Citat fra: Niels Munch Dato 31/10-23, 00:30Citat fra: anho Dato 30/10-23, 23:21Ja, jeg har aldrig hørt noget om nogle seriøse ideer om en gennemkørselstunnel af den type. Tror ikke engang at jeg har set den nævnt blandt de flyvske ideer her på forum.
En af de største overvejelser må vel være hvor tunnelen i så fald skal tilsluttes til det eksisterende net. Jeg har ikke tid nu, men tror jeg vil prøve at skitsere nogle overvejelser i morgen.
En tunnel i Aarhus blev debatteret videre i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145096 - blot til evt. inspiration?
Tak for link. Jeg tænker at konklusionen/sammenfatningen på den tråd er at:
1) Gennemkørsel handler om at skabe kapacitet på Århus H. Gennemkørsel næsten fordobler kapaciteten. Mest nødvendigt hvis timemodellen bliver til noget med 4 lyntog på stationen samtidig.
a) Her kan et forbindelse over Kattegat, evt dobbeltspor til Silkeborg, udbygning af Letbanen og øget s-togs agtig drift Århus-Randers, Århus-Vejle/Kolding og øget passagertrafik til kontinentet drive den udvikling.
b) Man kan evt etablere stationer fx ved uni og hospitalet/Skejby, hvis det giver mening.
2) Jorden er noget skidt. Det er ikke uoverkommeligt, men det gør det dyrere.
3) En tunnel er ikke til dagens belastning, men når man ser fremad.
Sådan nogenlunde i træskolængder.