Citat fra: mpp Dato 31/10-23, 15:57Det er lidt mærkeligt at det skulle være et problem at der er trafik der betjener Aarhus men springer Aarhus H over. Andre steder laver man jo netop baner, der skal aflaste de pressede steder og der er ingen grund til at de 1,1 millioner rejsende gennem Aarhus skal vende på Aarhus H. Der er derudover 800.000 rejsende København–Aalborg i fly som givetvist kunne lokkes med en hurtigere togforbindelse.
De fleste storbyer klarer fint at blive betjent af flere stationer og er der noget vi ved om Aarhus er det, at de gerne vil være en storby. Så længe der er den samme betjening til Aarhus H er det vel ikke noget problem at der er en række nye tog, der kører til en Aarhus V, særligt hvis den har forbindelse til letbanen så man kan komme hurtigt videre. Det er noget vi allerede har set i København, hvor nogle af de svenske nattog kan betjene København og køre udenom hovedbanen (i dag er det Ørestad og senere er det Ny Ellebjerg der bliver betjent).
Det er så givetvist spændende at man kunne få endnu hurtigere gennemkørende tog med en tunnel og ny perroner under den nuværende Aarhus H, men det lyder også voldsomt dyrt så der skal nok regnes på det. I alle tilfælde kræver det i hvert fald politikere der vil jernbanen og også kan se fidusen i en jernbane mellem de store købstæder og ikke en der bare kører til og fra storbyerne.
men de rejsende gennem Aarhus kommer jo ikke til at vente i timevis på den specifikke afgang, der skærer 10 minutter af en 4 timer lang tur. Det er fint med en shunt-løsning ved Aarhus, men man er nødt til at få flere passagerer, så det kan komme i timedrift og måske tjene flere formål.
Jeg ville lave den store shunt-løsning. Langs motorvejen, så man på intet tidspunkt konflikter med Aarhus-Galten og dermed får mere kapacitet. Det vil desuden undgå en masse ballade og protester og give større tidsgevinster.
Faktisk kunne dette også være den billigste og mindst kontroversielle måde at sikre timemodellen, hvor det blot sker med forskellige tog, idet vendetiden i Aarhus ikke længere indgår.
Tog A kører kbh-odense-Aarhus H på 120 minutter.
Tog B kører via shunt kbh-odense-aalborg på 180 minutter
Tog C kører Aalborg-Aarhus på 60 min.
Gennemkørende tog på Aarhus H kunne helt afskaffes.