Citat fra: TroelsH Dato 26/10-23, 12:20Citat fra: Niels Bak Dato 26/10-23, 11:02Så det er mest et regionalpolitisk sukkerbolsje, som jeg ser det.
Det er din mening, Karen. ;-) Halvdelen af landets befolkning bor faktisk i Jylland og borgmesteren i Århus har betalt en undersøgelse for nogle år siden, og selv jyderne og selskaberne her er begyndt at gå op i det der klima-noget.
Godsselskaberne, der 99% kører Tyskland-Sverige vil helst ikke have så meget bøvl, men skal vi både have mere gods inden Femern og mere passertrafik Jylland til kontinentet, så skal der to spor til grænsen.
Vi ser på en massiv efterspørgsel der er begyndt at komme til klimavenlig transport til udlandet, ikke kun regionalt eller til Hamborg, men ud i Europa passagerer (kommer fra fly), og også gods. At vente 12 år med de relativt begrænsede investeringer på 850m kr der kan gøre det muligt, virker ikke særligt hensigtsmæssigt. Det er langt bedre at få fjernet flaskehalsen asap, så vi kan begynde at løbe med en bold der selv ruller.
Mit navn er ikke Karen men Niels.
Og resten af indlægget har du tilsyneladende heller ikke læst idet det handler om tiltrængte investeringer i Jylland.
Og hvor har du dokumentation/fremskrivninger eller andet, som viser, at der ikke er kapacitet på det nuværende spor frem til Femern åbner. Af de problemer DSB nævnte, som skulle løses for at udvide trafikken sydover, som er denne tråds emne, var enkeltsporet i Sønderjylland IKKE et af dem. Og godsselskaberne har eksplicit bedt de danske myndigheder vente. Hvem er det så der står og skriger på det?
Jeg tænker din holdning er symptomatisk for den, som fører til at infrastrukturinvesteringerne i Jylland alt for tit er endt de forkerte steder - nemlig: DET ER I JYLLAND! DET ER GODT! (se diverse motorveje). Og på den måde kommer alt til at hænge på om man nu lige har et lokalt folketingsmedlem, som har magt til at rage en godbid til sig (her formentlig d'herrer Pihl og Schmidt). Men nogen som helst struktureret analyse af behov eller mål savnes, og dermed er det helt tilfældigt, om det bliver det mest nyttige projekt, der gennemføres.
Hvis det var en del af en gennemført analyse af, hvad der skal til at forbedringer for at løfte den internationale trafik i Jyllandskorridoren, eller af, hvordan man får gang i godstrafikken mod havnene i Nordjylland, så gav det mening. Men min formodning er bare, at hvis man fx analyserede de to formål, så er dobbeltsporet Tinglev-Padborg nok med på listen, men langt fra øverst. Og uden der bliver sat gang i øvrige tiltag stort set overflødigt.