.
Det var et udmærket argument mod centrale banegårde. Men det var ikke et argument for decentrale banegårde. Eller for banegårde i det hele taget.

Hvorfor er der så så mange mennesker på Kbh H alligevel?

Citat fra: tgsen Dato  5/01-24, 12:33Det var et udmærket argument mod centrale banegårde. Men det var ikke et argument for decentrale banegårde. Eller for banegårde i det hele taget.

Hvorfor er der så så mange mennesker på Kbh H alligevel?
Svaret er ret enkelt.

Rigtig mange togafgange i myldrertiden stopper kun få steder mellem Ringsted / Køge Nord og Hovedbanegården.

Så enten tager man et langsomt tog eller man vælger et hvor man skal bevæge sig tilbage fra Hovedbanegården / København Syd eller Fra Høje Taastrup for at komme i nærheden af sin arbejdsplads.

Antal afgange fra Næstved, Holbæk, Slagelse er ikke mange selv i myldrertiden. Ydermere er flere med stop undervejs i dag overfyldte hvor passagerne sidder på trapperne i dobbeltdækkervogne er står op på store dele af turen.

Alt sammen ikke videre attraktivt i forhold til at gøre turen i egen bil.

Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/01-24, 12:48.
Citat fra: tgsen Dato  5/01-24, 12:29Altså togløb bør ikke begynde/ende på centralbanegårde, herunder Kbh H? Men så byg dog den Citytunnel og kør gennemgående!
 

Just det. Der er heller ikke nok sporplads på centralbanegårde og jorden omkring er for dyr. (Den oprindelige plan for Kh forudsatte opstillingsbanegårde i begge ender.)

Jvnf. en af Bertel Haarders bøger hvori han argumenterer for at en bro sådan set bare er en tunnel der er bygget over jorden, vil jeg mene at tunnelen allerede er bygget (strkn. 11 Peberholmbanen). Der mangler kun lidt ekstra perroner på Glostrup St. og København Syd St. - evt. også på København Ørestad og København Lufthavn St. før vi vil have fuld fornøjelse af den.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: TWB Dato  5/01-24, 12:43
Citat fra: tgsen Dato  5/01-24, 12:33Det var et udmærket argument mod centrale banegårde. Men det var ikke et argument for decentrale banegårde. Eller for banegårde i det hele taget.

Hvorfor er der så så mange mennesker på Kbh H alligevel?
Svaret er ret enkelt.

Rigtig mange togafgange i myldrertiden stopper kun få steder mellem Ringsted / Køge Nord og Hovedbanegården.

Så enten tager man et langsomt tog eller man vælger et hvor man skal bevæge sig tilbage fra Hovedbanegården / København Syd eller Fra Høje Taastrup for at komme i nærheden af sin arbejdsplads.

Antal afgange fra Næstved, Holbæk, Slagelse er ikke mange selv i myldrertiden. Ydermere er flere med stop undervejs i dag overfyldte hvor passagerne sidder på trapperne i dobbeltdækkervogne er står op på store dele af turen.

Alt sammen ikke videre attraktivt i forhold til at gøre turen i egen bil.
Det var så dit svar på mit spørgsmål hvorfor der er så mange mennesker på Kbh H?

Citat fra: tgsen Dato  5/01-24, 13:41
Citat fra: TWB Dato  5/01-24, 12:43
Citat fra: tgsen Dato  5/01-24, 12:33Det var et udmærket argument mod centrale banegårde. Men det var ikke et argument for decentrale banegårde. Eller for banegårde i det hele taget.

Hvorfor er der så så mange mennesker på Kbh H alligevel?
Svaret er ret enkelt.

Rigtig mange togafgange i myldrertiden stopper kun få steder mellem Ringsted / Køge Nord og Hovedbanegården.

Så enten tager man et langsomt tog eller man vælger et hvor man skal bevæge sig tilbage fra Hovedbanegården / København Syd eller Fra Høje Taastrup for at komme i nærheden af sin arbejdsplads.

