CitatDer foretages ca. 7,1 mio. togrejser til og fra Aarhus H.
...
Der foretages ca. 1,1 mio. rejser igennem Aarhus, hvor der ikke skiftes tog
(...)
Måske vil der, engang langt ude i fremtiden, være plads og marked til at have enkelte direkte tog til fra Ålborg til Odense og København. Men er der ikke mange andre ting der giver mening at bygge først?
Efter min opfattelse er der allerede i dag et potentielt marked for direkte rejser uden om Aarhus - et marked der som minimum ville kunne bære en morgenlyntogsforbindelse og en eftermiddagslyntogsforbindelse i hver retning Aalborg-København med stop ved visse stationer henholdsvis nord og syd for Aarhus. Det er ærgerligt, at ingen endnu har foretaget en professionel analyse.
Argumentet, at der er flere, der skal til/fra Aarhus end
gennem Aarhus er et lødigt argument. Men det ændrer ikke ved det faktum, at der allerede i dag er 1,1 mio. passageren, der rejser
gennem Aarhus uden togskift og som alle får deres rejse forlænget med ca. 15 minutter (og ikke de "3-6 minutter", som Banedanmark fejlagtigt anfører).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen