Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
Business casen i at gøre Aarhus til en gennemkørselsstation virker for mig ikke super oplagt. Det er vel kun IC og ICLyn til Aalborg, der ikke har endestation i Aarhus? Ellers har regionaltogene og Arriva vel endestation der?

Om man så kommer ind fra den ene side eller den anden side gør ikke så stor en forskel givet at man kommer ret langt fra den "direkte linje" fra Skanderborg/Hovedgaard til Randers alligevel. Derudover virker det så ret oplagt at man har et lidt længere ophold på Aarhus uanset hvad, givet at det er en ret stor station, så det forsinker ikke nævneværdigt at toget vender retning. I den nuværende køreplan sætter man også tit togsæt af eller på i Aarhus og der er det måske en fordel at man kan lade togsættet blive stående så det kan blive hægtet på det næste tog nordfra i samme spor – med gennemkørende spor skulle man rangere.

Med andre ord tror jeg der skulle noget andet end hensynet til gennemkørende IC-tog til at gøre ovenstående plan rentabel – f.x. at man kan lave nye stationer og det kunne blive hægtet på et eller andet østjysk S-togssystem eller bedre forhold for godstrafik. Det kunne så i øvrigt også godt være argumentet for shuntet, hvis Aalborgtogene ikke kan bære businesscasen alene.

Citat fra: mpp Dato 30/12-23, 22:52Business casen i at gøre Aarhus til en gennemkørselsstation virker for mig ikke super oplagt. Det er vel kun IC og ICLyn til Aalborg, der ikke har endestation i Aarhus? Ellers har regionaltogene og Arriva vel endestation der?

Om man så kommer ind fra den ene side eller den anden side gør ikke så stor en forskel givet at man kommer ret langt fra den "direkte linje" fra Skanderborg/Hovedgaard til Randers alligevel. Derudover virker det så ret oplagt at man har et lidt længere ophold på Aarhus uanset hvad, givet at det er en ret stor station, så det forsinker ikke nævneværdigt at toget vender retning. I den nuværende køreplan sætter man også tit togsæt af eller på i Aarhus og der er det måske en fordel at man kan lade togsættet blive stående så det kan blive hægtet på det næste tog nordfra i samme spor – med gennemkørende spor skulle man rangere.

Med andre ord tror jeg der skulle noget andet end hensynet til gennemkørende IC-tog til at gøre ovenstående plan rentabel – f.x. at man kan lave nye stationer og det kunne blive hægtet på et eller andet østjysk S-togssystem eller bedre forhold for godstrafik. Det kunne så i øvrigt også godt være argumentet for shuntet, hvis Aalborgtogene ikke kan bære businesscasen alene.
GoCollective kunne vel også have gavn af kørsel gennem Aarhus H på den måde, så togene til/fra Skanderborg forbindes med togene til/fra Viborg

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 31/12-23, 00:28
Citat fra: mpp Dato 30/12-23, 22:52Business casen i at gøre Aarhus til en gennemkørselsstation virker for mig ikke super oplagt. Det er vel kun IC og ICLyn til Aalborg, der ikke har endestation i Aarhus? Ellers har regionaltogene og Arriva vel endestation der?

Om man så kommer ind fra den ene side eller den anden side gør ikke så stor en forskel givet at man kommer ret langt fra den "direkte linje" fra Skanderborg/Hovedgaard til Randers alligevel. Derudover virker det så ret oplagt at man har et lidt længere ophold på Aarhus uanset hvad, givet at det er en ret stor station, så det forsinker ikke nævneværdigt at toget vender retning. I den nuværende køreplan sætter man også tit togsæt af eller på i Aarhus og der er det måske en fordel at man kan lade togsættet blive stående så det kan blive hægtet på det næste tog nordfra i samme spor – med gennemkørende spor skulle man rangere.

Med andre ord tror jeg der skulle noget andet end hensynet til gennemkørende IC-tog til at gøre ovenstående plan rentabel – f.x. at man kan lave nye stationer og det kunne blive hægtet på et eller andet østjysk S-togssystem eller bedre forhold for godstrafik. Det kunne så i øvrigt også godt være argumentet for shuntet, hvis Aalborgtogene ikke kan bære businesscasen alene.
GoCollective kunne vel også have gavn af kørsel gennem Aarhus H på den måde, så togene til/fra Skanderborg forbindes med togene til/fra Viborg
Det er lige præcis regionaltogdriften som GoCollective pt. står for, jeg tænker på. Jeg er med på, at der nok ikke er så meget at vinde for Intercity-tognene.

Gennemgående regionaltogforbindelser kan eksempelvis være:
- Randers-Aarhus-Horsens
- Viborg-Aarhus
- Herning-Silkeborg-Aarhus
- Silkeborg-Aarhus
- Silkeborg-Skanderborg-Aarhus (den gamle bane)

og

- Silkeborg-Horsens (for at give en ny rejsemulighed)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

OBS: I ovenstående diagram er der ikke taget højde for frekvens, men jeg tænker, at der som minimum skal være afgange hvert 15. minut på de indre dele.

Spørgsmålet er nok nærmere: Kan Aarhus H håndtere op til 13-15 tog i timen eller måske flere som sækbanegård?

Jeg har prøvet at lave nedenstående diagram med udgangspunkt i én line pr. afgang i timen. Altså:

Randers-Aarhus (2 afgange pr. time)
Viborg-Aarhus (2 afgange pr. time) - eksisterer allerede
Silkeborg-Aarhus (3 afgange pr. time) - et hurtigtog og to stoptog
Silkeborg-Skanderborg-Aarhus (1 afgang pr. time)
Horsens-Aarhus (2 afgange pr. time)
Regionaltog fra Esbjerg
Internationalt tog fra Hamborg

Og et IC-tog og ét IC Lyntog

= 14 tog i timen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kan det lade sig gøre?

Efter ombygningen kommer der 7 perronspor, så det er ca. 2 tog pr. perron i timen. Det er intet problem og Aarhus H var væsentligt mere presset på kapacitet dengang Odder- og Grenåbanen kørte som tog.
Jeg kan huske at jeg for ca. 10 år siden skulle med toget til Hamburg fra spor 6 og det holdte helt yderst på perronen. Inderst stod en Desiro mod Hornslet/Grenå, i midten en IC4 mod Esbjerg og yderst min IC3 mod Hamburg.

Den største udfordring ved flere tog bliver ind- og udkørsel for de tog der "kører igennem", men der er ikke umiddelbart planer om flere gennemgående tog fra nord mod syd der skal krydse over alle sporene enten ved ind- eller udkørsel.

Anders

Citat fra: andersj Dato 31/12-23, 12:20Efter ombygningen kommer der 7 perronspor, så det er ca. 2 tog pr. perron i timen. Det er intet problem og Aarhus H var væsentligt mere presset på kapacitet dengang Odder- og Grenåbanen kørte som tog.
Jeg kan huske at jeg for ca. 10 år siden skulle med toget til Hamburg fra spor 6 og det holdte helt yderst på perronen. Inderst stod en Desiro mod Hornslet/Grenå, i midten en IC4 mod Esbjerg og yderst min IC3 mod Hamburg.

Den største udfordring ved flere tog bliver ind- og udkørsel for de tog der "kører igennem", men der er ikke umiddelbart planer om flere gennemgående tog fra nord mod syd der skal krydse over alle sporene enten ved ind- eller udkørsel.

Hvis man på et tidspunkt ønsker, at der skal være flere gennemgående regionaltog / pendlingstog for at binde eksempelvis Viby J sammen med Hinnerup og Galten sammen med Hørning, vil der så være et kapacitetsproblem? Eller kan Aarhus H godt håndtere det efter ombygning?

Citat fra: jsp Dato 31/12-23, 12:55Hvis man på et tidspunkt ønsker, at der skal være flere gennemgående regionaltog / pendlingstog for at binde eksempelvis Viby J sammen med Hinnerup og Galten sammen med Hørning, vil der så være et kapacitetsproblem? Eller kan Aarhus H godt håndtere det efter ombygning?

Hvis man skal have den mulighed, hvorfor så ikke "bare" lave en letbane-ring i udkanten af byen i stedet for at grave en tunnel under Aarhus (som der jo ikke er det store behov for)?

/ Jan

Det er et interessant forslag, men også lidt en halv løsning.

Det vil uden tvivl give en bedre afvikling og mere kapacitet på Århus H. Men som tråden her viser så er man lidt nødt til at opfinde et kapacitetsproblem. Gennemkørende regionaltog er rart for en del af passagererne, men det er nok begrænset hvor stor en del, der skal fra Hinnerup til Skanderborg. Med mindre man har flere bystationer (som fx i røret i Kbh) eller der er operationelle grunde til det (manglende kapacitet) så bliver de store centralstationer som regel brugt som endestationer. For det er her knudepunktet er til fordeling rundt om i byen, som er de flestes destination.  Så en gevinst, men noget begrænset.

Til gengæld så løser forslaget ingenting, når det handler om tidsbesparelser for gennemkørende tog eller den dårlige linjeføring på hovedbanen mod Randers. Så jeg tænker lidt det er en halv løsning til halv pris. Men frisk indspark.

Godaften!
Jeg bor i en forstad til Aarhus, hvor der ingen busser er, og hvor biltransport til banegården er utroligt besværlig og parkering stort set umulig, og til gengæld utroligt dyr. Jeg er holdt op med at tage toget af disse årsager. At Aarhus H ligger det "rigtige sted" er jeg ikke enig i. Den skal ligge hvor man kan parkere sin bil, eller komme til lynhurtigt ad de store ringveje. Derfor bør den (eller de) ligge et sted i Viby (og Brabrand), hvor letbanen/BRT-busser med 2 minuttersdrift kører passagererne til midtbyen/nordbyen. At ombygge Aarhus H med sporsænkning er totalt spild af milliarder (og vil give driftsforstyrrelser i årevis), når man kunne lave en lang perron i Kongsvang og Brabrand næsten "gratis". Det kræver selvfølgelig en shunt. Den ville formentlig også gøre den internationale godstransport mere rentabel. Det virker skørt på mig, at man bygger ny bane over Fyn for at spare ganske få minutter. For mig er det den samlede transporttid der tæller. Og i det regnskab fylder tiden ind til Aarhus H og tilbage voldsomt meget. Det tager i hvert fald 45 minutter hver vej og koster en formue i parkering eller taxa. For Aalborggenserne der skal til Kolding eller København vil denne shunt-løsning sikkert betyde en langt større rejsetidsreduktion end fx det milliarddyre tiltag over Fyn eller omkring Ringsted.

Citat fra: jaer Dato 31/12-23, 14:26
Citat fra: jsp Dato 31/12-23, 12:55Hvis man på et tidspunkt ønsker, at der skal være flere gennemgående regionaltog / pendlingstog for at binde eksempelvis Viby J sammen med Hinnerup og Galten sammen med Hørning, vil der så være et kapacitetsproblem? Eller kan Aarhus H godt håndtere det efter ombygning?

Hvis man skal have den mulighed, hvorfor så ikke "bare" lave en letbane-ring i udkanten af byen i stedet for at grave en tunnel under Aarhus (som der jo ikke er det store behov for)?

Åh du tænker som i København?
Høje Tåstrup <> København H ?
Det blev vidst ikke som præsten havde tænkt sig.
Nogen ville nok sige at man prøver igen med København Syd.

Vi må se.

Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Af anho. 4/01-24, 18:23.
Seneste redigering: 4/01-24, 18:30 af anho
Citat fra: Henrik Winther Dato  3/01-24, 21:42Godaften!
Jeg bor i en forstad til Aarhus, hvor der ingen busser er, og hvor biltransport til banegården er utroligt besværlig og parkering stort set umulig, og til gengæld utroligt dyr. Jeg er holdt op med at tage toget af disse årsager. At Aarhus H ligger det "rigtige sted" er jeg ikke enig i. Den skal ligge hvor man kan parkere sin bil, eller komme til lynhurtigt ad de store ringveje. Derfor bør den (eller de) ligge et sted i Viby (og Brabrand), hvor letbanen/BRT-busser med 2 minuttersdrift kører passagererne til midtbyen/nordbyen. At ombygge Aarhus H med sporsænkning er totalt spild af milliarder (og vil give driftsforstyrrelser i årevis), når man kunne lave en lang perron i Kongsvang og Brabrand næsten "gratis". Det kræver selvfølgelig en shunt. Den ville formentlig også gøre den internationale godstransport mere rentabel. Det virker skørt på mig, at man bygger ny bane over Fyn for at spare ganske få minutter. For mig er det den samlede transporttid der tæller. Og i det regnskab fylder tiden ind til Aarhus H og tilbage voldsomt meget. Det tager i hvert fald 45 minutter hver vej og koster en formue i parkering eller taxa. For Aalborggenserne der skal til Kolding eller København vil denne shunt-løsning sikkert betyde en langt større rejsetidsreduktion end fx det milliarddyre tiltag over Fyn eller omkring Ringsted.

En hovedbanegård skal i hvert fald ikke placeres hvor der er god parkeringsplads. Den skal placeres der hvor folk gerne vil rejse hen, og folk vil typisk ikke hen til parkeringspladser. Det er derfor den ligger midt i byen - præcis som i København, Aalborg, Odense, Hamborg, Berlin, Rom... snart sagt alle store stationer i verden, bortset fra et par højhastighedsstationer i Kina. Og selv ved de stationer i Kina anlægger man typisk ikke store parkeringspladser rundt om, men derimod afsætter man området til byudvikling. At placere en stor station for at gøre den let at tilgå med bilisme er måske det dummeste man overhovedet kan gøre.

Pendlerne er og bliver den vigtigste passagerstrøm, og de fleste pendlere vil gerne ind til midtbyen - derfor ligger hovedbanegården som den gør.

Jeg kan egentlig godt se pointen i at lave et shunt, og så lade togene Aalborg-København standse enten i Brabrand eller ved krydsningen med Ringvejen i stedet. Det vil dog kræve en højklasset og hyppig offentlig transport mellem midtbyen og stationen, uanset hvor den så ligger. Derudover ville det forudsætte at der også stadig kører Aarhus-København tog, som kører helt ind til hovedbanegården. Nok ville det være en gevinst for folk der rejser igennem at undgå Aarhus H, men det ville være en stor ulempe for mange af dem der har endestation i Aarhus.

Citat fra: hummel_62 Dato  3/01-24, 21:46Åh du tænker som i København?
Høje Tåstrup <> København H ?
Det blev vidst ikke som præsten havde tænkt sig.
Nogen ville nok sige at man prøver igen med København Syd.

Vi må se.

Høje Taastrup havde jo det problem, at den netop ikke har god adgang til resten af forstæderne. Jo, 400S/40E eksisterer da, men den er ret langsommelig, og for mange ville det være lige så hurtigt at tage ind til bymidten og så rejse fra København H, som også har langt bedre faciliteter og er meget behageligere at bruge. For alle dem der skal ind til bymidten ville endestation ved Høje Taastrup blot betyde et skift til et langsommere og mindre behageligt S-tog, eftersom det simpelthen var den eneste måde at komme videre på.

København Syd ligger trods alt noget mere centralt, og den har/får gode skiftemuligheder til både Linje F og Linje M4 der forbinder hurtigt til byen. Folk der skal ind til indre by vil formentlig blive siddende i toget, men alle der bor langs ringbanen eller på Sydhavn vil få en betydelig tidsgevinst ved at skifte på København Syd i stedet.

Citat fra: anho Dato  4/01-24, 18:23
Citat fra: Henrik Winther Dato  3/01-24, 21:42Godaften!
Jeg bor i en forstad til Aarhus, hvor der ingen busser er, og hvor biltransport til banegården er utroligt besværlig og parkering stort set umulig, og til gengæld utroligt dyr. Jeg er holdt op med at tage toget af disse årsager. At Aarhus H ligger det "rigtige sted" er jeg ikke enig i. Den skal ligge hvor man kan parkere sin bil, eller komme til lynhurtigt ad de store ringveje. Derfor bør den (eller de) ligge et sted i Viby (og Brabrand), hvor letbanen/BRT-busser med 2 minuttersdrift kører passagererne til midtbyen/nordbyen. At ombygge Aarhus H med sporsænkning er totalt spild af milliarder (og vil give driftsforstyrrelser i årevis), når man kunne lave en lang perron i Kongsvang og Brabrand næsten "gratis". Det kræver selvfølgelig en shunt. Den ville formentlig også gøre den internationale godstransport mere rentabel. Det virker skørt på mig, at man bygger ny bane over Fyn for at spare ganske få minutter. For mig er det den samlede transporttid der tæller. Og i det regnskab fylder tiden ind til Aarhus H og tilbage voldsomt meget. Det tager i hvert fald 45 minutter hver vej og koster en formue i parkering eller taxa. For Aalborggenserne der skal til Kolding eller København vil denne shunt-løsning sikkert betyde en langt større rejsetidsreduktion end fx det milliarddyre tiltag over Fyn eller omkring Ringsted.

En hovedbanegård skal i hvert fald ikke placeres hvor der er god parkeringsplads. Den skal placeres der hvor folk gerne vil rejse hen, og folk vil typisk ikke hen til parkeringspladser. Det er derfor den ligger midt i byen - præcis som i København, Aalborg, Odense, Hamborg, Berlin, Rom... snart sagt alle store stationer i verden, bortset fra et par højhastighedsstationer i Kina. Og selv ved de stationer i Kina anlægger man typisk ikke store parkeringspladser rundt om, men derimod afsætter man området til byudvikling. At placere en stor station for at gøre den let at tilgå med bilisme er måske det dummeste man overhovedet kan gøre.

Pendlerne er og bliver den vigtigste passagerstrøm, og de fleste pendlere vil gerne ind til midtbyen - derfor ligger hovedbanegården som den gør.

Jeg kan egentlig godt se pointen i at lave et shunt, og så lade togene Aalborg-København standse enten i Brabrand eller ved krydsningen med Ringvejen i stedet. Det vil dog kræve en højklasset og hyppig offentlig transport mellem midtbyen og stationen, uanset hvor den så ligger. Derudover ville det forudsætte at der også stadig kører Aarhus-København tog, som kører helt ind til hovedbanegården. Nok ville det være en gevinst for folk der rejser igennem at undgå Aarhus H, men det ville være en stor ulempe for mange af dem der har endestation i Aarhus.

Citat fra: hummel_62 Dato  3/01-24, 21:46Åh du tænker som i København?
Høje Tåstrup <> København H ?
Det blev vidst ikke som præsten havde tænkt sig.
Nogen ville nok sige at man prøver igen med København Syd.

Vi må se.

Høje Taastrup havde jo det problem, at den netop ikke har god adgang til resten af forstæderne. Jo, 400S/40E eksisterer da, men den er ret langsommelig, og for mange ville det være lige så hurtigt at tage ind til bymidten og så rejse fra København H, som også har langt bedre faciliteter og er meget behageligere at bruge. For alle dem der skal ind til bymidten ville endestation ved Høje Taastrup blot betyde et skift til et langsommere og mindre behageligt S-tog, eftersom det simpelthen var den eneste måde at komme videre på.

København Syd ligger trods alt noget mere centralt, og den har/får gode skiftemuligheder til både Linje F og Linje M4 der forbinder hurtigt til byen. Folk der skal ind til indre by vil formentlig blive siddende i toget, men alle der bor langs ringbanen eller på Sydhavn vil få en betydelig tidsgevinst ved at skifte på København Syd i stedet.
En shunt forbi en station på en strækning betyder fordobling af antallet togløb med samme trafikdækning eller halveret trafikdækning med uændret antal togløb som jeg tidligere har skrevet.
På (den hypotetiske) strækning Vigerslev - Kbh H - Tårnby (med gennemkørsel Kbh H, ej rebroussement), vil en shunt via Kbh S således betyde en fordobling af antal togløb etc etc. Det er ikke en god handel.

Citat fra: tgsen Dato  4/01-24, 19:30En shunt forbi en station på en strækning betyder fordobling af antallet togløb med samme trafikdækning eller halveret trafikdækning med uændret antal togløb som jeg tidligere har skrevet.

Det er jeg godt klar over. Spørgsmålet er jo bare, om gavnen ved at folk kan køre forbi Aarhus 7-10 minutter hurtigere, opvejer at halvdelen af togene så må standse i Brabrand i stedet. Det vil selvfølgelig skulle afdækkes gennem en egentlig analyse.  Som jeg skrev før - jeg kan godt se fordelen i et shunt. Men det betyder langt fra at jeg er uforbeholden tilhænger af det.

Citat fra: tgsen Dato  4/01-24, 19:30På (den hypotetiske) strækning Vigerslev - Kbh H - Tårnby (med gennemkørsel Kbh H, ej rebroussement), vil en shunt via Kbh S således betyde en fordobling af antal togløb etc etc. Det er ikke en god handel.

Jeg er ikke sikker på hvorfor du bringer dette på bane. Den strækning eksisterer jo som bekendt ikke. Både Ring Syd som helhed og København Syd specifikt er derfor glimrende projekter der forbedrer sammenhængen internt i hovedstadsområdet, og mellem hovedstaden og resten af Danmark.

Citat fra: Henrik Winther Dato  3/01-24, 21:42Godaften!
Jeg bor i en forstad til Aarhus, hvor der ingen busser er, og hvor biltransport til banegården er utroligt besværlig og parkering stort set umulig, og til gengæld utroligt dyr. Jeg er holdt op med at tage toget af disse årsager. At Aarhus H ligger det "rigtige sted" er jeg ikke enig i. Den skal ligge hvor man kan parkere sin bil, eller komme til lynhurtigt ad de store ringveje. Derfor bør den (eller de) ligge et sted i Viby (og Brabrand), hvor letbanen/BRT-busser med 2 minuttersdrift kører passagererne til midtbyen/nordbyen. At ombygge Aarhus H med sporsænkning er totalt spild af milliarder (og vil give driftsforstyrrelser i årevis), når man kunne lave en lang perron i Kongsvang og Brabrand næsten "gratis". Det kræver selvfølgelig en shunt. Den ville formentlig også gøre den internationale godstransport mere rentabel. Det virker skørt på mig, at man bygger ny bane over Fyn for at spare ganske få minutter. For mig er det den samlede transporttid der tæller. Og i det regnskab fylder tiden ind til Aarhus H og tilbage voldsomt meget. Det tager i hvert fald 45 minutter hver vej og koster en formue i parkering eller taxa. For Aalborggenserne der skal til Kolding eller København vil denne shunt-løsning sikkert betyde en langt større rejsetidsreduktion end fx det milliarddyre tiltag over Fyn eller omkring Ringsted.

Banegårde skal ligge i centrum. Hvis selv et center for offentlig transport skal lægges ud, hvor der er plads til parkering, så skal alt jo flyttes ud af byen og lægges på parkeringspladser. og hvorfor så overhovedet have en jernbane? Det var tendensen i 6o-70-80 erne, hvor alt skulle flyttes ud og langt fra alting, bilen var konge, midtbyer var slum og jernbaner noget man nedlagde.

I dag drukner man i veje og biler. jo flere veje, der bygges jo mere falder fremkommeligheden. Jernbanen er den eneste løsning, der kan forbinde centrum af de større byer med hinanden og mindre byer ind til de større. Hvis den bare skal køre rundt uden for byerne, er den ikke meget værd.

Dermed ikke sagt, at det ikke er en relevant problemstilling, hvordan bilister kommer med toget i de større byer. Men du skriver jo næsten løsningen selv, når du nævner viby. Hvorfor flytte banegården til Viby, hvis du kan opnå det samme, hvis bare toget standsede i Viby? Det gør de fleste tog efterhånden, og det kan meget vel være, at også lyntog til københavn vil stoppe i Viby efter yderligere 10-20 års udvikling i Aahurs. Medmindre man finder andre løsninger, fx en shunt-forbindelse ude ved motorvejen, så kbh-aalborg tog kører udenom Aarhus, men med stop fx i Skanderborg med sigte på bilister fra Aarhus.

Banen på vestfyn er et virkelig godt projekt, og glædeligt, at politikerne forstår det. Den bygges ved en motorvej, og er derfor nem at vedtage, den kan skaffe timetog til både Esbjerg, Herning, og Aarhus. Den betyder en enorm udvidelse af kapaciteten, fordi man kan få de hurtige tog - mange hurtige tog - forbi de langsommere. Uden denne bane kan man ikke udvide driften uden at nedlægge en hel stribe stationer og afvikle lokal togdrift, netop som den står til at blive meget mere vigtig.

Citat fra: ThomasTT Dato  5/01-24, 01:59Banegårde skal ligge i centrum.
Ja men vi har jo før fastslået vigtigheden af at Jyllænderne har nem adgang til at komme i Tivoli. De der pendler arbejder allesammen ude imellem Ring 3 og Ring 4 for bortset fra Centraladministrationen og et par storbanker er der slet ikke de arbejdspladser i City som der var engang.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
DSB MY 1104

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak