Citat fra: Castrol Dato 23/10-23, 18:26Jeg kan ikke rigtig finde ud af om svarene ovenfor er sarkastiske eller ramme alvor. Kan selvfølgelig også være jeg misforstår præmissen for debatten.
Er vi ikke enige om at enhver foranstaltning der begrænser folks mulighed for at tage toget, i udgangspunktet er en dårlig en af slagsen?
Særligt mere eller mindre midlertidige perioder med grænsekontrol, der i større og større grad indføres i Europa i disse år, gør togtrafikken mindre og mindre attraktiv.
De holdninger der tilkendegives ovenfor: 'at det er godt for så begrænses kapacitetsproblemerne' eller at 'København er alligevel ikke attraktiv' gør mig meget trist til mode. For hvis det er indstillingen blandt tog-entusiaster hvordan er den så ikke i resten af befolkningen?
Det er vel det nogle herinde ofte kritiserer DSB for: 'det er godt der er færre kunder for så er der færre at gøre sure'.
Jeg håber bestemt ikke at denne lov bliver til noget, og håber i stedet at der en dag findes en løsning på en meget kompliceret migrationsproblematik i Europa så det igen bliver muligt, at diskutere hurtige uhindrede forbindelser på tværs af selv Danmark.
Ja, jeg er sarkastisk med den første linje, med at det er godt for kapaciteten på broen. Men jeg mener gravalvorligt, at størstedelen af danskerne (inklusiv København) er fløjtende ligeglade med, om der kører tog til Sverige eller ikke.
Og ja, jeg synes det vil være rigtig ærgerligt, hvis SJ ikke længere vil køre deres Stockholmstog til København. Jeg var en af de få, der syntes det var positivt, da SJ for godt 10 år siden kørte videre til Odense. Også her i forummet var der... skal vi med et pænt ord kalde det "skepsis" over, at svenskerne invaderede Danmark. For hvem vil dog køre med dem, når DSB har flere tog i timen Kbh-Odense og man ikke engang kan bruge en DSB-billet i X2000. Lidt ligesom vi har set skepsis overfor både Snälltåget og SJs nattog. Noget jeg også har budt varmt velkommen.
Jeg tror bestemt ikke, at Skånetrafiken vil stoppe togtrafikken, og det vil så mest være et svensk problem med grænsekontrol for togtrafikken. Igen, danskerne er bedøvende ligeglade, når bare de kan køre i bil over broen. Men det er slet ikke godt for "Greater Copenhagen", helt enig! Der er dog så mange andre hindringer for en god Øresundsregion end lige en eventuel grænsekontrol, og man undrer sig over, at det ikke er blevet bedre på de 23 år, der er gået.
Lige med hensyn til indstillingen blandt tog-entusiaster og resten af befolkningen, så kan du godt regne med, at indstillingen til tog og togtrafik, blandt danskerne, er overvejende negativ. Noget årtiers rod på jernbanen er skyld i. Et rod, der langt fra er færdigt. Her bliver en eventuel grænsekontrol også nærmest en biting i forhold til det rod, der ellers er på den danske jernbane.
Endelig kan man spørge, om vi danskere er så meget bedre, med den måde vi generer togtrafikken mellem Danmark og Tyskland. En kontrol som også var "midlertidig", men nærmest er blevet permanent. Den er jo lige genindført i 6 måneder grundet terrortruslen.