Citat fra: RasmusD Dato 31/01-24, 13:23Man skulle tro at DSB vedligehold selv kunne gøre det. De har vel (eller kan let skaffe) de dele, der skal skiftes, og ved hvordan det skal se ud og fungere i sidste ende.
Selve det fysiske arbejde er nok ikke noget problem for DSB. Men jeg tænker at det er papirarbejdet der kan blive en udfordring, som man måske uanset hvad er nød til at købe ude i byen.
Citat fra: banemanden Dato 31/01-24, 14:09Citat fra: RasmusD Dato 31/01-24, 13:23Man skulle tro at DSB vedligehold selv kunne gøre det. De har vel (eller kan let skaffe) de dele, der skal skiftes, og ved hvordan det skal se ud og fungere i sidste ende.
Mon ikke det mere handler om størrelsen og prisen på projektet? Over et vist beløb SKAL sådan en opgave i udbud.
Tja, selve vognene blev købt uden udbud. Men det gælder også kun hvis man på forhånd ved at der ikke er andre der kan levere produktet - desuden kan andre også altid klage over en kontrakt uden udbud.
Det gælder også hvis der ikke er andre der kan leverer et produkt indenfor bestemt tidsfrist, hvis man altså kan dokumentere at tidsfristen er nødvendig.
Eksempelvis fik de hollandske statsbaner lov til at købe 58 Flirt togsæt af Stadler i 2015 uden udbud, fordi de togsæt man allerede havde bestilt hos CAF (gennem udbud) først kunne leveres fra 2018 og frem og man havde et akut kapacitetproblem pga. ny lovgivning om at studerende skulle kunne rejse gratis med kollektiv trafik i Holland.