Citat fra: mpp Dato 30/10-24, 08:55Citat fra: andersj Dato 29/10-24, 16:53Det handler om at der skal være tid til at undersøge om og i hvilken grad kørslen påvirker eksisterende trafik. Hvis en ansøgt kørsel eksempelvis vil underminere eksisterende kontraktkørsel, så kan den nye kørsel afvises. 18 måneder er heller ikke alverden indenfor jernbanen.
Der står mere om det her: https://www.jernbanenaevnet.dk/markedsadgang
Tak for linket. Det virker jo umiddelbart crazy, at kommerciel trafik kan begrænses fordi der allerede er en støttet udbyder af tilsvarende trafik i en PSO-kontrakt. Fjernbusser kan også ændre forudsætningerne for understøttet trafik, men her virker det ikke som noget, der skal vurderes før en rute kan tillades: https://www.fstyr.dk/erhverv/bus/rutekoersel-i-danmark.
Umiddelbart skulle man jo så synes, at det burde være muligt at lave en tilsvarende ordning for kommercielle fjerntog, hvor man hælder til at tillade kørslen såfremt der ikke bliver solgt billetter på ture under 75 km og dermed ligestille fjernbusser med tog. Så kan man selvfølgeligt stadig godt have et ansøgningssystem, hvis fjerntogsoperatøren også ønsker befordring på segmenter under 75 km.
I betragtning af den globale erfaring med monopolistiske venture-støttede virksomheder, der tilbyder tabsgivende tjenester lige længe nok til at dræbe konkurrencen og etablere et monopol - er jeg glad for, at de beskytter PSO-tjenesterne og ikke tillader gribbe som Flixtrain at ødelægge togservicenetværket.
(Flix, Uber, alle madleveringstjenester (Gorilas, Wolt, ...), Amazon, .....)