Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
Citat fra: Svend Dato 12/09-24, 12:40
Citat fra: Trainee Dato 12/09-24, 12:26Derudover har jeg hørt fra flere rejsende at de faktisk ikke har fået lov at stige ombord af tysk/DB-personale fordi de ikke havde pladsbillet, selvom de ville rejse nationalt i Danmark med EC-toget.

Taler du om passagerer, der ønsker at stige på i Padborg for at køre mod København?

Ved ikke hvor de skulle stå på eller af, eller hvilken retning de skulle. Bare at der var tale om nationale rejser i Danmark.

Det giver ikke mening. Der er ikke tysk personale på toget internt i Danmark. De stiger på/af i Padborg

Grunden til at man helst ikke skal have nationalt rejsende med på EC-togene er at personalet skal kunne komme igennem toget på grund af de sikkerhedsprocedurer der er. Derfor må passagererne ikke stå i midtergangene eller ved dørene - og på IC1 er der ikke mange andre steder at stå.

Sidste år var der på flere afgange rigtig mange der kun skulle køre KBH-Ringsted (som i forvejen har noget i retning af 5-6 tog i timen), men fordi personalet ikke kunne komme igennem toget, så blev det annonceret at toget kørte uden stop København - Padborg. I Padborg stod der omkring 80-90 mennesker der skulle have været af på stationerne Ringsted, Odense eller Kolding.

Jeg har i øvrigt ikke kunne finde i trafikkontrakten hvor der står at EC-togene indgår, hvis nogen kan finde den passus i kontrakten, må I gerne svare på dette indlæg.

Citat fra: Petteri Dato 12/09-24, 22:05Grunden til at man helst ikke skal have nationalt rejsende med på EC-togene er at personalet skal kunne komme igennem toget på grund af de sikkerhedsprocedurer der er. Derfor må passagererne ikke stå i midtergangene eller ved dørene - og på IC1 er der ikke mange andre steder at stå

DSB har vist ingen problemer med at køre med stående passagerer, også så mange, at hverken personale eller passagerer kan komme igennem toget, så hvad adskiller IC1 fra IC3 i den henseende ? - i de andre overfyldte tog, er der heller ikke andre steder af stå, end i midtergang og ved dørene, men der er der åbenlyst ikke noget sikkerhedsmæssigt problem.

Citat fra: Petteri Dato 12/09-24, 22:05Grunden til at man helst ikke skal have nationalt rejsende med på EC-togene er at personalet skal kunne komme igennem toget på grund af de sikkerhedsprocedurer der er. Derfor må passagererne ikke stå i midtergangene eller ved dørene - og på IC1 er der ikke mange andre steder at stå.

Sidste år var der på flere afgange rigtig mange der kun skulle køre KBH-Ringsted (som i forvejen har noget i retning af 5-6 tog i timen), men fordi personalet ikke kunne komme igennem toget, så blev det annonceret at toget kørte uden stop København - Padborg. I Padborg stod der omkring 80-90 mennesker der skulle have været af på stationerne Ringsted, Odense eller Kolding.

Jeg har i øvrigt ikke kunne finde i trafikkontrakten hvor der står at EC-togene indgår, hvis nogen kan finde den passus i kontrakten, må I gerne svare på dette indlæg.

At dørene skal låses op og i konstant er jo noget DSB selv har fundet på, det er der ingen der har stillet krav om og det gør de øvrige operatører med lignende materiel heller ikke (SJ/RDC og Snälltåget)

Men som Lasse skriver så køres disse tog kommercielt, så det er ikke helt korrekt men heller ikke helt ukorrekt når jeg skrev at DSB får kontraktbetaling for disse tog. For kontraktbetalingen går også til at finansiere det togmateriel og det -personale der bruges - så det er nok lidt en gråzone i forhold til nationale rejsende.

Hvis der er et problem med lokale rejsende København-Ringsted, så kan man vel rette i Rejseplanen til "kun påstigning" i Ringsted og dermed vil toget ikke fremgå af Rejseplanen når der søges på København-Ringsted og skærmene på København H skal så heller ikke vise Ringsted som et stop.

Anders

Citat fra: Henrik Hansen Dato 12/09-24, 22:55
Citat fra: Petteri Dato 12/09-24, 22:05Grunden til at man helst ikke skal have nationalt rejsende med på EC-togene er at personalet skal kunne komme igennem toget på grund af de sikkerhedsprocedurer der er. Derfor må passagererne ikke stå i midtergangene eller ved dørene - og på IC1 er der ikke mange andre steder at stå

DSB har vist ingen problemer med at køre med stående passagerer, også så mange, at hverken personale eller passagerer kan komme igennem toget, så hvad adskiller IC1 fra IC3 i den henseende ? - i de andre overfyldte tog, er der heller ikke andre steder af stå, end i midtergang og ved dørene, men der er der åbenlyst ikke noget sikkerhedsmæssigt problem.

At personalet skal låse døre før ankomst til station og igen låse dem efter afgang, da lokomotivføren frigiver til begge sider. I IC3 kan lokomotivføren frigive til aktuel side, så der skal personalet ikke igennem.

Citat fra: andersj Dato 12/09-24, 22:57
Citat fra: Petteri Dato 12/09-24, 22:05Grunden til at man helst ikke skal have nationalt rejsende med på EC-togene er at personalet skal kunne komme igennem toget på grund af de sikkerhedsprocedurer der er. Derfor må passagererne ikke stå i midtergangene eller ved dørene - og på IC1 er der ikke mange andre steder at stå.

Sidste år var der på flere afgange rigtig mange der kun skulle køre KBH-Ringsted (som i forvejen har noget i retning af 5-6 tog i timen), men fordi personalet ikke kunne komme igennem toget, så blev det annonceret at toget kørte uden stop København - Padborg. I Padborg stod der omkring 80-90 mennesker der skulle have været af på stationerne Ringsted, Odense eller Kolding.

Jeg har i øvrigt ikke kunne finde i trafikkontrakten hvor der står at EC-togene indgår, hvis nogen kan finde den passus i kontrakten, må I gerne svare på dette indlæg.

At dørene skal låses op og i konstant er jo noget DSB selv har fundet på, det er der ingen der har stillet krav om og det gør de øvrige operatører med lignende materiel heller ikke (SJ/RDC og Snälltåget)

Men som Lasse skriver så køres disse tog kommercielt, så det er ikke helt korrekt men heller ikke helt ukorrekt når jeg skrev at DSB får kontraktbetaling for disse tog. For kontraktbetalingen går også til at finansiere det togmateriel og det -personale der bruges - så det er nok lidt en gråzone i forhold til nationale rejsende.

Hvis der er et problem med lokale rejsende København-Ringsted, så kan man vel rette i Rejseplanen til "kun påstigning" i Ringsted og dermed vil toget ikke fremgå af Rejseplanen når der søges på København-Ringsted og skærmene på København H skal så heller ikke vise Ringsted som et stop.

1. Tosset idé uden tvivl. Passagerne er åbenbart kun "dumme" i Danmark
2. At en anden siger det, er jo ikke et bevis, og jeg synes selv jeg har kigget den godt igennem flere gange.
3. Det vil Banedanmark ikke gå med til. Det er (åbenbart) forbeholdt nattogene til/fra Sverige.

Spørgsmålet om kontraktbetaling er vel ikke lige til at afgøre. DSB får jo en samlet betaling og har for den samlede betaling forpligtet sig til et vist serviceniveau. Nogle gange går de så over det serviceniveau og jeg ville blive noget overrasket hvis EC-togene er nødvendige for at opfylde servicekontrakten på nogle af de danske stationer.

Så er der det med dørene og risikoen for, at der er nogle der åbner en dør ud på sporet stiger jo flere passagerer, der er med. At man ikke aflåser dørene i andre lande kan jo så skyldes, at de generelt ikke er stopfyldte, og at en konkret risikovurdering derfor ikke taler for aflåsning af døre.

Det egentlige problem/sag/grund er jo nok til gengæld, at man modsat andre lande ikke klart adskiller regional- og intercitytrafik i Danmark. Gjorde man det var der jo ikke noget problem i at sige, at EC-togene kræver særlig billet (eventuelt udover pladsbillet), men man ville også åbne ballet for en diskussion af, hvad DSB så egentligt er for en virksomhed og hvad vi skal forvente af den.

Selvom DSB måske ikke får direkte tilskud til at køre Hamborg-togene hjælper det dem alligevel, at de er hvem de er – f.x. i forhold til finansiering af Talgo-vogne som Snälltåget, Flixtog eller andre private ikke kan komme i nærheden af. Og selvom folk i Danmark måske sagtens kan blive enige om, at DSB kunne køres bedre, ophører enigheden hurtigt når det kommer til konkrete løsninger og afvejninger og så er det nok bedre, ikke at "rock the boat" for meget og blive genstand for en egentligt debat om hvordan togdriften bedst organiseres – særligt taget i betragtning, at de undgik et udbud af kernedriften med få dage sidste år.

Citat fra: mpp Dato 15/09-24, 11:26Så er der det med dørene og risikoen for, at der er nogle der åbner en dør ud på sporet stiger jo flere passagerer, der er med. At man ikke aflåser dørene i andre lande kan jo så skyldes, at de generelt ikke er stopfyldte, og at en konkret risikovurdering derfor ikke taler for aflåsning af døre.

Det er bare nogle gange sjovt at se de forskellige tilgange til sikkerhed. Når togene ankommer til Padborg låser det tyske personale alle dørene op, fordi det i Tyskland er en sikkerhedsrisiko at køre med aflåste døre i tilfælde af en evakuering.
Det er også primært tyskerne der har været bannerfører for reservationskravet, fordi de ikke bryder sig om for mange stående passagerer i fjerntogene - jævnlig tilkaldes politiet til overfyldte fjerntog i Tyskland for at få folk ud der ikke har en siddeplads - i regionaltogene er der dog ingen regler, så længe dørene kan lukkes.
I Danmark er der heller ingen regler, for hvem har ikke kørt med en IC3 proppet som en sardindåse, især nord for Fredericia hvor folk fra 2-3 forskellige tog jævnligt mases ind i en enkelt IC3'er.

Anders

Citat fra: andersj Dato 15/09-24, 13:17Det er bare nogle gange sjovt at se de forskellige tilgange til sikkerhed. Når togene ankommer til Padborg låser det tyske personale alle dørene op, fordi det i Tyskland er en sikkerhedsrisiko at køre med aflåste døre i tilfælde af en evakuering.

Det er nu det samme i Danmark. Her låser man også alle dørene på Hamborg-toget op, når toget er kørt fra perron - netop på grund af hensynet til en eventuel evakuering.

Man kan mene meget om DSB's politik om at aflåse de døre, der ikke er ved perron på IC1. Men der er altså erfaring for, at det ikke er alle, der kan finde ud af at stige ud til den rigtige side, når dørene kan åbnes til begge sider.

Citat fra: RasmusD Dato 15/09-24, 13:52
Citat fra: andersj Dato 15/09-24, 13:17Det er bare nogle gange sjovt at se de forskellige tilgange til sikkerhed. Når togene ankommer til Padborg låser det tyske personale alle dørene op, fordi det i Tyskland er en sikkerhedsrisiko at køre med aflåste døre i tilfælde af en evakuering.

Det er nu det samme i Danmark. Her låser man også alle dørene på Hamborg-toget op, når toget er kørt fra perron - netop på grund af hensynet til en eventuel evakuering.

Man kan mene meget om DSB's politik om at aflåse de døre, der ikke er ved perron på IC1. Men der er altså erfaring for, at det ikke er alle, der kan finde ud af at stige ud til den rigtige side, når dørene kan åbnes til begge sider.

Låsningen begynder ca. 5 minutter før ankomst til stationen og oplåsning tager også ca. 5 minutter, især fordi låsen er placeret meget lavt indvendig, da den er beregnet til udvendig betjening og ikke indvendig betjening.

Aflåsningen skete fra dag 1 i drift med IC1-vognene, så jeg ved ikke hvilke erfaringer DSB har baseret sin beslutning på. Dag 1 låste man også dørene i den forkerte side på et af togene ved ankomst til Ringsted, så det kun var muligt at stige ud til den forkerte side - smart!

Anders

Citat fra: andersj Dato 16/09-24, 19:28Aflåsningen skete fra dag 1 i drift med IC1-vognene, så jeg ved ikke hvilke erfaringer DSB har baseret sin beslutning på. Dag 1 låste man også dørene i den forkerte side på et af togene ved ankomst til Ringsted, så det kun var muligt at stige ud til den forkerte side - smart!

Nu er IC1 ikke det første materiel, DSB har kørt med, hvor der ikke var sidevalg på dørfrigivningen.

... og så har jeg da også set en flok turister stige ud af den forkerte side af IC1 på København H.

DSB har overfor Jernbanennævnet bekendtgjort at de planlægger at starte en ny passagerrute mellem København og Oslo med litra EC med ukendt lokomotiv.
Standningsmønsteret bliver:
København H - CPH Lufthavn - Malmö C - Lund C - Helsingborg - Halmstad - Göteborg C - Trollhättan - Halden - Frederiksstad - Moss - Oslo S

Af hensyn til konkurrencehensyn er starttidspunkt for kørslen samt køreplan censureret. Man agter at søge kanaler hos Trafikverket i 2025.

Link til Jernbanenævnet: https://www.jernbanenaevnet.dk/lister/publikationlisteside/2024/anmeldelse-af-ny-planlagt-passagerrute-dsb

Umiddelbart er der intet der tyder på at SJ er involveret, tværtimod virker det som om at man prøver at komme SJ i forkøbet ved kanalansøgning, da SJ sandsynligvis også har ønske om at køre på Oslo-København når de får deres Zefiro Express tog. Men de leveres tidligst i 2027. (Alstom har endnu ikke meddelt forsinkelse på det projekt)

Anders

Lækkert at der sker noget. Jeg studser dog over, at det ser ud til at Jernbanenævnet vil have blanketten indsendt halvandet år før ruten startes op og gerne have information om hvad der forventes på ruten for de første 3-5 år – det virker umiddelbart til at gøre jernbanen væsentligt mindre fleksibel ift afprøvning af nye ruter og koncepter end fly og fjernbusser.

Det handler om at der skal være tid til at undersøge om og i hvilken grad kørslen påvirker eksisterende trafik. Hvis en ansøgt kørsel eksempelvis vil underminere eksisterende kontraktkørsel, så kan den nye kørsel afvises. 18 måneder er heller ikke alverden indenfor jernbanen.

Der står mere om det her: https://www.jernbanenaevnet.dk/markedsadgang

Anders

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak