Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8
Håber fortsat at der kigges efter yderligere indkøb af samme type på trods af den noget langsommelige proces. Den nuværende oprangering med bare fire-fem vogne i stedet for seks eller flere, er mine øjne (stadig) en kilde til forsinkelser givet langsommelig passagerudveskling i myldretiden, for ikke at tale om den generelle pladsmangel.
Med opgradering til 160km/t og længere tog, tror jeg man vil kunne give et markant løft til rettidigheden på særligt Kystbanen.

Mvh

Citat fra: Castrol Dato  8/12-24, 18:47Håber fortsat at der kigges efter yderligere indkøb af samme type på trods af den noget langsommelige proces. Den nuværende oprangering med bare fire-fem vogne i stedet for seks eller flere, er mine øjne (stadig) en kilde til forsinkelser givet langsommelig passagerudveskling i myldretiden, for ikke at tale om den generelle pladsmangel.
Med opgradering til 160km/t og længere tog, tror jeg man vil kunne give et markant løft til rettidigheden på særligt Kystbanen.

Mvh

Enig, hvis Vectron kan klare op til 8 vogne per stamme, så bør man selvfølgelig gøre alt hvad man kan for at få forlænget de eksisterende stammer så meget som muligt, hvilket også muliggør flere flexområder, stillezoner, og 1. klasser pr. stamme.

Citat fra: Castrol Dato  8/12-24, 18:47Håber fortsat at der kigges efter yderligere indkøb af samme type på trods af den noget langsommelige proces. Den nuværende oprangering med bare fire-fem vogne i stedet for seks eller flere, er mine øjne (stadig) en kilde til forsinkelser givet langsommelig passagerudveskling i myldretiden, for ikke at tale om den generelle pladsmangel.
Med opgradering til 160km/t og længere tog, tror jeg man vil kunne give et markant løft til rettidigheden på særligt Kystbanen.

Mvh

1) Togene kører allerede 160 km/h hvor de må.
2) DSB leder stadig efter flere DD vogne. Seneste prognose er et pænt 2 cifret antal som ønskes anskaffet.

Det er nytteløst at lede efter flere.
Kun DB, Metronom og CFL har de rigtige vogne, og de har brug for dem.
Så medmindre man vil til at anskaffe ældre vogne med lavere maksimalhastighed og uden klimaanlæg er der ikke noget på markedet.


Citat fra: mss Dato  8/12-24, 21:43Kun DB, Metronom og CFL har de rigtige vogne, og de har brug for dem.

Er du helt sikker på det?

RE3 Stralsund-Lutherstadt Wittenberg er nok det bedste bud. Her erstattes ca. 12 togstammer á 5 vogne med Stadler KISS i december 2026 og alle vognene på den linje er med lav indstigning.

Men ellers så kommer Coradia Max også til at erstatte en del dobbeltdækkervogne de næste par år. Der er trods alt bestilt 270 Coradia Max togsæt til tyske kunder med planlagt levering frem til december 2027 og en meget stor del af dem skal erstatte dobbeltdækkervogne.

Det burde være muligt at få en god mængde ombygget og i drift i Danmark indenfor de næste 5-6 år - især hvis man får lavet aftalerne om køb og ombygning i god tid, så man ikke skal vente flere år på ledig kapacitet til ombygning.

Anders

Citat fra: mss Dato  8/12-24, 16:03I Tyskland f.eks. var der med garanti ikke blevet lavet et udbud på sådan et småprojekt.

Det ville være meget mærkeligt hvis tyskerne som EU-dukse ignorerede EU's udbuddirektiv, som i Artikel 4 meget klart stipulerer en minimumsgrænse for udbud på for offentlige vareindkøbs- og tjenesteydelseskontrakter på 134.000 EUR. For under dette beløb får man ikke meget renovering af jernbanemateriel, udført eksternt.

(Jeg antager at DB som statsejet kvalificerer som "statslig myndighed". Hvis ikke, gælder en lidt højere grænse på 207.000 EUR.)

Mvh. Klaus K.

Forskellen er nok mest af alt at DB ordner sådan noget internt i virksomheden. Alene til personvogne har DB både Werk Wittenberge og Werk Neumünster til de større ombygninger, renoveringer og revisioner.

Anders

Citat fra: Time will tell Dato  8/12-24, 23:51
Citat fra: mss Dato  8/12-24, 21:43Kun DB, Metronom og CFL har de rigtige vogne, og de har brug for dem.

Er du helt sikker på det?

Ja.


Citat fra: Ncard00 Dato  8/12-24, 20:50Enig, hvis Vectron kan klare op til 8 vogne per stamme, så bør man selvfølgelig gøre alt hvad man kan for at få forlænget de eksisterende stammer så meget som muligt, hvilket også muliggør flere flexområder, stillezoner, og 1. klasser pr. stamme.
Tja. Hvis man forlænger til mere end 5 vogne, så bliver der problemer med perronernes længe. Desværre har man tidligere afkortet nogle af dem så der er kun plads til 4-5 vogne.

Hej Steenth

Hvor på den fra k25-anvendte strækning fra hhv Helsingør->Næstved/Holbæk er perronerne for korte til at håndtere seks vogne?
I alle fald kan man så begynde med mindst at køre med fem vogne på alle stammer frem for fire, hvis der var materiel nok.

Citat fra: Castrol Dato  9/12-24, 13:16Hvor på den fra k25-anvendte strækning fra hhv Helsingør->Næstved/Holbæk er perronerne for korte til at håndtere seks vogne?
I alle fald kan man så begynde med mindst at køre med fem vogne på alle stammer frem for fire, hvis der var materiel nok.
Dobbeltdækkerene bruges på Lille Syd, hvor Haslev og Ølby har perroner, som højst kan klare 5 vogne. Og spor 2 i Haslev kan kun håndtere 4 vogne. Og Lille Syd er med i den samme pulje af togstammer, som bruges til Holbæk og Næstved via Roskilde..

Ellers er K25 er ikke specielt godt bruge som udgangspunkt. For DSB har ikke vogne nok endnu til 6 vogne i dobbeltdækkertog.

Ellers har DSB tanker om at indsætte 3 togsæt med IC4 til Kalundborg. Men Kalundborg Øst kan kun klare 3 og der er netop det sted, som de styrke med flere og længere tog. Og del stationer på Holbæk-Kalundborg er også for korte.

Måske DSB også skulle se lidt på fordelingen af vogne på de forskellige linjer. Fra køreplansskiftet kører togene til og fra Næstved via Lille Syd kun til Østerport, så det kunne være at en EB + 3 vogne er nok, hvis vi da lige ser bort fra myldretidstogene.

Citat fra: mss Dato  9/12-24, 12:02
Citat fra: Time will tell Dato  8/12-24, 23:51
Citat fra: mss Dato  8/12-24, 21:43Kun DB, Metronom og CFL har de rigtige vogne, og de har brug for dem.

Er du helt sikker på det?

Ja.
Begge dele vil jeg nok udfordre lidt. Både at der kun er brugbare vogne hos disse tre, og også at de skal bruge dem. DSB har indtil videre betalt markant over markedsprisen for DD vogne, og vognene behøver altså ikke at være SÅ ens, som tilfældet var med Alex vognene. Hvis man eksempelvis kan leve med høj indstigning (trin) på et par vogne i en DD stamme, så er der betydeligt flere vogne at få.
Der er flere vogne fra Dosto2003 generationen, der er på vej ud.
Lasse

Citat fra: steenth Dato  9/12-24, 13:34[...]
Ellers har DSB tanker om at indsætte 3 togsæt med IC4 til Kalundborg. Men Kalundborg Øst kan kun klare 3 og der er netop det sted, som de styrke med flere og længere tog. Og del stationer på Holbæk-Kalundborg er også for korte.
Lige et lille sidespring: Kalundborg Øst har med sin perronlængde på 160 meter kun plads til en IC4 (længde = 86 meter). Ved to IC4 skal der afspærres døre. Hvem der er kommet på den geniale ide med en perronlængde, der er kortere end samtlige andre stop på vejen til Kalundborg ved jeg ikke. Men logisk er det i hvert fald ikke.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8
Indsend billeder

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak