Citat fra: mpp Dato 9/10-23, 13:06Det lader til at blive nogle lange og tynde linjer hvis Talgo fortsætter syd for Hamborg. Spørgsmålet er også hvad der skal laves af studehandler for at få samarbejdet til at fungere. F.x. ville det jo være oplagt at køre udenom Hamborg Hbf på ruter til Berlin/Prag og Amsterdam, men det er jo muligt at DB vil modsætte sig det så de også kan sælge billetter fra Hamborg til togene fra Danmark.
Det er også mærkeligt ikke at nævne spisevogne og vognenes hastighed. Der er langt til Amsterdam hvis turen køres uden mulighed for forplejning og det er jo ikke uden risiko at lave et lokomotivskifte. Det er da også derfor DB har købt ICE-L så de ikke behøver skifte lokomotiv på deres Berlin-Hamborg tog. Spørgsmålet er så om en gennemkørende Talgo-forbindelse ender med at være meget bedre og hurtigere end en forbindelse hvor man skifter til et ICE-L i Hamborg (som så givetvist vil være en ny rute).
Det er så også et problem hvis man vil sætte Talgo ind så man kan køre videre af højhastighedsbanerne i Tyskland, hvor man givetvist vil blive overhalet af ICE undervejs. Man må også alt andet lige forvente, at med udrulningen af ERMTS vil det blive lettere og billigere at få godkendt tog i Danmark og så kunne DB jo sende nogle af deres eksisterende multisystem ICE videre fra Hamborg/Lubeck som ICE-sprinters f.x.
Og så er der jo også risikoen for, at de bliver så populære som IC-Lyn+ at en god del af dem vil blive bundet der. Skal DSB være støttefri giver det jo meget god mening at fokusere på at styrke den stærkeste rute og få en masse passagerer. Det giver lidt mindre god mening at satse butikken på et samarbejde med DB og deres 55% rettighed og dermed risikere, at vognene ikke kan bruges hjemme.
Så altså, det er jo et meget fint arbejdsoplæg for ruteudviklingen indtil Femarn er klar, men derefter virker det utilstrækkeligt.
Det er helt klart ud fra det her, at de nationale togselskaber ikke vil ind og konkurrere med hinandnen på hinandens hjemspor, og det gælder formentlig helt generelt og ikke bare i forhold til, hvad der bliver planlagt lige nu.
Så man kan spekulere en hel masse på, hvis tog der ville være bedre eller andre løsninger. Men hvad end der sker, og med hvis materiel, det end vil blive, så bliver det i samarbejde. Og lige nu er det altså DSB's og tjekkernes materiel, der er i spil sydover, og (kommende) svensk materiel nordover (suppleret med danske lokomotiver Kbh-Hamborg).
Så ja, hvis tyskerne vil have togene over Hamborg Hbf, så kommer de det. Jeg kan nu heller ikke forestille mig, at DSB (eller CD) vil andet. Dels så forventer de ikke at kunne fylde et tog med København-Prag-rejsende - de fleste vil være af- og påstigere undervejs - og dels skal det gennemgående tog køre i en af de ordinære kanaler for Hamborg-Kbh-togene.
Højhastighedsstrækningen Hamborg-Berlin kunne man godt gætte på er en del af grunden til, at den vej skal køres med tjekkisk materiel - jeg har ikke helt overblik over, hvad deres nye togsæt og lokomotiver har af tophastighed. Og så kører CD der jo i forvejen med deres nuværende løb Flensborg-Prag.
Det blev også understreget, at man egentlig ikke forventer, at turene bliver meget hurtigere end i dag. Sporene er de samme, og der skal også bruges tid på lokomotivskift. Det passagererne sparer er skift, ofte med en del bagage, og så vinder de sikkerheden for ikke at misse en forbindelse, som i dag er et reelt problem. Selv om toget er forsinket kan de blive siddende i deres sæde og komme med hele vejen til destinationen. (prisen bliver selvfølgelig betalt af de passagerer, som kun skal med på en del af strækningen, og personligt vil jeg nok forsøge at undgå de gennemgående, hvis jeg kun skal til/fra Hamborg)
De spørgsmål du rejser om DB's rettidighed og adgang til at købe mad undervejs har du helt ret i, og nej, de blev ikke addreseret på konferencen.