Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Forskel i hjulstørrelser på normal- og metersporsmateriel
hejsa

Jeg har bemærket at både historisk og nutidigt er der forskel på diameteren på normalsporede og metersporede godsvogne. Det er nok mest tydeligt på Schweiziske metersporsgodsvogne og normalsporede med Y25 bogier.

Hvad skyldes denne forskel?

Det kan vel ikke skyldes den mindre sporvidde, når der jo i mange tilfælde er overført normalsporede godsvogne på smalspor.
Så måske en historisk fastsættelse, så vognene er lavere og heraf lavere fritrumsprofil?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Hej William,

En beslægtet diskussion har været ført her: https://bimmelbahn-forum.de/forum/index.php?thread/10518-raddurchmesser-an-wagen/

Google Translate kan hjælpe til, om fornødent.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]
DSB MV 1144
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak