Citat fra: TWB Dato 6/01-24, 06:16Du kan godt glemme alt om at bygge forretninger udover et mindre supermarked ved jernbanestationer i provinsen.
Dertil er indkøbsmønsteret ændret for radikalt.
Hvad er provinsen? Roskilde? Holstebro? Brørup?
Holstebro har en livlig gågade allerede, som man kunne forlænge og byudvikle de sidste 200 meter op mod stationen ved at nedrive det gamle postcenter, som alligevel er permanent lukket. At tillade butikker i stueetagen betyder heller ikke at
samtlige bygninger skal have en sådan, blot at det skal være en mulighed.
I Brørup bor alle folk inden for 1 km af stationen alligevel, og det antal af passagerer man kunne tiltrække til stationen med et P-hus er mere eller mindre ikke-eksisterende. En lille P-plads for de dårligt gående eller dem med tung bagage giver god mening, men ikke et P-hus. Fra de omgivende landsbyer vil det næsten altid være hurtigere enten at rejse med bil hele vejen, eller at tage toget fra en anden station der er tættere på.
Og sådan er det for langt de fleste byer - enten er de så store at der er potentiale for stationsnær byudvikling, eller også er de så små at alle er i gå- eller cykelafstand fra stationen alligevel. Der skal nok være et par enkelte byer der ligger i et "sweet spot" hvor P-huse kunne give mening, men der er ikke mange af dem.
Citat fra: TWB Dato 6/01-24, 06:16I byer som Slagelse, Ringsted, Holbæk og lign. sker byudviklingen ved at langt overvejende at bygge nyt nye parcelhuse, rækkehuse og nogle få 2-etagers boligblokke.
Tiden med etageboliger i større omfang tror jeg ikke på i disse byer.
De bygges - det erkender jeg - dog i stort omfang i Hovedstadsområdet og ser ualmindelig kedelige ud og ligger ofte meget tæt på hinanden.
Ja, det er netop problemet. Vi har ingen overordnede planer i Danmark for at understøtte en byudvikling med fokus på mobilitet for alle. Transportpolitik og byplanlægning er uløseligt forbundne og man kan aldrig løse jernbanens problemer uden byudvikling, eller løse byplanlægnings problemer uden god transportpolitik. Se for eksempel på Holstebro - der er store nye parcelhuskvarterer der spreder sig så bredt, at man nærmest er nødt til at køre i bil bare for at komme ind til bymidten, og som desuden er udlagt på en måde der gør busbetjening mere eller mindre umuligt. Men beboerne i disse parcelhuskvarterer får man altså heller ikke over i toget med et P-hus. De kører i bil til hverdag, så med et P-hus kan man højst få dem til at vælge toget når de en sjælden gang imellem skal rejse langt, som mellem landsdelene. Det er en lille forbedring, men ikke noget der batter i hverdagen.
Jernbanen spiller også forskellige roller i storbyer kontra provinsbyer. Mange provinsbyer har kun én station, og derfor kan mange slet ikke bruge jernbanen til at pendle, fordi de arbejder og bor i samme by. Det kan et godt busnetværk til gengæld muliggøre... men Holstebro har netop nedlagt deres bybusser fuldstændigt.
Holbæk har et velfungerende butiksmiljø i form af Ahlgade og Nygade, og der er betydelige områder mellem Ahlgade og stationen der kunne regenereres til at blive attraktive boligområder i 3-4 etager. Hvis man så også forbedrede stationens integration i bymiljøet, ville man have et rigtig godt projekt.
Citat fra: TWB Dato 6/01-24, 06:16Så det løser ikke udfordringen med at flytte de daglige pendlere fra bil til toget.
Praktisk erfaring, også fra projekter der er fundet sted inden for de sidste par år, viser at det virker - og i hvert fald meget bedre end P-huse. Når folk først har sat sig i bilen, er det kun et fåtal der gider skifte til toget undervejs på den rejse. Og så gør det egentlig ikke så meget at arkitekturen i nybyggede områder er kedelig - folk flytter ind alligevel, hvis der er god mobilitet og let adgang til fornødenheder som skoler og supermarkeder. Det ser vi i f.eks. NærHeden i Hedehusene, og mange andre nyere byprojekter.