Citat fra: Choo choo Dato 18/10-23, 13:30Jeg husker at den gns. årlige løn for en ingeniør i den tidligere Bombardierenhed lå meget tæt på et 7-cifret tal, så det er ikke overraskende, at BDK opnår besparelser ved at indsource :-)
Nu kender jeg sådan set både beregninger fra Bombardier, Banedanmarks budget til formålet, og den temmelig syrede proces, der førte til at projektet ikke blev gennemført dengang. Banedanmark kan lave projektet billigere på tre punkter: 1: De kan reducere bufferen på validatortimer. 2: de kan vælge en billigere teknisk løsning, end den dyre de specificerede i udbuddet, 3: de kan spare en del i projekteringen, da de har beholdt materialet. Der er ikke belæg for ideer om tårnhøje lønninger eller overdrevent brug af "kolde hænder". Artiklen i ingeniøren bærer desværre også præg af en uvilje mod at huske detaljerne, men det er jo også ligemeget - det handler om at få gjort noget ved jernbanen, så bedre sent end aldrig.
Lasse