Antal afgange fra Næstved, Holbæk, Slagelse er ikke mange selv i myldrertiden. Ydermere er flere med stop undervejs i dag overfyldte hvor passagerne sidder på trapperne i dobbeltdækkervogne er står op på store dele af turen.

Alt sammen ikke videre attraktivt i forhold til at gøre turen i egen bil.
Det var så dit svar på mit spørgsmål hvorfor der er så mange mennesker på Kbh H?
Ja. Enkelt logisk og nok det som kommer sandheden nærmest!

Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Af anho. 5/01-24, 16:35.
Seneste redigering: 5/01-24, 16:38 af anho
Citat fra: tgsen Dato  5/01-24, 12:26Aha! Jeg forstår dit ræsonnement. Altså:
Der eksisterer ikke en shunt forbi Aarhus. Derfor er de to eksisterende baner ind til Aarhus glimrende strækninger der forbedrer sammenhængen internt i Aarhusområdet, og mellem Aarhus og resten af Danmark.

Mindre sarkastisk: Man kunne jo f.eks. bygge en citytunnel i København mellem Vesterport og ca Tårnby, med gennemløb i Kbh H, således som af mig foreslået et par gange? Dyrt, men dejligt. Og med den dobbelte kapacitet af et system der deler Kbh trafikken op i shunt-trafik over Kbh S og lokaltrafik til Kbh H.

En tunnel fra København H nordud til Tårnby kan ikke sammenlignes med et shunt forbi Aarhus H, hvis det er hvad du prøver at sige. Både banegeometrisk og i forhold til formål er de vidt forskellige. Men jeg har faktisk ingen anelse om hvilken pointe du rent faktisk prøver at nå frem til.

For mig at se er en shunt forbi Aarhus (som måske, måske ikke er en god ide) en god parallel til Ring Syd (som helt afgjort er en god ide). Hverken Ring Syd eller en Aarhus-shunt er en god parallel til din foreslåede tunnel. Derfor kan jeg slet ikke forstå hvorfor du bliver ved med at bringe den på bane i denne tråd.

Citat fra: TWB Dato  5/01-24, 12:43
Citat fra: tgsen Dato  5/01-24, 12:33Det var et udmærket argument mod centrale banegårde. Men det var ikke et argument for decentrale banegårde. Eller for banegårde i det hele taget.

Hvorfor er der så så mange mennesker på Kbh H alligevel?
Svaret er ret enkelt.

Rigtig mange togafgange i myldrertiden stopper kun få steder mellem Ringsted / Køge Nord og Hovedbanegården.

Så enten tager man et langsomt tog eller man vælger et hvor man skal bevæge sig tilbage fra Hovedbanegården / København Syd eller Fra Høje Taastrup for at komme i nærheden af sin arbejdsplads.

Antal afgange fra Næstved, Holbæk, Slagelse er ikke mange selv i myldrertiden. Ydermere er flere med stop undervejs i dag overfyldte hvor passagerne sidder på trapperne i dobbeltdækkervogne er står op på store dele af turen.

Alt sammen ikke videre attraktivt i forhold til at gøre turen i egen bil.
Okay...
Så hvis jeg har forstået dig ret så er grunden til at man ikke skal opretholde centrale banegårde at folk ikke vil benytte dem fordi med aktiviteterne i centrum flyttet ud i et bælte omkring byen vil det være for besværligt at køre ind til centrum og der skifte til lokale transportmidler, og grunden til at der er mange mennesker på Kbh H er at det gør folk alligevel?

Citat fra: TWB Dato  5/01-24, 10:13
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/01-24, 09:49
Citat fra: ThomasTT Dato  5/01-24, 01:59Banegårde skal ligge i centrum.
Ja men vi har jo før fastslået vigtigheden af at Jyllænderne har nem adgang til at komme i Tivoli. De der pendler arbejder allesammen ude imellem Ring 3 og Ring 4 for bortset fra Centraladministrationen og et par storbanker er der slet ikke de arbejdspladser i City som der var engang.
Helt enig.
Men der er nogle som åbenlyst ikke følger med i hvad der sker i samfundet!

Mange provinsbyer vokser i omfang og har idag både 2-3 km eller mere til den jernbanestation som går 100 år siden lå i udkanten af byen.

Der er ikkebasis for et godt bussystem lokalt i disse mange byer som giver hyppig og hurtig adgang til en jernbane.
Der er ingen eller beskedne parkeringspladser tæt på disse stationer.

Ydermere skal størstedelen af pendlerne ikke til Hovedbanegården (hvis vi taler om Sjælland).
Derimod til områdetne mellem ting 3 og ring 4.

Så derfor bliver valget nemt. Bilen som man alligevel har.
Og kører toget ikke til tiden eller aflyses grundet løvfald, sne, dårligt planlagt renovering - så gider de daglige pendlere ikke togetog disse mange mennesker efterlyser derfor flere motorveje.

Det samme gør sig gældende for Aarhus-området: De, som ikke bor i Aarhus centrum, er tilbøjelige til at vælge toget fra, fordi det tager en krig at komme derind med offentlig transport.  Så også her ville en "omegnsstation" med parkeringsmuligheder være attraktiv.

Citat fra: tgsen Dato  5/01-24, 16:44
Citat fra: TWB Dato  5/01-24, 12:43
Citat fra: tgsen Dato  5/01-24, 12:33Det var et udmærket argument mod centrale banegårde. Men det var ikke et argument for decentrale banegårde. Eller for banegårde i det hele taget.

Hvorfor er der så så mange mennesker på Kbh H alligevel?
Svaret er ret enkelt.

Rigtig mange togafgange i myldrertiden stopper kun få steder mellem Ringsted / Køge Nord og Hovedbanegården.

Så enten tager man et langsomt tog eller man vælger et hvor man skal bevæge sig tilbage fra Hovedbanegården / København Syd eller Fra Høje Taastrup for at komme i nærheden af sin arbejdsplads.

Antal afgange fra Næstved, Holbæk, Slagelse er ikke mange selv i myldrertiden. Ydermere er flere med stop undervejs i dag overfyldte hvor passagerne sidder på trapperne i dobbeltdækkervogne er står op på store dele af turen.

Alt sammen ikke videre attraktivt i forhold til at gøre turen i egen bil.
Okay...
Så hvis jeg har forstået dig ret så er grunden til at man ikke skal opretholde centrale banegårde at folk ikke vil benytte dem fordi med aktiviteterne i centrum flyttet ud i et bælte omkring byen vil det være for besværligt at køre ind til centrum og der skifte til lokale transportmidler, og grunden til at der er mange mennesker på Kbh H er at det gør folk alligevel?
Større centrale banegårde ( København  / Odense/ Aarhus) kan sagtens eksistere fortsat.

Men vil man have fat i de mange daglige pendlere til især Hovedstadsområdet og Aarhus skal stationer i provinsbyerne udstyres med gode og billige parkeringshuse og afgange fra disse byer skal være hyppige med standsninger i de områder med mange arbejdspladser eller med let omstigning til relevant S-tog, Letbane og bus.
I Hovedstadsområdet betyder det at regionaltogene fra Sjælland stopper i Høje Taastrup, Glostrup og København Syd ifald de kører over Roskilde.


Jeg bor i en sydlig Århus forstad (Stavtrup) og når vi bruger toget kunne vi da ikke drømme om at tage offentlig transport til Århus H. Vi kører til Skanderborg på 20 minutter hvor der er masser af gratis parkering ved stationen. Ud fra antallet af parkerede biler ved Skanderborg station tror jeg ikke at vi er de eneste der har set lyset.

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
DSB MO 1881ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak