Citat fra: vollensir Dato 23/10-23, 01:43Ja hurra for udliciteringen, det er hvad man får ud af det. Men det fatter politikerne og EU jo ikke noget af desværre. Arriva eller Arrivas nye ejere mener de taber penge hver dag de kører tog i det jyske og på Fyn. Man har ikke det antal togsæt til rådighed til den daglige drift, som man efter kontrakten skulle have. Derfor er visse afgange erstattet med togbus på Thybanen, og man kører nedformeret på flere morgenafgange.
Man mangler simpelthen køreklare togsæt, på grund af manglende reservedele, store eftersyn og nogle betydelige mere nedslidte Desiro tog. End man var blevet lovet fra DSB.
Cirka halvdelen af KSMerne, dem der tjekker biletterne i togene, skal fyres da man ikke får alle de penge ind der udskrives bøder/kontrolafgifter for.
Og man har ikke på samme måde, personale til at sidde rådighed som hos DSB...
Med DSBs omkostningsniveau tror jeg såmænd at Thybanen ville være lukket for længst. Konkurrenceudsættelse er i sig selv godt, men det kræver kompetencer hos både køber og sælger, og en strategi for, hvad man vil have. for MVJ udbuddet ville man have den laveste pris og det har man så fået. Der er tilsvarende andre udbud rundt om i verden, hvor man har fået vækst, bedre tog osv osv.
Det giver ikke mening at diskutere, om man skal have udbud. Det har været vedtaget siden 2016 baseret på forhandlinger siden 1997. Det vil istedet være dejligt, om politikerne ville diskutere, hvilken strategi jernbanen skal have, og hvordan man (gennem de lovpligtige udbud) får indført denne. Det har man jo i forvejen gjort på busser og færger - der er jo ikke mange der for alvor savner Combus, DSB -rederi eller som udelukkende flyver med SAS.
Lasse