Citat fra: UTJ Dato 17/01-24, 20:01Citat fra: tgsen Dato 17/01-24, 18:01Det har man jo allerede med Kbh Syd. Ved at flytte forbindelsen mellem resten af Danmark og Malmø til Kbh Syd bliver Kbh H til en blind forbindelse a la Haderslev.
Man kan da bare kalde Vojens for Haderslev Vest - det kan endda få boligpriserne op i Vojens
Det er faktisk et glimrende eksempel på, hvad der sker når man lægger en station langt uden for den by, der hovedsaglig skal betjenes. Passagertallene fra Vojens er omkring halvdelen af, hvad andre byer af samme størrelse som Haderslev ellers har (efter hukommelsen - jeg gravede tallene frem til en eller anden tråd på det gamle forum der havde nogenlunde samme debat).
En station skal ligge så tæt på de største rejsemål som muligt. Det er som regel midt i byerne. Men det vigtigste er at den ligger og er samlingspunktet for den lokale offentlige transport, for det gør at man kan komme til store dele af byen og oplandet med et enkelt skift. Hvis man lægger en station uden for byen, og så bygger en eller anden letbane eller anden løsning ind til centrum, så vil alle, som ikke lige har mål langs denne nu få to skift - først ind til byen og så skifte dér en gang til. Og så bliver en god del af dem væk, ligesom de fleste af dem som nu skal køre til den nye parkeringsvenlige station, blot bliver siddende i bilen.
I de større byer kan det så være fornuftigt at supplere med forstadsstationer - fordi de er lettere at køre til/god forbindelse til det overordnede vejnet og plads til at parkere, fordi det lokale hospital er blevet lagt derud, der ligger større uddannelsesinstitutioner etc. Vi har flere gode eksempler, dog mest i hovedstadsområdet (Kbh Syd selv om den dårligt kan kaldes forstad, Ørestad, Kbhs Lufthavn, Køge Nord, snart Glostrup, Gødstrup, Jerne, Viby, stationerne på Ålborg nærbane. Det er med vilje Høje Tåstrup ikke er på listen, da jeg ikke finder den særligt velfungerende om end et stop for enden af S-togslinjen giver mening). Hvis geografien tilsiger det, så kan enkelte tog, som kører "forbi" den centrale station også være en god ide, men igen som supplement.
Det er også klart, at der er et potentiale for flere og bedre betjente forstadsstationer især omkring Århus og Odense. Hvor stort et udsnit af regional, IC eller lyntog, som så skal standse, må komme an på lokale forhold.