Hej Lasse,
Som jeg skriver er lav indstignig standard i de østlige forbundslande i Tyskland. Dvs. at man normalvis udelukkende indsætter lavindstigningsvogne.
Også i det vestlige Tyskland er der strækninger hvor der kun køres med lav indstigning. Også togsæt er i de seneste år kun bygget med lav indstigning.
Der er dog en variation i indstigningshøjde da Tyskland er en myriade af forskellige regionale standarder.
Men som sagt kan/vil DB ligesom DSB ikke undvære nogle af deres vogne af nyere dato, så det var heldigt at DSB kunne få adgang til de syv Alex-vogne, men jeg ser ikke mulighed for yderligere tilgange. DSB får jo også nye togsæt og talgo-vognsæt, så der går ikke længe før materielsituationen bliver bedre.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/10-23, 12:23Det er vist også kun i Danmark, at man vil have lav indstigning i alle vogne. Tænker at pendlerne nok kunne håndtere, hvis den forreste vogn i stammen var med høj indstigning og 16 flere siddepladser...
Iøvrigt er de 7 Alex vogne ikke helt identiske med DSBs, men til gengæld identiske med ret mange flere, der bare ikke rigtig er til salg (endnu).
Efter nogle år med lave salgstal er efterspørgslen efter dobbeltdækkervogne på vej op igen - da dobbeltdækkere nok er dyrere end enkeltdækkervogne (pr plads), men til gengæld giver de siddepladser, man ofte har brug for uden af skulle forlænge perronerne.
Lasse