Citat fra: Per Holm Dato 11/10-23, 18:23Citat fra: mikkelwf Dato 11/10-23, 15:59Såvidt jeg husker er Ørestad station forberedt for 4 perronspor (bl.a. broer) - hvorfor har man ikke arbejdet videre med at udnytte den løsning, i stedet for at lægge overhalingssporene hvor man nu vil lægge dem..
Rigtig godt spørgsmål.
Mit gæt skal være at overhalingsspor ved Øre kan gå hen og blive meget dyre.
Overhalingsspor til moderne 1½ km godstog skal vel være omkring 3-4 km lange, betydeligt længere end de persontog som Øre har plads til perronspor til, og det er tvivlsomt om der kan findes plads til dem syd for "Field's". Mellem motorvejen og banen er der bygget nogle gevaldige underjordiske forsinkelsesbassiner som det, hvis banen skal fylde mere i bredden, kan gå hen og blive meget dyrt at flytte på. Klv - Nel er nok billigere.
(Besvaret fra hukommelsen uden at se på anlægstegningerne.)
Ja måske det er derfor..
Men umiddelbart er det jo i forslaget ikke lagt op til spor længere end 800m (målt med øjet ud fra tegningerne).
Ift. Ørestad kan begrænsningen være, at man ikke kan nå at få udvekslingen færdig, før man rammer Sjællandsbroen (hedder jernbanebroen også det?), og så får man jo lidt problemer med udfletningen til hhv. Ny Ellebjerg og KBH.
Men der er jo helt øde vest for Ørestad, og ingen krydsende broer og en mere lige (svagt kurvende) bane, i modsætning til en mere voldsom s-kurve, 3-4 gangbroer plus den relativt store bro over banen, der forbinder Valbyparken med Sydhavnen. Den er jo så bred at der er en rundkørsel på den!
Plus det kan potentielt genere en del kolonihaver, at udføre det givne forslag - ved Ørestad er der ingen at genere (golfbanen bruger ikke arealet helt ud til banen og skydebanen på den anden side har også rigeligt med plads).
Måske man simpelthen bare har glemt at det kunne være en løsning - hvem ved..