Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Udvidelsen af Kong Frederik IX's bro - byggepladsbesøg 29.10.2023
Banedanmark pressemeddelelse af 23.10.2023:

"Kom med på byggepladsen
Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet og få et helt særligt kig ind i, hvad det kræver at gøre Kong Frederik IX's bro klar til en grønnere jernbane.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Kom-med-paa-byggepladsen .

Se evt. Banedanmarks video her: https://www.youtube.com/watch?v=guqX7MwNJe8 .

M.v.h.
Niels

Ouch.... Klapbroe? Det var en meget dårlig løsning.

Her taler vi om en bane der forventes rigtigt mange tog fra 2030.

Hvor lang tid tar det at åbne og lukke klapbroen?


Sund & Bælt ville oprindeligt svejse broklappen fast af hensyn til økonomien i projektet, men det fik de ikke lov til at politikerne.

Aftalen er at broen bliver permanent lukket fra 15. september til 1. april og at den i sommerhalvåret åbnes højst 4 gange i døgnet. Banedanmark har i høringssvar tidligere udtalt at det ville være muligt at åbne den to gange i timen i fem minutter hver eller en gang i timen i ti minutter.

Da det udelukkende er fritidssejlads vil der skulle mange både igennem fra hver side hver gang den åbner, men det går som regel hurtigt at få de små både igennem. Det er værre med fragtskibe, da man helst skal have åbnet broen i så god tid at skibet kan nå at standse hvis broen af en eller anden årsag ikke kan gå op.

Anders

Citat fra: Ollebrum Dato 23/10-23, 14:30Ouch.... Klapbroe? Det var en meget dårlig løsning.
Her taler vi om en bane der forventes rigtigt mange tog fra 2030.
Hvor lang tid tar det at åbne og lukke klapbroen?

Her er lidt mere om projektet: https://www.tv2east.dk/guldborgsund/udvidelse-af-dansk-flaskehals-ved-femern-byggeriet-klar-til-start

M.v.h.
Niels

Hvis jeg husker rigtigt er en klapbro den eneste mulige løsning, hvis skibe skal kunne passere. Der er ikke er plads til hhv op- eller nedkørsel til en tunnel eller en højbro på Nykøbingsiden.

Og at de lokale slog sig i tøjeret over en mulig permanent lukning er helt forståeligt. Ud over at berøve de lokale sejlere både den passage, de har hævd på, og halvdelen af deres sejlfarvand, så er Nykøbing et yndet mål for tyske sejlere, og dermed er passagen ikke uvæsentlig for turistøkonomien.

Udvidelsen af Kong Frederik IX's bro - byggepladsbesøg 29.10.2023
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/10-23, 13:49.
Citat fra: Niels Bak Dato 24/10-23, 13:23Hvis jeg husker rigtigt er en klapbro den eneste mulige løsning, hvis skibe skal kunne passere.


Svjh. fremlagde Banedanmark den billigste løsning totaløkonomisk set for regeringen. Regeringen valgte med fuldt åbne øjne i stedet at ville betale ekstraprisen for en klaplukning og fik Folketingets godkendelse heraf.

Hvis ellers prisoverslaget kommer til at holde nogenlunde vil der ikke være noget at komme efter, heller ikke her på forum.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Banedanmarks pressemeddelelse af d.d.:

"Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Banedanmark pressefoto.

Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. I øjeblikket støber Banedanmark 29 piller og 14 elementer til broen.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.bane.dk/Nyt-fra-Banedanmark/Banedanmark-stoeber-bropiller-til-ny-jernbanebro-direkte-i-havet .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak