Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Et par timer i det Nordtyske - Del 3.
Efter Niebüll vendte jeg ud i området omkring Lehnshallig krydsningsstation nordvest for Niebüll.
Jeg startede ved BÜ 143-Triangel i km 202.662.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BÜ 143-Triangel set mod nord. 25. oktober 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Wilke (V100 ?) "Tina" passerer BÜ 143-Triangel. 25. oktober 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Wilke (V100 ?) "Tina" efter passage af BÜ 143-Triangel. 25. oktober 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DB BR 245 024 med biltog på vej mod Niebüll ved BÜ 143-Triangel. 25. oktober 2023 (tdr)

En video fra samme sted.

Og endnu en  ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Strækningen ud mod Lehnshallig krydsningsstation set fra BÜ 143-Triangel. 25. oktober 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Et telefoto af Stellwerk Lehnshallig. 25. oktober 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DB BR 245 024 gennemkørende Lehnshallig krydsningsstation. 25. oktober 2023 (tdr)

Sidste stop på turen var så ved ex Emmelsbüll station.
Stationen er forlængst revet ned, men der står dog endnu resterne af ventebygning på stedet.
Det er muligt, at ventebygningen er fra 1968, da der på Landesarchiv Schleswig-Holstein findes en tegning af ventebygning fra netop 1968.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Adgangsvejen til Emmelsbüll station, set mod Niebüll. 25. oktober

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tidligere ventebygning ved Emmelsbüll station set mod Niebüll. 25. oktober 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tidligere ventebygning ved Emmelsbüll station set mod Westerland. 25. oktober 2023 (tdr) 


 

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Disse billeder smuttede  ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nexrail Vossloh DE 12 ved BÜ 143-Trangel. 25. oktober 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Emmelsbüll station set i retning mod Niebüll. 25. oktober 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ingen oplysninger udover at det er en DB BR 245 bagerst og en Bqmbdfa forrest, umiddelbart før Emmelsbüll. 25. oktober 2023 (tdr)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Citat fra: T. Rithmester Dato 26/10-23, 23:48Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Wilke (V100 ?) "Tina" passerer BÜ 143-Triangel. 25. oktober 2023 (tdr)

Kære Thomas,

Tak for en god reportage fra det Nordtyske, som altid er et besøg værd. Du har bl.a. været heldig at få billeder af Willke Gleisbau's nyligt navngivne "TINA", opkaldt efter en søster til ejerne. Lokomotivet er et V100-Ost (LEW 13569/1973, ex DR 110 530-3), der kom til Willke 2021 som "203 006-2" (NVR-Nummer: 92 80 1203 006-2 D-WWL).

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 27/10-23, 06:16
Citat fra: T. Rithmester Dato 26/10-23, 23:48Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Wilke (V100 ?) "Tina" passerer BÜ 143-Triangel. 25. oktober 2023 (tdr)

Kære Thomas,

Du har bl.a. været heldig at få billeder af Willke Gleisbau's nyligt navngivne "TINA", opkaldt efter en søster til ejerne. Lokomotivet er et V100-Ost (LEW 13569/1973, ex DR 110 530-3), der kom til Willke 2021 som "203 006-2" (NVR-Nummer: 92 80 1203 006-2 D-WWL).

Bedste hilsener
Niels

Synes nok den så ny og flot ud  ;D
Og ja, det er altid sjovt at komme ned i området, der er jo en masse forskellige ting at kigge på, i modsætning til mit eget område, her er der jo ikke den store variation i udbuddet.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Citat fra: Niels Munch Dato 27/10-23, 06:16Wow

Tak for en god reportage fra det Nordtyske, som altid er et besøg værd. Du har bl.a. været heldig at få billeder af Willke Gleisbau's nyligt navngivne "TINA", opkaldt efter en søster til ejerne. Lokomotivet er et V100-Ost (LEW 13569/1973, ex DR 110 530-3), der kom til Willke 2021 som "203 006-2" (NVR-Nummer: 92 80 1203 006-2 D-WWL).

Bedste hilsener
Niels

wow
sikke en historie du kunne der.

Når der er V100 øst, er den så stadig med den originale 12 KVD 18/21?
Så må man håbe på at det blæser rigeligt derude mod vest. Det er jo ikke finstøv sådan en socialistisk jernklump sprøjter i atmosfæren.

Et par timer i det Nordtyske - Del 3.
Af Niels Munch. 28/10-23, 17:37.
Seneste redigering: 28/10-23, 17:47 af Niels Munch
Citat fra: Thorfinn Dato 28/10-23, 12:26Når der er V100 øst, er den så stadig med den originale 12 KVD 18/21?
Så må man håbe på at det blæser rigeligt derude mod vest. Det er jo ikke finstøv sådan en socialistisk jernklump sprøjter i atmosfæren.

Wow
Sikke et spørgsmål du dér fyrede af.

DR isatte pr. 04.01.1980 en 1200 hk motor; hvilken type melder historien intet om. Men da loket siden har opholdt sig nogen tid i SFZ - Schienenfahrzeugzentrum Stendal, har man dér formentlig isat ny motor, hvad omnummereringen til "203" kunne indikere; hvilken type er blot ikke registreret i den tyske database.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Thorfinn Dato 28/10-23, 12:26Så må man håbe på at det blæser rigeligt derude mod vest.


Det må du jo så forvisse dig om, ved at besøge området - det kan anbefales.

Bh
-ivar

Citat fra: ivar Dato 28/10-23, 23:30
Citat fra: Thorfinn Dato 28/10-23, 12:26Så må man håbe på at det blæser rigeligt derude mod vest.

Det må du jo så forvisse dig om, ved at besøge området - det kan anbefales.
jeg har i et årti haft mine surfbrædder på Sild og kender lidt til de kanter. fx bruger bølgerne 16..20 h fra Tampen til Buhne 16.
 working is for people who don't surf!

Et par timer i det Nordtyske - Del 3.
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 29/10-23, 17:59.
Citat fra: Thorfinn Dato 28/10-23, 12:26
Citat fra: Niels Munch Dato 27/10-23, 06:16Wow

Tak for en god reportage fra det Nordtyske, som altid er et besøg værd. Du har bl.a. været heldig at få billeder af Willke Gleisbau's nyligt navngivne "TINA", opkaldt efter en søster til ejerne. Lokomotivet er et V100-Ost (LEW 13569/1973, ex DR 110 530-3), der kom til Willke 2021 som "203 006-2" (NVR-Nummer: 92 80 1203 006-2 D-WWL).

Bedste hilsener
Niels

wow
sikke en historie du kunne der.

Når der er V100 øst, er den så stadig med den originale 12 KVD 18/21?
Så må man håbe på at det blæser rigeligt derude mod vest. Det er jo ikke finstøv sådan en socialistisk jernklump sprøjter i atmosfæren.
I følge denne hjemmeside har den fået en MTU motor installeret. Sikkert da den var på Stendal som Niels skrev om.

Mvh Jørgen

Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 29/10-23, 17:59I følge denne hjemmeside har den fået en MTU motor installeret. Sikkert da den var på Stendal som Niels skrev om.

Tak Jørgen, den side var lige "smuttet" for mig; jeg har ikke "surfet" grundigt nok.

M.v.h.
Niels

Litt mer om BR 203
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 4/11-23, 15:38.
Litt utfyllende info om Willke-loket: Det begfynte helt riktig sin tilværelse som DRs type 110 (V100) med en dieselmotor type MWJ 12 KVD 18-21 A-3. En rekke av disse lokene ble påbegynnelsen av 1980-tallet remotorisert (østtyskernes måte å omgå COMECON-forbudet mot å bygge sterkere diesellok) med motor type MWJ 12 KVD 18-21 AL4. Typebetagnelsen ble endret til 112, men løpenummeret ble beholdt uendret (Kontrollsifferet ble selvfølgelig ogsså endret). Da DR ble fusjonert med DB, ble DRs type 112 DBAGs type 202. Løpenummeret forble fortsatt uendret.

Daq type 202 ble utrangert hoss DB, ble et antall av lokene kjøp opp av alstom som i mellomtiden også hadde kjøpt Stendal-verket. LLokene ble tatt inn på Stendal og igjen remotorisert, denne gangen med MTUY-motorer, samt modernisert også på andre måter, enkelte til dels svært radikalt. Typebetegnelsen var nå 203. Jeg har selv ved flere anlednonger fotografert 203-lok i Tyskland:


(Flere eksempler kan ses ved å klikke her)

Så langt jeg har vært i stand til å finne ut, har samtlige av de lok jeg (og mine gode venner) har fotografert, beholdt sine gamle løpenumre. Det forundrer meg derfor at gamle 110.530/112.530/202.530 plutselig er blitt 203.006. Mon noen kan gi en forklaring på det?

Videoen "Ukendt materiel passerer BÜ 143-Triangel med kurs mod Westerland" viser en ganske intteressant togsammenetning. Det er to tog bestående av DB-lok type 245 (løpenr. 201-215) med tilhørende styrevognsmateriell i faste formasjoner. Disse kjøres av DB på strekningen Hamburg-Westerland på oppdrag av Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein. Ved forsterkningsbehov kobles ganske enkelt to sett sammen, slik vi ser det på Thomas Rithmesters utmerkede video (Det er f.ø. første gang jeg ser det i praksis!).

Slik det blir mer og mer vanlig, også i Tyskland, må DBs egne farger vike for lokaltrafikkselskapets farger. Og som det også blir mer og mer vanlig, er også eierforholdene stadig mer infløkte. de 15 lokene vi her snakker om, eies formelt av et investeringsselskap som hetter Paribus (Det har ikke lyktes meg å finne ut noe om selskapet) og har tidligere vært benyttet av NOB som vel kjørte denne trafikken før DB overtok.

Citat fra: eyolf Dato  5/11-23, 00:12.... de 15 lokene vi her snakker om, eies formelt av et investeringsselskap som hetter Paribus (Det har ikke lyktes meg å finne ut noe om selskapet) .....

Hej Eyolf, har du kigget her: https://www.paribus.de/ ?

M.v.h.
Niels

Et par timer i det Nordtyske - Del 3.
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 5/11-23, 01:45.
Nei, den fant jeg ikke da jeg søkte på Paribas. Det var interessant lesing, ikke minst at det er de som står bak northRail. Det visste jeg overhodet ikke. Takk for tipset! Man er ennå ikke for gammel til å lære.  ;)

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak