Citat fra: ThomasTT Dato 2/12-23, 15:50Citat fra: tgsen Dato 2/12-23, 13:10Citat fra: ThomasTT Dato 2/12-23, 12:29Citat fra: tgsen Dato 2/12-23, 11:36Citat fra: ThomasTT Dato 2/12-23, 01:53...
Jeg ville lave den store shunt-løsning. Langs motorvejen, så man på intet tidspunkt konflikter med Aarhus-Galten og dermed får mere kapacitet. Det vil desuden undgå en masse ballade og protester og give større tidsgevinster.
Faktisk kunne dette også være den billigste og mindst kontroversielle måde at sikre timemodellen, hvor det blot sker med forskellige tog, idet vendetiden i Aarhus ikke længere indgår.
Tog A kører kbh-odense-Aarhus H på 120 minutter.
Tog B kører via shunt kbh-odense-aalborg på 180 minutter
Tog C kører Aalborg-Aarhus på 60 min.
Gennemkørende tog på Aarhus H kunne helt afskaffes.
Man kunne også bygge en forbindelse nordpå fra Aarhus H. Så ville toggangen blive
Tog ABC kører Kbh-Odense-Aarhus-Aalborg.
Det ville give den samme betjening af nævnte byer men med halvt så mange togløb.
Antag vi kører med togløb A, B og C.
Driftteknisk kunne man slå togløb A og C sammen. Et sådant alternativ med togløb AC og B vil give samme betjening ved samme antal togløb som A, B og C løsningen. Men det vil have dobbelt så mange togløb som ABC-løsningen.
Eller sagt på en anden måde: med det samme antal togløb vil man det halve antal afgange mellem København, Aarhus og Aalborg. Så er spørgsmålet om den sparede halve time på Kbh - Aalborg er det værd? Er det ikke bedre at bygge en citytunnel i Aarhus?
en citytunnel er et fantasiprojekt.
Alting er en fantasi indtil man gør det. Det gælder også shunts.
CitatJeg ved ikke, hvad du mener med en forbindelse nordpå fra Aarhus H. Måske er det bare den samme citytunnel.
Det er det. Og den vil give samme trafikdækning for det halve antal togløb. Eller dobbelt trafikdækning for det samme antal togløb. Det har du ikke repliceret på.
nej, jeg kommer ikke til at svare på fordelene ved en citytunnel, eftersom det er fantasi.
Det var Citytunnelen i Malmö og Knutpunkten i Hälsingborg også, indtil de ikke var det. Hvorfor er det så vigtigt at Danmark kun skal have småtteri-forbedringer?
CitatDet er svimlende milliardbeløb for et højrisiko kompliceret projekt, som Aarhus ville afvise, om det så var gratis, bare for at undgå at opgrave det halve af byen i 10 år.
Kan jeg tage dit ord for det, hr. Borgmester? Citytunnelen i Malmö blev bygget 2005-2010 for ca. 8.5 mia SEK.
CitatJeg forstår ikke, at man ikke hellere vil overveje ting, der faktisk kunne ske.
Et udmærket argument. Det vil jeg selv bruge:
En shunt kan faktisk ikke ske, så derfor skal man bygge en citytunnel i Aarhus. Ikke bare fordi man får bedre trafikdækning for pengene.