Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
Citat fra: Niels Dato  7/10-23, 09:09Jeg er ret sikker på, at det skal forstås således, at der kører ét tog til Amsterdam og et andet til Prag via Berlin.


Aah selvfølgelig. Så giver det mere mening, men alligevel en lang rejse i dagtog både før og efter Femern.

Citat fra: Danskjävlar Dato  7/10-23, 21:02Såvidt jeg kan forstå det kan rejsetiden via en potentiel Lelylijn, Wunderline, og Femern tunnel faktisk blive så lav som 6 timer og 3 kvarter. Såvidt jeg forstår det bliver rejsetiden fra København til Hamborg 2½ time, og rejsetiden fra Amsterdam-Groningen 1 time, Groningen-Bremen 2 timer 11 minutter, og 1 time 11 minutter Bremen-Hamborg. Jeg har dog også hørt om politisk pres for at få opgraderet Wunderline projektet der i øjeblikket kun er dimensioneret til regionaltrafik og lave hastigheder på 120-140km/t.

Jeg fik det til samme tal da jeg regnede igennem, men der skal også rebrusseres på Hamborg Hbf så jeg valgte at afrunde til 7 timer. Men interessant at høre om mulige yderligere forbedringer af Wunderline! Hvis man kunne få København-Amsterdam ned på 6 timer (måske ønsketænkning...) ville det for alvor blive relevant at tage toget frem for at flyve. Tilsvarende skal Stockholm-Hamborg også gerne ned på 6 timer for at blive virkelig tillokkende, men det vil kræve store investeringer i Sverige.

Citat fra: Danskjävlar Dato  7/10-23, 21:02Jeg har dog også hørt om politisk pres for at få opgraderet Wunderline projektet der i øjeblikket kun er dimensioneret til regionaltrafik og lave hastigheder på 120-140km/t.

Det er nok også nødvendigt med lidt pres fra begge involverede lande. Banen er enkeltsporet og når den reparerede Friesenbrücke ved Weener åbner efter planen til december 2024 vil den kun være "til rådighed" for jernbanen ca. 20 min. per time. Resten af tiden skal den være åben for at give adgang til og fra havet for det lokale erhvervsliv i området - det er vist især et skibsværft af en vis størrelse der har disse behov.

En skam at denne Wunderline har så svært ved at komme i luften (skamløs blanding af metaforer), for hvis den hjemlige Fugleflugtslinie skal forlænges til Amsterdam er turen over Groningen klart den mest direkte og dermed mest i Fugleflugtsliniens ånd. 

Citat fra: YBS Dato  7/10-23, 20:51Ved eftersyn på Google maps, er der et shunt, så man kan køre nordfra mod Amsterdam (og formodentlig også modsat) men man kommer så ikke til perron i Osnabrück - det er formodentlig anlagt som godsshunt.

Artiklen nævner et muligt lokomotivskift i Osnabrück. Betyder det så at det skulle foregå på et rangerterræn eller en godsbanegård? Antageligvis mens en computerstemme med passende mellemrum minder passagerene om at de ikke må åbne dørene og stige ud  :)

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Poul Brandt. 7/10-23, 22:33.
Seneste redigering: 7/10-23, 22:42 af Poul Brandt
Citat fra: Niels Bak Dato  6/10-23, 23:57Nu sker der noget på de internationale togforbindelser

DSB er gået ind i et samarbejde med de nationale togselskaber i nabolandene om at skabe et netværk bygget op om korridoren over Femern, der skal give direkte tog fra København til alle de nærmeste hovedstæder.

https://www.kollektivtrafik.dk/nyt-netvaerk-af-internationale-tog-er-paa-tegnebraettet/2891

Det er meningen at forbindelserne skal begynde at køre allerede inden Femern åbner. Der er hverken slået søm i aftalerne endnu eller løst alle de praktiske problemer, men går alt vel, så kører togene mod Amsterdam og Prag via Berlin fra K26, mens Oslo (og Göteborg) må vente til svenskerne får købt nye tog/lokomotiver, der også kan køre i Danmark, og det bliver tidligst fra K28.

Det blev ikke sagt direkte på konferencen, men det ser ud som om, forbindelserne skal køre på kommercielt grundlag, eller i hvert fald udelukkende med de tilskud, der i dag gives til de nationale tog, de måtte afløse på dele af strækningen. Hvis de krævede øgede tilskud, så ville det ikke være en beslutning DSB ville kunne træffe alene - så skulle Trafikstyrelsen ind over, og formentlig med et udbud (som vi så med de delvist fejlslagne svensk/danske udbud af nattog).

Alle tog i den nye satsning er dagtog, nattog er ikke på tapetet.

Der skal ikke meget til at forbedre situationen Oslo-København.
Hjalp en bekendt hjem til Danmark i den forløbne uge. Hun var pga. forsinket fly strandet i Gardemoen. Skulle være billigst muligt. Løsningen var tog til Oslo S (230,- NOK). Bus til Kbh H 499,- DKK (8 timer, direkte, ingen skift).

Det interessant er at jeg end ikke overvejede om man kan tage toget, vel vidende at det er nærmest umuligt at finde ud af at købe billetter hos DSB til nabolandene.

Men inspireret af nærværende tråd kiggede jeg lige nu på Oslo-København på DSBs hjemmeside.
Man kan ikke købe print-selv billetter, de skal bestilles 14 dage før for at være sikker på at få dem, advarer DSB øverst på siden. Det er længe at vente, når man står i Gardemoen. - Prisen for en enkelt er 1.212,- DKK uanset hvilken forbindelse man vælger. Og der er 2-4 skift undervejs. (Synes at være togbus på en strækning i Sverige pt). (Og det ville også have kostet ca. 1.200 kr at købe en flybillet til DKK).

Man behøver faktisk ikke foretage dyre investeringer i nye tog, eller nye baner. Alt hvad der skal til for at få flere rejsende på strækningen er lidt software som gør det muligt overhovedet at købe billetter. Så kan man altid senere optimere de mere komplicerede ting.

Print selv Oslo-København kan købes til fast pris (699 DKK) hos Togrejse.dk - https://togrejse.dk/home/sverige-1/intercity-oslo-goteborg.html

DSB har på nuværende tidspunkt intet incitament til at sælge billetter til en rejse hvor DSB slet ikke indgår.

Anders

Citat fra: YBS Dato  7/10-23, 20:51Ved eftersyn på Google maps, er der et shunt, så man kan køre nordfra mod Amsterdam (og formodentlig også modsat) men man kommer så ikke til perron i Osnabrück - det er formodentlig anlagt som godsshunt.
I 80'erne når jeg kørte med nattog fra København til Amsterdam stoppede toget ved perron i Osnabrück Obere Ebene, en del rebrousserede derefter gennem sløjfen på østsiden, kom forbi perron i Untere Ebene og fortsatte mod Bad Bentheim.

Citat fra: Poul Brandt Dato  7/10-23, 22:33
Citat fra: Niels Bak Dato  6/10-23, 23:57Nu sker der noget på de internationale togforbindelser

DSB er gået ind i et samarbejde med de nationale togselskaber i nabolandene om at skabe et netværk bygget op om korridoren over Femern, der skal give direkte tog fra København til alle de nærmeste hovedstæder.

https://www.kollektivtrafik.dk/nyt-netvaerk-af-internationale-tog-er-paa-tegnebraettet/2891

Det er meningen at forbindelserne skal begynde at køre allerede inden Femern åbner. Der er hverken slået søm i aftalerne endnu eller løst alle de praktiske problemer, men går alt vel, så kører togene mod Amsterdam og Prag via Berlin fra K26, mens Oslo (og Göteborg) må vente til svenskerne får købt nye tog/lokomotiver, der også kan køre i Danmark, og det bliver tidligst fra K28.

Det blev ikke sagt direkte på konferencen, men det ser ud som om, forbindelserne skal køre på kommercielt grundlag, eller i hvert fald udelukkende med de tilskud, der i dag gives til de nationale tog, de måtte afløse på dele af strækningen. Hvis de krævede øgede tilskud, så ville det ikke være en beslutning DSB ville kunne træffe alene - så skulle Trafikstyrelsen ind over, og formentlig med et udbud (som vi så med de delvist fejlslagne svensk/danske udbud af nattog).

Alle tog i den nye satsning er dagtog, nattog er ikke på tapetet.

Der skal ikke meget til at forbedre situationen Oslo-København.
Hjalp en bekendt hjem til Danmark i den forløbne uge. Hun var pga. forsinket fly strandet i Gardemoen. Skulle være billigst muligt. Løsningen var tog til Oslo S (230,- NOK). Bus til Kbh H 499,- DKK (8 timer, direkte, ingen skift).

Det interessant er at jeg end ikke overvejede om man kan tage toget, vel vidende at det er nærmest umuligt at finde ud af at købe billetter hos DSB til nabolandene.

Men inspireret af nærværende tråd kiggede jeg lige nu på Oslo-København på DSBs hjemmeside.
Man kan ikke købe print-selv billetter, de skal bestilles 14 dage før for at være sikker på at få dem, advarer DSB øverst på siden. Det er længe at vente, når man står i Gardemoen. - Prisen for en enkelt er 1.212,- DKK uanset hvilken forbindelse man vælger. Og der er 2-4 skift undervejs. (Synes at være togbus på en strækning i Sverige pt). (Og det ville også have kostet ca. 1.200 kr at købe en flybillet til DKK).

Man behøver faktisk ikke foretage dyre investeringer i nye tog, eller nye baner. Alt hvad der skal til for at få flere rejsende på strækningen er lidt software som gør det muligt overhovedet at købe billetter. Så kan man altid senere optimere de mere komplicerede ting.

Det kom ikke med i artiklen, men på konferencen blev det også sagt, at DSB arbejder på et nyt billetkøbssystem til internationale billeter, som gerne skulle være i luften inden for et par år (jeg mener han sagde en gang i 24, men det kan jeg huske forkert på)

Vi tager den lige én gang til, for dem som ikke har læst artiklen.

Planerne er:
- Et direkte tog København-Prag via Berlin, kørt med Tjekkiske vogne. (om der bliver flere til Berlin, meldte historien ikke noget om)
- Et direkte tog København-Amsterdam via Hamborg og Osnabrück, kørt med DSB's nye Talgo-stammer. Ikke Bremen og en stadig ufærdig regionaltogslinje, men den kan selvfølgelig blive flyttet, hvis/når det en gang bliver aktuelt. Begge linjer kræver et lokomotivskift, da ingen har lokomotiver, der kan køre på alle strøm- og signalsystemer undervejs. Det bliver i Hamborg eller muligvis i Osnabrück for Amsterdamtogets vedkommende.
- Et eller flere direkte tog Oslo/Göteborg-Hamborg via København, kørt med nyanskaffet svensk materiel. Der bliver formentlig lokomotivskifte i København (og dermed er det formentlig også sagt implicit, at togene kommer til at køre ind til Kbh H, hvor der så skal rembrousseres)
- Togene Kbh-Stockholm bliver ved at køre som i dag, og rejsende fra Stockholm må så skifte i København for at komme videre sydpå. Det skyldes, at SJ kører med materiel som kan tilte, og det er noget hurtigere end fx DSB's nye Talgoer. Men disse kan ikke køre i Tyskland, så derfor planlægges der foreløbig ikke med gennemgående tog fra den retning.

Citat fra: Niels Bak Dato  8/10-23, 10:54Det kom ikke med i artiklen, men på konferencen blev det også sagt, at DSB arbejder på et nyt billetkøbssystem til internationale billeter, som gerne skulle være i luften inden for et par år (jeg mener han sagde en gang i 24, men det kan jeg huske forkert på)

Spændende. Indtil for få år siden (OK, alt er jo relativt) fandtes der et internationalt system til udstedelse af billetter. For de nordiske baner blev det drevet i fællesskab mellem Sverige, Danmark, Norge og Finland. Det var dengang man - i princippet - kunne gå ud på de fleste (i hvert fald større) stationer og købe en international togbillet. Det nordiske system kaldtes NITAP og gav mulighed for at udstede gennemgående internationale (CIV-)billetter til lande i Europa. Bag systemet (edb) lå også et fælles afregningssystem.

Kunne vi (please/bitte) slippe for den nedladende holdning til dobbeltsporsudbygningen Tinglev-Padborg hver eneste gang, der drøftes internationale togforbindelser? Udbygningen er med i Infrastrukturplan 2035 med igangsætning i 2029, så mon ikke det bliver til noget.

Sidst jeg kiggede rundt om aftenen var der lys i husene, så der bor faktisk mennesker i Sønderjylland. I Det Østjyske Bybånd (også kaldet Den Fede Pølse) længere nordpå bor der alene rundt regnet 600.000. Fortjener alle de borgere ikke en lidt bedre forbindelse til Flensborg og Hamborg og videre ud?

Med venlig hilsen
Lars

Naturligvis bør der være en dobl, spor ud af landet.
Vil være til alles fordel, hvis der nu skulle ske noget på femern. Det er jo set før at en linie er lukket af vane.dk i korter eller længer tid.

Når vi gerne vil have mere internationalt tog, så må vi også et backup system

Om Tyskland så lige er friske er en anden sag

Citat fra: YBS Dato  7/10-23, 20:51Ved eftersyn på Google maps, er der et shunt, så man kan køre nordfra mod Amsterdam (og formodentlig også modsat) men man kommer så ikke til perron i Osnabrück - det er formodentlig anlagt som godsshunt.
I mange år dengang vi havde direkte tog, f.eks Skandinavien Holland ekspress og Nordvest ekspress kørte man af den shunt.
Apropos hvis man laver direkte tog igen, skulle man så ikke samarbejde med Norge,Sverige, så ikke alle skal investere i nyt materiel.der er mange der skal bygge nyt, de næste mange.år.
Bent

Citat fra: Niels Bak Dato  8/10-23, 11:10Vi tager den lige én gang til, for dem som ikke har læst artiklen.

Planerne er:
- Et direkte tog København-Prag via Berlin, kørt med Tjekkiske vogne. (om der bliver flere til Berlin, meldte historien ikke noget om)
Det er så nok CD som kører dette, ikke DSB

Citat- Et direkte tog København-Amsterdam via Hamborg og Osnabrück, kørt med DSB's nye Talgo-stammer. Ikke Bremen og en stadig ufærdig regionaltogslinje, men den kan selvfølgelig blive flyttet, hvis/når det en gang bliver aktuelt. Begge linjer kræver et lokomotivskift, da ingen har lokomotiver, der kan køre på alle strøm- og signalsystemer undervejs. Det bliver i Hamborg eller muligvis i Osnabrück for Amsterdamtogets vedkommende.
Men det får DB snart, fra Talgo. Mon ikke det er DB's Talgo-tog som skal køre denne trafik, ikke DSB's? DB's Talgo-tog forudses i hvert fald godkendt for trafik i Danmark.

Citat- Et eller flere direkte tog Oslo/Göteborg-Hamborg via København, kørt med nyanskaffet svensk materiel. Der bliver formentlig lokomotivskifte i København (og dermed er det formentlig også sagt implicit, at togene kommer til at køre ind til Kbh H, hvor der så skal rembrousseres)
Det svenskerne køber, er ikke lokomotivtrukne tog, men elektriske motorvogne.

Citat- Togene Kbh-Stockholm bliver ved at køre som i dag, og rejsende fra Stockholm må så skifte i København for at komme videre sydpå. Det skyldes, at SJ kører med materiel som kan tilte, og det er noget hurtigere end fx DSB's nye Talgoer. Men disse kan ikke køre i Tyskland, så derfor planlægges der foreløbig ikke med gennemgående tog fra den retning.
De nye SJ-tog kan ikke tilte, det er vist en teknologi som ingen rigtig gør i længere.

Jeg ved at der står noget andet i den linkede artikel med et referat fra en præsentation, men i min optik er den ikke troværdig.

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  8/10-23, 18:19
Citat fra: Niels Bak Dato  8/10-23, 11:10Vi tager den lige én gang til, for dem som ikke har læst artiklen.

Planerne er:
- Et direkte tog København-Prag via Berlin, kørt med Tjekkiske vogne. (om der bliver flere til Berlin, meldte historien ikke noget om)
Det er så nok CD som kører dette, ikke DSB
Det kommer til at blive drevet i samarbejde. Tjekkisk materiel, men med DSB-personale på den danske del af strækningen.

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  8/10-23, 18:19
Citat- Togene Kbh-Stockholm bliver ved at køre som i dag, og rejsende fra Stockholm må så skifte i København for at komme videre sydpå. Det skyldes, at SJ kører med materiel som kan tilte, og det er noget hurtigere end fx DSB's nye Talgoer. Men disse kan ikke køre i Tyskland, så derfor planlægges der foreløbig ikke med gennemgående tog fra den retning.
De nye SJ-tog kan ikke tilte, det er vist en teknologi som ingen rigtig gør i længere.

Jeg ved at der står noget andet i den linkede artikel med et referat fra en præsentation, men i min optik er den ikke troværdig.

Krængeteknologi virker ikke helt lige så "hypet" som det engang var, men ikke desto mindre bliver det stadig produceret - for eksempel kan alle de nye N700S系 tog på Tokaido Shinkansen krænge i kurverne, hvilket tillader dem at køre op til 270 km/t i stedet for de 250 der ville være muligt uden krængeteknologi. JR Central har desuden bestilt nye krængetog (385系) til særekspresserne på de snoede smalsporede bjergruter, som skal indsættes fra 2026. De bliver en erstatning for 383系 som ligeledes har krængefunktion (https://news.mynavi.jp/article/20230720-2731349/).

Desuden reklamerer Talgo også stadig med at deres tog kan krænge; det står som princip #2 ud af deres 6 kerneprincipper hvis man kigger på deres hjemmeside.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 10

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak