Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8]
Jeg kan godt tro på at passagerudvekslingen er hurtigere ved 76 cm perroner, men ved 55 cm perroner er det jo en decideret trappe folk skal klatre op og ned af.

Men det kan være at det hos DSB lige så meget handler om at man ønsker ensartet vedligehold, selvom jeg ikke ved hvor mange komponenter der er forskellige i de to typer vogne.

Anders

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 08:26
Citat fra: andersj Dato 10/12-24, 19:18Jeg kan egentlig godt forstå at DSB ikke ønsker dem med høj indstigning, for de er ikke egnet til hurtig passagerudveksling ved 55 cm høje perroner. Det er jo ca. samme gulvhøjde og samme antal trin som en IC3 eller de gamle Bn-vogne.
Rent teknisk er passagerudvekslingen ved høj indstigning hurtigere pr passager end ved lav indstigning, da folk "springer" istedet for at "glide". Der er mange undersøgelser omkring dette ved universiteter og tests i Tyskland og Schweiz. Det er som jeg husker det mellem 0,1 og 0,3 sekunder hurtigere pr passager - svarende til op til 30% hurtigere indstigning. Dertil kommer at DD vognene med høj indstigning har bredere døre, så tre passagerer kan stige ind/ud pr sekunder pr dørparti (efterprøvet ifm DB IC2), hvor tallet er under 2 for vogne med lavgulv (også efterprøvet med DB IC2). Samlet set kan en fem vogns DD stamme med 4 vogne med høj indstigning og een vogn med lav indstigning udveksle ca 27 passagerer pr sekund, mens tallet for en DD stamme med fem vogne med lav indstigning er 15 passagerer pr sekund (og så er der andre faktorer med perroners indretning mm).

Endelig er det jo samme antal trin, som passagererne skal benytte, hvis de skal op på øverste etage - og så har en DD vogn med høj indstigning 16 siddepladser mere pr vogn.

Der er en grund til, at der er bygget flest DD vogne med høj indstigning (i de lande hvor kapacitet og rejsehastighed reelt betyder noget :-))

Kravene om direkte indstigning (niveaufri) er iøvrigt ikke direkte indstigning, da der tillades en mindre stigning ifm skydetrin osv osv. Dvs et tog til 550 mm perroner vil typisk have en gulvhøjde i vestibulen på 610 mm. IC3 har 1.300 mm - tallet for DD-vogne med høj indstigning kan jeg ikke huske, men jeg mener, at det er lavere end IC3.  "Ideen" om at man "helst vil have lavgulvsindstigning" er i virkeligheden nok ikke mere end netop en ide...Der er naturligvis krav i TSI PRM om, at der i tog skal være niveaufri adgang - men det gælder altså ikke hele toget, men kun de områder, der leder ind til PRM arealer. Selv DSB har jo "prioriterede siddepladser til dårligt gående" placeret på øverste etage i DDvognene...

/Lasse
Tak for interessant gennemgang.
Så "ideelt set burde der blot være en vogn pr dobbeltdækkertogstamme med lav indstigning og altid placeret umiddelbart efter lokomotivet. Så vidste de gangbesværede præcis hvor de lettest kunne komme ind.

Citat fra: Worm Dato 11/12-24, 10:30
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 08:26
Citat fra: andersj Dato 10/12-24, 19:18Jeg kan egentlig godt forstå at DSB ikke ønsker dem med høj indstigning, for de er ikke egnet til hurtig passagerudveksling ved 55 cm høje perroner. Det er jo ca. samme gulvhøjde og samme antal trin som en IC3 eller de gamle Bn-vogne.
Rent teknisk er passagerudvekslingen ved høj indstigning hurtigere pr passager end ved lav indstigning, da folk "springer" istedet for at "glide". Der er mange undersøgelser omkring dette ved universiteter og tests i Tyskland og Schweiz. Det er som jeg husker det mellem 0,1 og 0,3 sekunder hurtigere pr passager - svarende til op til 30% hurtigere indstigning. Dertil kommer at DD vognene med høj indstigning har bredere døre, så tre passagerer kan stige ind/ud pr sekunder pr dørparti (efterprøvet ifm DB IC2), hvor tallet er under 2 for vogne med lavgulv (også efterprøvet med DB IC2). Samlet set kan en fem vogns DD stamme med 4 vogne med høj indstigning og een vogn med lav indstigning udveksle ca 27 passagerer pr sekund, mens tallet for en DD stamme med fem vogne med lav indstigning er 15 passagerer pr sekund (og så er der andre faktorer med perroners indretning mm).

Endelig er det jo samme antal trin, som passagererne skal benytte, hvis de skal op på øverste etage - og så har en DD vogn med høj indstigning 16 siddepladser mere pr vogn.

Der er en grund til, at der er bygget flest DD vogne med høj indstigning (i de lande hvor kapacitet og rejsehastighed reelt betyder noget :-))

Kravene om direkte indstigning (niveaufri) er iøvrigt ikke direkte indstigning, da der tillades en mindre stigning ifm skydetrin osv osv. Dvs et tog til 550 mm perroner vil typisk have en gulvhøjde i vestibulen på 610 mm. IC3 har 1.300 mm - tallet for DD-vogne med høj indstigning kan jeg ikke huske, men jeg mener, at det er lavere end IC3.  "Ideen" om at man "helst vil have lavgulvsindstigning" er i virkeligheden nok ikke mere end netop en ide...Der er naturligvis krav i TSI PRM om, at der i tog skal være niveaufri adgang - men det gælder altså ikke hele toget, men kun de områder, der leder ind til PRM arealer. Selv DSB har jo "prioriterede siddepladser til dårligt gående" placeret på øverste etage i DDvognene...

/Lasse
Tak for interessant gennemgang.
Så "ideelt set burde der blot være en vogn pr dobbeltdækkertogstamme med lav indstigning og altid placeret umiddelbart efter lokomotivet. Så vidste de gangbesværede præcis hvor de lettest kunne komme ind.

Det og den nuværende Bk cykelvogn, så i en 5 vognsstamme kunne man have EB-Bh-B-B-Bk-ABs.

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak