Citat fra: Niels Bak Dato 28/10-23, 20:14Citat fra: TroelsH Dato 28/10-23, 14:06Citat fra: dkat Dato 27/10-23, 23:27Det er OK at du går ind for dobbeltsporet Tinglev-Padborg, men du slår det virkelig op til noget meget stort, det er lidt en underlig ting at udråbe som DEN store mangel på det danske jernbanenet. Der er utallige projekter, hvor du ville få meget mere kapacitet for pengene. Jeg er egentlig enig i mange af dine betragtninger, men jeg kan ikke lade være med at studse over det.
Misforstå mig ret. Jeg tror ikke at det med et slag løser alle jernbanens problemer, men det er lige så vigtigt symbolsk at få elektrificeret dobbeltspor ud af landet, når særligt de yngre og virksomhederne efterspørger klimavenlig transport af både passagerer og gods nationalt og internationalt som alternativ til fly og lastbiler. Samtidig er det en af de ting som der ikke er den store skub til i de ofte nationalt fokuserede Arriva, BDK og DSB, og mens at mange andre har deres kæpheste, så vil jeg gerne slå et slag for det her, fordi at der ikke er så mange der gør det og netop fordi at det er overkommeligt i størrelse, tid og finansiering, særligt nu når signalprogrammet i vest igen er på skinner. Det er en lavthængende frugt.
Nej det er det ikke. Ethvert anlægsprojekt giver forstyrrelser i anlægsperioden. Og der er kun et spor. Som i dag fungerer. Men kun lige akkurat.
Så man vil få store forstyrrelser i en periode (sporspærringer, hastighedsnedsættelser mens der arbejdes), for at få en gevinst i et par år inden Femern åbner. For lidt gevinst og for stor omkostning transportmæssigt.
Og jeg savner stadig svar på, hvem af brugerne der har talt for at fremrykke investeringen? Men de er måske ligegyldige?
Det er den samme omkostning nu som i 2035? Men den forskel at hvis man bruger pengene nu, så har vi glæde af sporet de næste ti år. Det har vi ikke ellers.
Brugerne er der ikke, fordi at der ikke er kapacitet til ret meget, og det er hele sagens kerne. Man tænker på dem som er her nu, ikke det som er på vej, og det er derfor at man ikke skal vente. Men dem i dag tænker ikke over i morgen, for bare de kan få en godstog igennem i dag. Dem der bruger den i dag er primært godsoperatører, og de kører Tyskland-Sverige og de vil gerne undgå bøvl, og sådan er alle private virksomheder, men ofte kan de godt leve med lidt forandringer i en periode, hvis man tager hensyn. Man kan også se om man kan inddrage i Tønder banen til godstog i en periode, selvom at de så må køre med diesellok.