Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Problemer med sporskifte i Ølby igen
Gå ned Sider:[1] 2
I går var togtrafikken aflyst i over 10 timer, mellem Køge og Køge Nord, grundet en fejl på et sporskifte i Ølby. Nu er der i dag igen problemer med et sporskifte i Ølby.

Det er godt nok ringe. Mon det er et af de famøse Alstom sporskifter som Banedanmark er så træt af?

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr---olby-1310/

Hele idéen med at have to leverandører på Signalprogrammet var at den ene kunne overtage hvis den anden gjorde det dårligt. Og det må man sige Alstom gør. Men om Thales-Strukton har kapacitet til det, og hvad man lige gør med udrullede strækninger?

Vi venter stadig på den nye statusrapport for Signalprogrammet, der skulle gerne snart komme afklaring om hvor store forsinkelserne i øst bliver, og hvad konsekvenserne er.

Jeg var vist lidt hurtigt ude med høtyven. Fejlen blev rettet ret hurtigt. Beklager.

Citat fra: frederikhk Dato 13/10-23, 12:35Jeg var vist lidt hurtigt ude med høtyven. Fejlen blev rettet ret hurtigt. Beklager.

Det var et arbejdskøretøj som ødelagde det igår.

Det var faktisk et teknikskab til sporskiftet som blev smadret. Selve sporskiftet fejlede ingenting så vidt jeg ved  ;D

Efter det var blevet fikset i går var der nogle små fejl som kom en gang imellem. Det var det der blev fikset den times tid togene blev aflyst i dag.

Citat fra: frederikhk Dato 13/10-23, 12:10Vi venter stadig på den nye statusrapport for Signalprogrammet, der skulle gerne snart komme afklaring om hvor store forsinkelserne i øst bliver, og hvad konsekvenserne er.
Ja der må snart komme en reaktion. Fx at Fyn overføres til Vest. Et eller andet skal der til at ske.
Bh Bjarke

Hvorfor ikke opsige Alstoms aftale om at levere 100 nye tog til DSB?

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 13/10-23, 21:31Hvorfor ikke opsige Alstoms aftale om at levere 100 nye tog til DSB?

JH

.... og hvorfor det? 

Citat fra: Jens Hansen Dato 13/10-23, 21:31Hvorfor ikke opsige Alstoms aftale om at levere 100 nye tog til DSB?

JH

Kontekst:
Rygterne vil vide at Alstom er bagud med leverancerne på en del forskellige ordrer, og at det er usandsynligt at de kan indhente dette inden DSBs IC5'ere skal leveres. De nye Avelia Horizon/TGV M lider under store indkøringsvanskeligheder, men hvad værre er, så er der kun et sted mellem 10 og 20 af de nederlandske ICNG'ere der rent faktisk er blevet sat i drift, og de lider stadig af problemer i driften - især med dørene.

Altså: Alstom har store, store problemer med deres software (hardwaren ser ud til at virke fint) og også nogle problemer med at få produceret togene i den lovede kadence.

Svar:
IC5 bliver næsten en kopi af ICNG, dog med dobbeltdøre, anderledes frontparti, og anderledes indretning. Det vil sige at langt de fleste børnesygdomme kan blive udredt hos NS, før DSB skal til at bruge dem. Selvom Alstoms pålidelighed er ganske utilfredsstillende for tiden, så er IC5 ikke officielt forsinket endnu (ud over hvad DSB indvilligede i for at kunne få gennemført nogle tilpasninger), og en fuldstændig annullering af kontrakten ville blive meget dyrt for DSB, og så ville man stadig skulle ud og købe nye tog bagefter.

Så, kort sagt: fordi det ville være en enorm overreaktion, ville udskyde elektrificeringen af jernbanen med yderligere 4-5 år, og fordi man skal betale en enorm bod hvis man annullerer en kontrakt uden at modparten har misligeholdt den, hvilket Alstom ikke har (endnu).

Et problem er at hvis IC5 bliver yderligere forsinket, vil udrulningen af ERTMS muligvis også blive påvirket da IC4 må forblive i drift. Jeg tænker særligt på Esbjerg-Lunderskov som skulle idriftsættes i midt 2025.

Men de børnesygdomme IC5 måtte have når de kommer til Danmark, kan næppe være værre end alle de problemer der stadig er med IC4. 5-7000 km mellem fejl siger alt om kvaliteten af de tog.

Citat fra: anho Dato 14/10-23, 12:27
Citat fra: Jens Hansen Dato 13/10-23, 21:31Hvorfor ikke opsige Alstoms aftale om at levere 100 nye tog til DSB?

JH

Kontekst:
Rygterne vil vide at Alstom er bagud med leverancerne på en del forskellige ordrer, og at det er usandsynligt at de kan indhente dette inden DSBs IC5'ere skal leveres. De nye Avelia Horizon/TGV M lider under store indkøringsvanskeligheder, men hvad værre er, så er der kun et sted mellem 10 og 20 af de nederlandske ICNG'ere der rent faktisk er blevet sat i drift, og de lider stadig af problemer i driften - især med dørene.

Altså: Alstom har store, store problemer med deres software (hardwaren ser ud til at virke fint) og også nogle problemer med at få produceret togene i den lovede kadence.

Svar:
IC5 bliver næsten en kopi af ICNG, dog med dobbeltdøre, anderledes frontparti, og anderledes indretning. Det vil sige at langt de fleste børnesygdomme kan blive udredt hos NS, før DSB skal til at bruge dem. Selvom Alstoms pålidelighed er ganske utilfredsstillende for tiden, så er IC5 ikke officielt forsinket endnu (ud over hvad DSB indvilligede i for at kunne få gennemført nogle tilpasninger), og en fuldstændig annullering af kontrakten ville blive meget dyrt for DSB, og så ville man stadig skulle ud og købe nye tog bagefter.

Så, kort sagt: fordi det ville være en enorm overreaktion, ville udskyde elektrificeringen af jernbanen med yderligere 4-5 år, og fordi man skal betale en enorm bod hvis man annullerer en kontrakt uden at modparten har misligeholdt den, hvilket Alstom ikke har (endnu).

Underligt når nu Coradia Stream var et standard hyldeprodukt, ifølge vores kære politikere - sarkasme slut..

Bare de dog havde handlet hos Stadler eller Siemens.

Men den sædvanlige danske spare-/kræmmermentalitet vandt jo som bekendt..

Citat fra: anho Dato 14/10-23, 12:27
Citat fra: Jens Hansen Dato 13/10-23, 21:31Hvorfor ikke opsige Alstoms aftale om at levere 100 nye tog til DSB?

JH

Kontekst:
Rygterne vil vide at Alstom er bagud med leverancerne på en del forskellige ordrer, og at det er usandsynligt at de kan indhente dette inden DSBs IC5'ere skal leveres. De nye Avelia Horizon/TGV M lider under store indkøringsvanskeligheder, men hvad værre er, så er der kun et sted mellem 10 og 20 af de nederlandske ICNG'ere der rent faktisk er blevet sat i drift, og de lider stadig af problemer i driften - især med dørene.

Altså: Alstom har store, store problemer med deres software (hardwaren ser ud til at virke fint) og også nogle problemer med at få produceret togene i den lovede kadence.

Svar:
IC5 bliver næsten en kopi af ICNG, dog med dobbeltdøre, anderledes frontparti, og anderledes indretning. Det vil sige at langt de fleste børnesygdomme kan blive udredt hos NS, før DSB skal til at bruge dem. Selvom Alstoms pålidelighed er ganske utilfredsstillende for tiden, så er IC5 ikke officielt forsinket endnu (ud over hvad DSB indvilligede i for at kunne få gennemført nogle tilpasninger), og en fuldstændig annullering af kontrakten ville blive meget dyrt for DSB, og så ville man stadig skulle ud og købe nye tog bagefter.

Så, kort sagt: fordi det ville være en enorm overreaktion, ville udskyde elektrificeringen af jernbanen med yderligere 4-5 år, og fordi man skal betale en enorm bod hvis man annullerer en kontrakt uden at modparten har misligeholdt den, hvilket Alstom ikke har (endnu).

Til de der foreslår at signalprogrammet skal udskydes/levering af nyt materiel til den indenlandske trafik skal ændres/udskydes:
Tror i virkelige det kommer til at ske ..... og hvad er alternativet for DSB, hvis de ikke længere har materiel til fjerntrafikken og dele af regionaltrafikken?
En udskydelse af signalprogrammet er der vel ingen der sådan helt rigtig tror på?

Det er lidt absurd at foreslå, at DSB burde ophæve deres køb af tog fra Alstom, fordi Alstom har problemer med leveringen af signaludstyr til BaneDanmark. DSB er jo tredjepart i den sammenhæng.

Er der overhovedet nogen sammenhæng mellem den division i Alstom der designer og producerer rullende materiel, og den division der udvikler og implementerer sikkerhedssystemer? Ud over en fælles topledelse.

Citat fra: nielsm Dato 14/10-23, 19:19Er der overhovedet nogen sammenhæng mellem den division i Alstom der designer og producerer rullende materiel, og den division der udvikler og implementerer sikkerhedssystemer? Ud over en fælles topledelse.

Der er formentlig den sammenhæng, at Alstom har flyttet sin softwareudvikling til Indien, med de udfordringer det giver.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 14/10-23, 23:14
Citat fra: nielsm Dato 14/10-23, 19:19Er der overhovedet nogen sammenhæng mellem den division i Alstom der designer og producerer rullende materiel, og den division der udvikler og implementerer sikkerhedssystemer? Ud over en fælles topledelse.

Der er formentlig den sammenhæng, at Alstom har flyttet sin softwareudvikling til Indien, med de udfordringer det giver.


Er du venlig at sandsynliggøre dit postulat?

Gå op Sider:[1] 2
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak