Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2024
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2024
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2024
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Kalender
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Rullende materiel
- Forskel i hjulstørrelser på normal- og metersporsmateriel
Forrige emne
-
Næste emne
Forskel i hjulstørrelser på normal- og metersporsmateriel
Af
Viktoria Skov
. 21/10-23, 12:57.
hejsa
Jeg har bemærket at både historisk og nutidigt er der forskel på diameteren på normalsporede og metersporede godsvogne. Det er nok mest tydeligt på Schweiziske metersporsgodsvogne og normalsporede med Y25 bogier.
Hvad skyldes denne forskel?
Det kan vel ikke skyldes den mindre sporvidde, når der jo i mange tilfælde er overført normalsporede godsvogne på smalspor.
Så måske en historisk fastsættelse, så vognene er lavere og heraf lavere fritrumsprofil?
/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør
Forskel i hjulstørrelser på normal- og metersporsmateriel
Af
Niels Munch
. 21/10-23, 14:45.
Hej William,
En beslægtet diskussion har været ført her:
https://bimmelbahn-forum.de/forum/index.php?thread/10518-raddurchmesser-an-wagen/
Google Translate kan hjælpe til, om fornødent.
M.v.h.
Niels
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
[1]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Danske privatbaner
Læs historien om:
Rødkærsbro - Kjellerup Banen
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder