Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 ... 9 10 [11] 12
Vi har i forvejen vidst at SJ arbejder på at køre flere tog til Danmark, men nu er der så kommet mere specifik information om hvad de har tænkt sig at køre af tog.
  • København-Gøteborg-(Oslo): fra 2027 hver anden time. Fra 2028 i timesdrift, og 3 gange om dagen til Oslo.
  • København-Stockholm: timedrift fra 2026. Ekstra myldretidstog hvis der er efterspørgsel til det fra 2029 eller 2030.
SJ nævner også et par udfordringer i forhold til at forøge kørslen til Danmark. Særligt er det et problem med lange godkendelsesprocesser for materiel. De mener heller ikke at det er attraktivt at køre til København Syd (men eftersom de ikke nævner planer om tog til Odense eller Aarhus, er den nok irrelevant alligevel).

Jeg synes dette virker meget interessant - rygterne siger jo at DSB har tænkt sig at køre 3 gange om dagen til Oslo, så det vil give op til 6 afgange om dagen allerede fra 2028.

Se opslag fra HenningM på SkyscraperCity, som også indeholder lidt mere information: https://www.skyscrapercity.com/posts/191418204/

Informationen er oprindeligt taget fra Folketingets hjemmeside, i forbindelse med at svenske myndigheder og TRU var på tur: https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/TRU/bilag/99/index.htm

Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.

At SJ fortsat regner med at have Zefiro Express togene i drift i 2027 er nok naivt. De Zefiro Express (X80) som Västtrafik bestilte i 2018 er stadig ikke i drift.

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
Det er som om de foretrækker en lun vikingehal frem for en to-skurs platform. Er der ikke nogen af de dygtige indlægs-autorer her der kan overbevise SJ og andre om at anlægget af København S ikke handler om konkurrence-begrænsning?

Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 15:16
Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.

Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.

At SJ fortsat regner med at have Zefiro Express togene i drift i 2027 er nok naivt. De Zefiro Express (X80) som Västtrafik bestilte i 2018 er stadig ikke i drift.
Der kan ikke sættes et direkte lighedstegn mellem de to projekter, da Västtrafik tager en væsentlig del af godkendelsesarbejdet for SJs tog også. 2027 er stadig muligt.
Lasse

Citat fra: tgsen Dato  7/01-25, 15:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 15:16
Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.


Jeg vil læse det omvendt. SJ er utilfredse med København Syd netop fordi det er pointeløst for dem at betjene den fordi de ikke skal videre og derfor hellere vil til hovedbanegården som har en bedre placering.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/01-25, 18:26
Citat fra: tgsen Dato  7/01-25, 15:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 15:16
Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.


Jeg vil læse det omvendt. SJ er utilfredse med København Syd netop fordi det er pointeløst for dem at betjene den fordi de ikke skal videre og derfor hellere vil til hovedbanegården som har en bedre placering.
Ja, og der er også bedre muligheder for at vende togene. Det er der jo slet ikke mulighed for på Kbh. Syd.
Det blev tidligere nævnt at SJ åbenbart ikke vil videre til Odense og/eller Århus. Nej det skal de ikke, derfor kører det til Kbh.H. HVIS de ville det ville det give fint mening at køre over Kbh. Syd og videre, men det skal  de altså ikke.
Derfor!

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 23:17
Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/01-25, 18:26
Citat fra: tgsen Dato  7/01-25, 15:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 15:16
Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.


Jeg vil læse det omvendt. SJ er utilfredse med København Syd netop fordi det er pointeløst for dem at betjene den fordi de ikke skal videre og derfor hellere vil til hovedbanegården som har en bedre placering.
Ja, og der er også bedre muligheder for at vende togene. Det er der jo slet ikke mulighed for på Kbh. Syd.
Det blev tidligere nævnt at SJ åbenbart ikke vil videre til Odense og/eller Århus. Nej det skal de ikke, derfor kører det til Kbh.H. HVIS de ville det ville det give fint mening at køre over Kbh. Syd og videre, men det skal  de altså ikke.
Derfor!
Det er korrekt. De har også nævnt den manglende vendemulighed. Det ville de ikke gøre, hvis det var meningen togene skulle fortsætte vestpå.

Så projektet er altså flere direkte tog Kbh-Stockholm. Når de nævner Kbh S, så er det fordi fri trafik står bagerst i køen i Danmark, når kapaciteten bliver fordelt - og de frygter dermed at blive forvist fra en overbelastet Hovedbanegård. De er vist heller ikke lune på spor 26, som de tidligere har fået tildelt.

Sidst SJ forsøgte sig med at videreføre tog til Odense, var succesen meget begrænset, og der vendte de endda på Kbh H. Der er næppe passagerer fra Vestdanmark direkte til Sverige til at fylde nogen tog, og dermed skal man have Københavnertrafikken med, hvis det skal være interessant. Og så gik det endda ikke sidst, om end der er løbet en del vand i stranden siden (fx app-billetter)

Noget helt andet er, hvad SJ planlægger af tog fra Sverige mod Hamborg, når Femern åbner. Det har de ikke meldt ud endnu, og her kan det meget vel blive aktuelt at køre dem via Kbh S. Men her er der formentlig også nok trafik til, at SJ kan fylde de fleste af pladserne med folk der skal Sverige-Hamborg, og det er dermed muligvis ligefrem attraktivt, at der ikke er for mange passagerer, der kun skal til København, som fylder i sæderne.

Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 01:10
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 23:17
Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/01-25, 18:26
Citat fra: tgsen Dato  7/01-25, 15:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 15:16
Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.


Jeg vil læse det omvendt. SJ er utilfredse med København Syd netop fordi det er pointeløst for dem at betjene den fordi de ikke skal videre og derfor hellere vil til hovedbanegården som har en bedre placering.
Ja, og der er også bedre muligheder for at vende togene. Det er der jo slet ikke mulighed for på Kbh. Syd.
Det blev tidligere nævnt at SJ åbenbart ikke vil videre til Odense og/eller Århus. Nej det skal de ikke, derfor kører det til Kbh.H. HVIS de ville det ville det give fint mening at køre over Kbh. Syd og videre, men det skal  de altså ikke.
Derfor!
Det er korrekt. De har også nævnt den manglende vendemulighed. Det ville de ikke gøre, hvis det var meningen togene skulle fortsætte vestpå.

Så projektet er altså flere direkte tog Kbh-Stockholm. Når de nævner Kbh S, så er det fordi fri trafik står bagerst i køen i Danmark, når kapaciteten bliver fordelt - og de frygter dermed at blive forvist fra en overbelastet Hovedbanegård. De er vist heller ikke lune på spor 26, som de tidligere har fået tildelt.

Sidst SJ forsøgte sig med at videreføre tog til Odense, var succesen meget begrænset, og der vendte de endda på Kbh H. Der er næppe passagerer fra Vestdanmark direkte til Sverige til at fylde nogen tog, og dermed skal man have Københavnertrafikken med, hvis det skal være interessant. Og så gik det endda ikke sidst, om end der er løbet en del vand i stranden siden (fx app-billetter)

Noget helt andet er, hvad SJ planlægger af tog fra Sverige mod Hamborg, når Femern åbner. Det har de ikke meldt ud endnu, og her kan det meget vel blive aktuelt at køre dem via Kbh S. Men her er der formentlig også nok trafik til, at SJ kan fylde de fleste af pladserne med folk der skal Sverige-Hamborg, og det er dermed muligvis ligefrem attraktivt, at der ikke er for mange passagerer, der kun skal til København, som fylder i sæderne.
Nu var det ene tog København - Odense, som SJ testkørte enang, mere resultatet af, at marginalomkostningerne var lave, da toget alternativt skulle tomt til og fra Malmø. Toget måtte dengang ikke betjene lokale danske rejsende.
Disse regler er lavet om, og det vil være naivt at tro, at SJ ikke skulle komme til at køre fri trafik i Danmark. De har bare ingen grund til at melde noget ud endnu. Der er flere udmeldinger på København - Oslo og København/Malmø - Stockholm, så derfor er man lidt "presset" til at melde noget ud nu...

Lasse

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Niels Bak. 8/01-25, 13:54.
Seneste redigering: 8/01-25, 13:59 af Niels Bak
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/01-25, 09:17
Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 01:10
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 23:17
Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/01-25, 18:26
Citat fra: tgsen Dato  7/01-25, 15:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 15:16
Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.


Jeg vil læse det omvendt. SJ er utilfredse med København Syd netop fordi det er pointeløst for dem at betjene den fordi de ikke skal videre og derfor hellere vil til hovedbanegården som har en bedre placering.
Ja, og der er også bedre muligheder for at vende togene. Det er der jo slet ikke mulighed for på Kbh. Syd.
Det blev tidligere nævnt at SJ åbenbart ikke vil videre til Odense og/eller Århus. Nej det skal de ikke, derfor kører det til Kbh.H. HVIS de ville det ville det give fint mening at køre over Kbh. Syd og videre, men det skal  de altså ikke.
Derfor!
Det er korrekt. De har også nævnt den manglende vendemulighed. Det ville de ikke gøre, hvis det var meningen togene skulle fortsætte vestpå.

Så projektet er altså flere direkte tog Kbh-Stockholm. Når de nævner Kbh S, så er det fordi fri trafik står bagerst i køen i Danmark, når kapaciteten bliver fordelt - og de frygter dermed at blive forvist fra en overbelastet Hovedbanegård. De er vist heller ikke lune på spor 26, som de tidligere har fået tildelt.

Sidst SJ forsøgte sig med at videreføre tog til Odense, var succesen meget begrænset, og der vendte de endda på Kbh H. Der er næppe passagerer fra Vestdanmark direkte til Sverige til at fylde nogen tog, og dermed skal man have Københavnertrafikken med, hvis det skal være interessant. Og så gik det endda ikke sidst, om end der er løbet en del vand i stranden siden (fx app-billetter)

Noget helt andet er, hvad SJ planlægger af tog fra Sverige mod Hamborg, når Femern åbner. Det har de ikke meldt ud endnu, og her kan det meget vel blive aktuelt at køre dem via Kbh S. Men her er der formentlig også nok trafik til, at SJ kan fylde de fleste af pladserne med folk der skal Sverige-Hamborg, og det er dermed muligvis ligefrem attraktivt, at der ikke er for mange passagerer, der kun skal til København, som fylder i sæderne.
Nu var det ene tog København - Odense, som SJ testkørte enang, mere resultatet af, at marginalomkostningerne var lave, da toget alternativt skulle tomt til og fra Malmø. Toget måtte dengang ikke betjene lokale danske rejsende.
Disse regler er lavet om, og det vil være naivt at tro, at SJ ikke skulle komme til at køre fri trafik i Danmark. De har bare ingen grund til at melde noget ud endnu. Der er flere udmeldinger på København - Oslo og København/Malmø - Stockholm, så derfor er man lidt "presset" til at melde noget ud nu...

Lasse

SJ's tog til Odense betjente lokale rejsende. Der blev endda etableret billetsalgssteder til det, men det blev aldrig nogen succes. Men som jeg skrev, er der løbet meget vand i stranden siden, især, at det er blevet så meget lettere at købe billetter elektronisk, en rejseplan, som skal vise alle afgange mv. Dengang opdagede folk vist nærmest ikke, at der var et alternativ.

Ellers er det korrekt og sådan set heller ikke i modsætning til det jeg skrev, blot vil SJ have sin trafik til København på plads først, og det bliver formentlig tænkt som to adskilte forretningsområder. Pointen er, at selv hvis man også vil køre lokal trafik i Danmark, så er det attraktive at komme ind til Kbh H, for det er her de store passagermængder er - selv hvis man kommer fra Sverige. Det er ikke sammenhængen med trafikken over sundet, som giver forretningen.

En helt anden svensk aktør, Snälltåget, er således allerede på banen i forhold til planer om intern trafik i Danmark Kbh-Århus, og det ser umiddelbart ud til, at den skal køres uafhængigt af deres (også planlagt øgede) internationale trafik gennem landet. Det nuværende enlige nattogsløb kører netop sydom og standser for nuværende i Ørestad - det bliver til Kbh S så snart perronerne er klar. Men det er ikke planerne for den internt danske trafik.

Måske skal man se deres anmeldelse til Jernbanenævnet, hvor i hvert fald nogle af togene fra Fyn/Jylland skal fortsætte til Helsingør, i det lys. For så er Banedanmark jo ligesom nødt til at tildele dem kapacitet på Kbh H.

Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 13:54
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/01-25, 09:17
Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 01:10
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 23:17
Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/01-25, 18:26
Citat fra: tgsen Dato  7/01-25, 15:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 15:16
Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.


Jeg vil læse det omvendt. SJ er utilfredse med København Syd netop fordi det er pointeløst for dem at betjene den fordi de ikke skal videre og derfor hellere vil til hovedbanegården som har en bedre placering.
Ja, og der er også bedre muligheder for at vende togene. Det er der jo slet ikke mulighed for på Kbh. Syd.
Det blev tidligere nævnt at SJ åbenbart ikke vil videre til Odense og/eller Århus. Nej det skal de ikke, derfor kører det til Kbh.H. HVIS de ville det ville det give fint mening at køre over Kbh. Syd og videre, men det skal  de altså ikke.
Derfor!
Det er korrekt. De har også nævnt den manglende vendemulighed. Det ville de ikke gøre, hvis det var meningen togene skulle fortsætte vestpå.

Så projektet er altså flere direkte tog Kbh-Stockholm. Når de nævner Kbh S, så er det fordi fri trafik står bagerst i køen i Danmark, når kapaciteten bliver fordelt - og de frygter dermed at blive forvist fra en overbelastet Hovedbanegård. De er vist heller ikke lune på spor 26, som de tidligere har fået tildelt.

Sidst SJ forsøgte sig med at videreføre tog til Odense, var succesen meget begrænset, og der vendte de endda på Kbh H. Der er næppe passagerer fra Vestdanmark direkte til Sverige til at fylde nogen tog, og dermed skal man have Københavnertrafikken med, hvis det skal være interessant. Og så gik det endda ikke sidst, om end der er løbet en del vand i stranden siden (fx app-billetter)

Noget helt andet er, hvad SJ planlægger af tog fra Sverige mod Hamborg, når Femern åbner. Det har de ikke meldt ud endnu, og her kan det meget vel blive aktuelt at køre dem via Kbh S. Men her er der formentlig også nok trafik til, at SJ kan fylde de fleste af pladserne med folk der skal Sverige-Hamborg, og det er dermed muligvis ligefrem attraktivt, at der ikke er for mange passagerer, der kun skal til København, som fylder i sæderne.
Nu var det ene tog København - Odense, som SJ testkørte enang, mere resultatet af, at marginalomkostningerne var lave, da toget alternativt skulle tomt til og fra Malmø. Toget måtte dengang ikke betjene lokale danske rejsende.
Disse regler er lavet om, og det vil være naivt at tro, at SJ ikke skulle komme til at køre fri trafik i Danmark. De har bare ingen grund til at melde noget ud endnu. Der er flere udmeldinger på København - Oslo og København/Malmø - Stockholm, så derfor er man lidt "presset" til at melde noget ud nu...

Lasse

SJ's tog til Odense betjente lokale rejsende. Der blev endda etableret billetsalgssteder til det, men det blev aldrig nogen succes. Men som jeg skrev, er der løbet meget vand i stranden siden, især, at det er blevet så meget lettere at købe billetter elektronisk, en rejseplan, som skal vise alle afgange mv. Dengang opdagede folk vist nærmest ikke, at der var et alternativ.

Ellers er det korrekt og sådan set heller ikke i modsætning til det jeg skrev, blot vil SJ have sin trafik til København på plads først, og det bliver formentlig tænkt som to adskilte forretningsområder. Pointen er, at selv hvis man også vil køre lokal trafik i Danmark, så er det attraktive at komme ind til Kbh H, for det er her de store passagermængder er - selv hvis man kommer fra Sverige. Det er ikke sammenhængen med trafikken over sundet, som giver forretningen.

En helt anden svensk aktør, Snälltåget, er således allerede på banen i forhold til planer om intern trafik i Danmark Kbh-Århus, og det ser umiddelbart ud til, at den skal køres uafhængigt af deres (også planlagt øgede) internationale trafik gennem landet. Det nuværende enlige nattogsløb kører netop sydom og standser for nuværende i Ørestad - det bliver til Kbh S så snart perronerne er klar. Men det er ikke planerne for den internt danske trafik.

Måske skal man se deres anmeldelse til Jernbanenævnet, hvor i hvert fald nogle af togene fra Fyn/Jylland skal fortsætte til Helsingør, i det lys. For så er Banedanmark jo ligesom nødt til at tildele dem kapacitet på Kbh H.

Med den citytunnel som en eller anden skribent her bliver ved med at foreslå ville onde svenske agenter kunne konkurrere på begge destinationer (Kbh H / Vestdanmark) med kun én linje. Heldigvis bliver den altid bortdømt af mange forskellige måder af dygtige eksperter i denne brevkasse.


Citat fra: tgsen Dato  8/01-25, 14:43
Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 13:54
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/01-25, 09:17
Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 01:10
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 23:17
Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/01-25, 18:26
Citat fra: tgsen Dato  7/01-25, 15:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 15:16
Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.


Jeg vil læse det omvendt. SJ er utilfredse med København Syd netop fordi det er pointeløst for dem at betjene den fordi de ikke skal videre og derfor hellere vil til hovedbanegården som har en bedre placering.
Ja, og der er også bedre muligheder for at vende togene. Det er der jo slet ikke mulighed for på Kbh. Syd.
Det blev tidligere nævnt at SJ åbenbart ikke vil videre til Odense og/eller Århus. Nej det skal de ikke, derfor kører det til Kbh.H. HVIS de ville det ville det give fint mening at køre over Kbh. Syd og videre, men det skal  de altså ikke.
Derfor!
Det er korrekt. De har også nævnt den manglende vendemulighed. Det ville de ikke gøre, hvis det var meningen togene skulle fortsætte vestpå.

Så projektet er altså flere direkte tog Kbh-Stockholm. Når de nævner Kbh S, så er det fordi fri trafik står bagerst i køen i Danmark, når kapaciteten bliver fordelt - og de frygter dermed at blive forvist fra en overbelastet Hovedbanegård. De er vist heller ikke lune på spor 26, som de tidligere har fået tildelt.

Sidst SJ forsøgte sig med at videreføre tog til Odense, var succesen meget begrænset, og der vendte de endda på Kbh H. Der er næppe passagerer fra Vestdanmark direkte til Sverige til at fylde nogen tog, og dermed skal man have Københavnertrafikken med, hvis det skal være interessant. Og så gik det endda ikke sidst, om end der er løbet en del vand i stranden siden (fx app-billetter)

Noget helt andet er, hvad SJ planlægger af tog fra Sverige mod Hamborg, når Femern åbner. Det har de ikke meldt ud endnu, og her kan det meget vel blive aktuelt at køre dem via Kbh S. Men her er der formentlig også nok trafik til, at SJ kan fylde de fleste af pladserne med folk der skal Sverige-Hamborg, og det er dermed muligvis ligefrem attraktivt, at der ikke er for mange passagerer, der kun skal til København, som fylder i sæderne.
Nu var det ene tog København - Odense, som SJ testkørte enang, mere resultatet af, at marginalomkostningerne var lave, da toget alternativt skulle tomt til og fra Malmø. Toget måtte dengang ikke betjene lokale danske rejsende.
Disse regler er lavet om, og det vil være naivt at tro, at SJ ikke skulle komme til at køre fri trafik i Danmark. De har bare ingen grund til at melde noget ud endnu. Der er flere udmeldinger på København - Oslo og København/Malmø - Stockholm, så derfor er man lidt "presset" til at melde noget ud nu...

Lasse

SJ's tog til Odense betjente lokale rejsende. Der blev endda etableret billetsalgssteder til det, men det blev aldrig nogen succes. Men som jeg skrev, er der løbet meget vand i stranden siden, især, at det er blevet så meget lettere at købe billetter elektronisk, en rejseplan, som skal vise alle afgange mv. Dengang opdagede folk vist nærmest ikke, at der var et alternativ.

Ellers er det korrekt og sådan set heller ikke i modsætning til det jeg skrev, blot vil SJ have sin trafik til København på plads først, og det bliver formentlig tænkt som to adskilte forretningsområder. Pointen er, at selv hvis man også vil køre lokal trafik i Danmark, så er det attraktive at komme ind til Kbh H, for det er her de store passagermængder er - selv hvis man kommer fra Sverige. Det er ikke sammenhængen med trafikken over sundet, som giver forretningen.

En helt anden svensk aktør, Snälltåget, er således allerede på banen i forhold til planer om intern trafik i Danmark Kbh-Århus, og det ser umiddelbart ud til, at den skal køres uafhængigt af deres (også planlagt øgede) internationale trafik gennem landet. Det nuværende enlige nattogsløb kører netop sydom og standser for nuværende i Ørestad - det bliver til Kbh S så snart perronerne er klar. Men det er ikke planerne for den internt danske trafik.

Måske skal man se deres anmeldelse til Jernbanenævnet, hvor i hvert fald nogle af togene fra Fyn/Jylland skal fortsætte til Helsingør, i det lys. For så er Banedanmark jo ligesom nødt til at tildele dem kapacitet på Kbh H.

Med den citytunnel som en eller anden skribent her bliver ved med at foreslå ville onde svenske agenter kunne konkurrere på begge destinationer (Kbh H / Vestdanmark) med kun én linje. Heldigvis bliver den altid bortdømt af mange forskellige måder af dygtige eksperter i denne brevkasse.


Jammen hvis du begynder at grave nu, så skal den jo nok blive klar til Snälltåget starter op til næste år...

Eller med andre ord - hvad i al verden har det at gøre med svenskernes planer på kort og mellemlangt sigt? Men den døde kæphest blev da luftet i endnu en tråd som ellers handlede om noget helt andet.

Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 17:46
Citat fra: tgsen Dato  8/01-25, 14:43
Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 13:54
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/01-25, 09:17
Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 01:10
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 23:17
Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/01-25, 18:26
Citat fra: tgsen Dato  7/01-25, 15:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-25, 15:16
Citat fra: andersj Dato  7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.


Jeg vil læse det omvendt. SJ er utilfredse med København Syd netop fordi det er pointeløst for dem at betjene den fordi de ikke skal videre og derfor hellere vil til hovedbanegården som har en bedre placering.
Ja, og der er også bedre muligheder for at vende togene. Det er der jo slet ikke mulighed for på Kbh. Syd.
Det blev tidligere nævnt at SJ åbenbart ikke vil videre til Odense og/eller Århus. Nej det skal de ikke, derfor kører det til Kbh.H. HVIS de ville det ville det give fint mening at køre over Kbh. Syd og videre, men det skal  de altså ikke.
Derfor!
Det er korrekt. De har også nævnt den manglende vendemulighed. Det ville de ikke gøre, hvis det var meningen togene skulle fortsætte vestpå.

Så projektet er altså flere direkte tog Kbh-Stockholm. Når de nævner Kbh S, så er det fordi fri trafik står bagerst i køen i Danmark, når kapaciteten bliver fordelt - og de frygter dermed at blive forvist fra en overbelastet Hovedbanegård. De er vist heller ikke lune på spor 26, som de tidligere har fået tildelt.

Sidst SJ forsøgte sig med at videreføre tog til Odense, var succesen meget begrænset, og der vendte de endda på Kbh H. Der er næppe passagerer fra Vestdanmark direkte til Sverige til at fylde nogen tog, og dermed skal man have Københavnertrafikken med, hvis det skal være interessant. Og så gik det endda ikke sidst, om end der er løbet en del vand i stranden siden (fx app-billetter)

Noget helt andet er, hvad SJ planlægger af tog fra Sverige mod Hamborg, når Femern åbner. Det har de ikke meldt ud endnu, og her kan det meget vel blive aktuelt at køre dem via Kbh S. Men her er der formentlig også nok trafik til, at SJ kan fylde de fleste af pladserne med folk der skal Sverige-Hamborg, og det er dermed muligvis ligefrem attraktivt, at der ikke er for mange passagerer, der kun skal til København, som fylder i sæderne.
Nu var det ene tog København - Odense, som SJ testkørte enang, mere resultatet af, at marginalomkostningerne var lave, da toget alternativt skulle tomt til og fra Malmø. Toget måtte dengang ikke betjene lokale danske rejsende.
Disse regler er lavet om, og det vil være naivt at tro, at SJ ikke skulle komme til at køre fri trafik i Danmark. De har bare ingen grund til at melde noget ud endnu. Der er flere udmeldinger på København - Oslo og København/Malmø - Stockholm, så derfor er man lidt "presset" til at melde noget ud nu...

Lasse

SJ's tog til Odense betjente lokale rejsende. Der blev endda etableret billetsalgssteder til det, men det blev aldrig nogen succes. Men som jeg skrev, er der løbet meget vand i stranden siden, især, at det er blevet så meget lettere at købe billetter elektronisk, en rejseplan, som skal vise alle afgange mv. Dengang opdagede folk vist nærmest ikke, at der var et alternativ.

Ellers er det korrekt og sådan set heller ikke i modsætning til det jeg skrev, blot vil SJ have sin trafik til København på plads først, og det bliver formentlig tænkt som to adskilte forretningsområder. Pointen er, at selv hvis man også vil køre lokal trafik i Danmark, så er det attraktive at komme ind til Kbh H, for det er her de store passagermængder er - selv hvis man kommer fra Sverige. Det er ikke sammenhængen med trafikken over sundet, som giver forretningen.

En helt anden svensk aktør, Snälltåget, er således allerede på banen i forhold til planer om intern trafik i Danmark Kbh-Århus, og det ser umiddelbart ud til, at den skal køres uafhængigt af deres (også planlagt øgede) internationale trafik gennem landet. Det nuværende enlige nattogsløb kører netop sydom og standser for nuværende i Ørestad - det bliver til Kbh S så snart perronerne er klar. Men det er ikke planerne for den internt danske trafik.

Måske skal man se deres anmeldelse til Jernbanenævnet, hvor i hvert fald nogle af togene fra Fyn/Jylland skal fortsætte til Helsingør, i det lys. For så er Banedanmark jo ligesom nødt til at tildele dem kapacitet på Kbh H.

Med den citytunnel som en eller anden skribent her bliver ved med at foreslå ville onde svenske agenter kunne konkurrere på begge destinationer (Kbh H / Vestdanmark) med kun én linje. Heldigvis bliver den altid bortdømt af mange forskellige måder af dygtige eksperter i denne brevkasse.


Jammen hvis du begynder at grave nu, så skal den jo nok blive klar til Snälltåget starter op til næste år...
Den vil tage mere end et år at bygge. Og..?
CitatEller med andre ord - hvad i al verden har det at gøre med svenskernes planer på kort og mellemlangt sigt? Men den døde kæphest blev da luftet i endnu en tråd som ellers handlede om noget helt andet.
Den handlede om svenskernes mulighed for at konkurrere med DSB på indre danske ruter. Det er da kun naturligt for DSB-folk at modsætte sig de fordele for konkurrencen en forenet rute gennem København fra Sverige en københavnsk Citytunnel ville medføre. Eller fangede du ikke den?


Man ved altid tgsen kommer med den rare tone :)

Gå op Sider: 1 ... 9 10 [11] 12


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak