Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7
Jeg har da hørt at Flixtrain har kigget på det og regnet på et koncept med billetter København–Aarhus til en 50'er. Det er så noget der er vanskeligt nu og let når der kommer el op, så mon ikke vi skal hilse dem velkommen i 2027/28? Ellers kører Snälltåget jo sådan set allerede i Danmark, så de kunne også komme først.


Citat fra: mpp Dato 10/10-23, 15:01Jeg har da hørt at Flixtrain har kigget på det og regnet på et koncept med billetter København–Aarhus til en 50'er. Det er så noget der er vanskeligt nu og let når der kommer el op, så mon ikke vi skal hilse dem velkommen i 2027/28? Ellers kører Snälltåget jo sådan set allerede i Danmark, så de kunne også komme først.

Er du sikker på det ikke var Arriva i tidernes morgen? FlixMobility kører udelukkende med dynamisk prissætning i deres tog og busser og jeg har ikke hørt dem udtale sig om en national togforbindelse i Danmark.

Det eneste der har været oppe af løse planer var København-Malmö-Stockholm for et par år siden og Leipzig-Berlin-Hamburg-København-Malmö-Stockholm tidligere i år.


Nordiske Medier har kontaktet både DB og SJ i forhold til fremtidsplanerne for den internationale trafik og som ventet er SJ ikke begejstret for idéen om at køre i samarbejde med øvrige operatører - man har i hvert fald ikke taget stilling til om man vil køre selv eller i samarbejde.

DB nævner at man vil indsætte ICE L til Danmark når Femernforbindelsen er færdig, men ikke i hvilket omfang. Alle DB-kørsler bliver dog i samarbejde med DSB.

Link til artikel, er muligvis bag betalingsmur: https://www.licitationen.dk/article/view/1056732/fremtidsplaner_masser_af_tyske_og_svenske_tog_pa_danske_skinner?token=6t24gq32x0gvo8xs9bzy74qz0sn5ampg&utm_source=MarketingPlatform&utm_medium=email&utm_campaign=Femern%20A%2FS%20Nyhedsbrev%2010.10.23&utm_content=95326419

Anders

Citat fra: andersj Dato 10/10-23, 16:05
Citat fra: mpp Dato 10/10-23, 15:01Jeg har da hørt at Flixtrain har kigget på det og regnet på et koncept med billetter København–Aarhus til en 50'er. Det er så noget der er vanskeligt nu og let når der kommer el op, så mon ikke vi skal hilse dem velkommen i 2027/28? Ellers kører Snälltåget jo sådan set allerede i Danmark, så de kunne også komme først.

Er du sikker på det ikke var Arriva i tidernes morgen? FlixMobility kører udelukkende med dynamisk prissætning i deres tog og busser og jeg har ikke hørt dem udtale sig om en national togforbindelse i Danmark.

Det eneste der har været oppe af løse planer var København-Malmö-Stockholm for et par år siden og Leipzig-Berlin-Hamburg-København-Malmö-Stockholm tidligere i år.


Nordiske Medier har kontaktet både DB og SJ i forhold til fremtidsplanerne for den internationale trafik og som ventet er SJ ikke begejstret for idéen om at køre i samarbejde med øvrige operatører - man har i hvert fald ikke taget stilling til om man vil køre selv eller i samarbejde.

DB nævner at man vil indsætte ICE L til Danmark når Femernforbindelsen er færdig, men ikke i hvilket omfang. Alle DB-kørsler bliver dog i samarbejde med DSB.

Link til artikel, er muligvis bag betalingsmur: https://www.licitationen.dk/article/view/1056732/fremtidsplaner_masser_af_tyske_og_svenske_tog_pa_danske_skinner?token=6t24gq32x0gvo8xs9bzy74qz0sn5ampg&utm_source=MarketingPlatform&utm_medium=email&utm_campaign=Femern%20A%2FS%20Nyhedsbrev%2010.10.23&utm_content=95326419

Det er desværre ikke i medier eller på jernbanen.dk, at man melder ud om strategier og markedsåbninger. For så vidt angår Danske forbindelser, er der flere (jeg kender til seks) operatører, der har regnet på det. Der skal rigtignok noget køretråd op til Aarhus, før det bliver sjovt, men der er også mange andre ting, der strukturelt er "hæmmende" for fri trafik i Danmark - herunder BDKs fortolkninger af sporarbejde og varsler herpå, Rejseplanen/rejsekortets adresse, ejerskab af toilettømnings faciliteter med mere. Det er svært at konkurrere, når man er afhængig af tjenesteydelser fra sin konkurrent (der får statslig betaling), og man skal nok have en større juridisk afdeling med, der skal "slås" med infrastrukturforvalteren i forhold til europæiske regler osv osv. Men de skal nok komme - Danmark har nemlig noget, de fleste lande ikke har så meget af: Masser af passagerer, der egentlig gerne vil bruge toget, men som er holdt op med det, og et stort marked for "fritidstrafik", som ikke er inkluderet i statens trafikaftaler.

Lasse

Citat fra: Danskjävlar Dato  9/10-23, 14:00
Citat fra: Niels Bak Dato  9/10-23, 13:52Højhastighedsstrækningen Hamborg-Berlin kunne man godt gætte på er en del af grunden til, at den vej skal køres med tjekkisk materiel - jeg har ikke helt overblik over, hvad deres nye togsæt og lokomotiver har af tophastighed. Og så kører CD der jo i forvejen med deres nuværende løb Flensborg-Prag.
 

Jeg ville nu nævne at højhastighedsbanen mellem Hamborg og Berlin er meget travl og fra 2025 køreplanen er det så vidt jeg ved et krav at alle hurtigtog på linjen skal kunne køre 230km/t CD's Comfortjet tog som skal bruges på ruten til København har en max hastighed på 230 med både vognene og dets Vectron 230 lokomotiver. DSB's egne Talgosæt har også en max hastighed på 230, men alle DSB's egne Vectron lokomotiver har kun en max hastighed på 200, hvilket ville gøre DSB's tog ude af stand til at køre på ruten. Altså med mindre man enten A: Leaser Vectrons med 230 i timen i fremtiden, eller B: aftaler med DB at bruge deres ICE-L i stedet for. ICE-L togene er næsten identiske men dets matchene Talgo lokomotiver har en max hastighed på 230 i timen, og så vil de også være forberedt til kørsel til både Holland og Danmark så vidt jeg ved så lokomotivskifte kan undgåes. Plus så har deres sæt bl.a. også restaurantvogn hvilket gør dem bedre egnet til langdistancekørsel end DSB's egne Talgotog

Jammen der er jo netop ikke noget at det, som DSB har meldt ud indgår i deres planer. Løbet mod Berlin/Prag skal køres med tjekkisk materiel med lokomotivskifte i Hamborg - altså hverken danske vogne eller lokomotiver sydøst herfor. Men et tog som er kørt i samarbejde mellem de tre togselskaber.

Der var ikke et ord om tyske ICE-L-tog på konferencen, men DB starter næppe noget op i konkurrence med den aftale de selv er en del af uden at klappe det af med partnerne.

Citat fra: mpp Dato 10/10-23, 00:19
Citat fra: Niels Bak Dato  9/10-23, 13:52Det er helt klart ud fra det her, at de nationale togselskaber ikke vil ind og konkurrere med hinandnen på hinandens hjemspor, og det gælder formentlig helt generelt og ikke bare i forhold til, hvad der bliver planlagt lige nu.
j, de blev ikke addreseret på konferencen.

I Sydeuropa konkurrerer de nationale togselskaber lystigt. F.x. kører både SNCF og TrenItalia mellem Paris og Milano, SNCF og Renfe har tog begge højhastighedstog fra Barcelona til Frankrig og TrenItalia kører også open access i Spanien. Derudover er der så de øvrige private operatører.

Det virker for mig umiddelbart som en fordel for passagerene med flere operatører og det er svært at se hvorfor det ikke også skulle kunne ske heroppe (det er jo lidt på vej med Snälltåget og Flixtrain). De kan snakke alt det de vil om at togene køres i samarbejde, men hvis folk systematisk foretrækker togene fra den ene operatør frem for den anden vil der jo nok være folk der overvejer hvorfor de absolut skal samarbejde.

Så jeg er stadig skeptisk overfor om hvor langt de her samarbejder vil holde. Af de nævnte er SJ og CD nok de mest spændende – SJ fordi de allerede kører nattog gennem Danmark og konkurrerer på skinnerne på hjemmemarkedet og CD fordi de har et interessant netværk i Centraleuropa. NS, DB og DSB virker til gengæld til at have flere problemer med at løse kerneopgaverne og så er det jo fedt med nye samarbejder (som de så siden kan blive skrevet ud af).

Det du har misforstået er at tognene i Danmark alle har DSB som operatør, i Tyskland har de DB osv. Eneste forskel er materiellet, hvor det ene løb, der skal fortsætte til Prag har tjekkiske vogne, dansk lokomotiv til Hamborg og tjekkisk syd derfor. Men altså med DSB som operatør i Danmark. Dvs at DSB da er lykkelige, hvis fx de tjekkiske tog trækker passagerer fordi der fx er en restaurantvogn (det ved jeg ikke om der er men det formoder jeg). Man kunne dog formode denne vil være lukket på den danske del af strækningen, da DSB ikke længere har infrastrukturen til at servicere en sådan.

Men du har nok ret i at især DSB og DB er brændte børn i forhold til at konkurrere uden for hjemlandets grænser, og begge har formentlig betydelig politisk modstand i ejerkredsen mod at kaste sig ud i sådant. SJ havde heller ikke fremragende erfaringer med at forsøge sig med at køre til Odense for år tilbage og trak sig igen.

Så jeg formoder snarere at konkurrencen kommer fra kommercielle selskaber, det være sig Flixtrain eller andre. Og at det her samarbejde er de nationale togselskabers forsvar mod dette. På den her måde kan de tilbyde attraktiv international trafik uden at skulle ud og konkurrere uden for deres kerneområder.

Citat fra: Niels Bak Dato 13/10-23, 22:53Dvs at DSB da er lykkelige, hvis fx de tjekkiske tog trækker passagerer fordi der fx er en restaurantvogn (det ved jeg ikke om der er men det formoder jeg). Man kunne dog formode denne vil være lukket på den danske del af strækningen, da DSB ikke længere har infrastrukturen til at servicere en sådan.

Servicepersonale følger dog typisk med toget uanset operatør, af hensyn til logistikken. Således er det DB personale der holder restauranten åben i ICE togene til Zürich, selvom togfører og lokomotivfører i Schweiz er fra SBB. Det var også en DSB medarbejder der kørte salgsvognen i Aarhus-Hamburg togene helt til Hamburg.

Ofte foregår salget af mad og drikke også af et andet firma, enten som en del af koncernen eller udliciteret. Kaffeekspressen er et produkt af DSB Service & Retail A/S mens det hos ÖBB er det private firma Donhauser GmbH der pt. står for salg i salgsvogn og restaurantvogne i ÖBB's dagtog. I Nightjet nattogene er alt togpersonale, bortset fra lokomotivføreren, udliciteret til Newrest Wagons-Lits.

Anders

Bare lige en aktuel fodnote: DBs ICE tog ender indtil videre i Basel, da SBB er blevet træt af de talrige forsinkelser fra Tyskland. Den schweiziske strækning køres af SBB materiel.

Men fra K24 indsættes flere ICE forbindelser til Østrig, herunder 412.

Citat fra: Nordexpress Dato 17/10-23, 19:38Men fra K24 indsættes flere ICE forbindelser til Østrig, herunder 412.

Alt i alt er der vist ikke flere forbindelser, det er bare lokomotivtrukne tog der erstattes af BR 412 som et led i udfasningen af IC1 vogne hos DB og de ældre personvogne hos ÖBB.

Generelt skal man vist skynde sig hvis man vil køre med IC1 vognene og især med en BR 101 som trækkraft hos DB. Når først Talgo togene til DSB og DB ruller ud i driften, så kommer det til at gå meget hurtigt med at hensætte vognene. Men de skal nok dukke op hos andre operatører, da klimatiserede vogne til 200 km/t er i høj kurs.

Fra december 2023 er det også slut med BordBistro i DB's IC-tog, da alle ARkimbz, ARkimmbz og resterende fjerntogsvogne med smækdøre (Drehfalttüren) tages ud af drift. Der vil vist blive tilbud et interimsalg fra en kupé svarende til det udvalg der også sælges i IC2 flåden (Twindexx + Kiss) - altså kun snacks og drikkevarer.
Der går rygter om et generelt forbud mod smækdøre i Tyskland, men det er en ren DB Fernverkehr beslutning at tage dem ud af drift i december.

Anders

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af TroelsH. 25/10-23, 13:18.
Seneste redigering: 25/10-23, 13:23 af TroelsH
Citat fra: thomastog Dato  7/10-23, 12:22
Citat fra: Per Holm Dato  7/10-23, 09:02
Citat fra: Jesper Andersen Dato  7/10-23, 07:41... mangler der dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg.

Med venlig hilsen
Jesper Andersen

Dobbeltsporet blev vel pillet op fordi det kunne undværes?

Fra da.wikipedia.org/wiki/Vamdrup-Padborg-banen:

Citat...
Det var dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager. I 1996 blev dobbeltspor taget i brug imellem Vojens og Tinglev. ..
...


Forhåbentligt er der ikke længere militærstrategiske årsager til kun at have et spor, og at vente til efter Femern åber med at lave det, eg i 2030, virker som om at regeringen bevist nedprioriterer jernbaneforbindelsen mellem Tyskland og Danmark på den jyske side, og har skudt den så langt ud i fremtiden som overhovedet muligt, selvom den både gør os sårbar og forhindrer at Århus/Jylland kan blive koblet på højhastighedsnettet ud i EU, selvom efterspørgslen allerede er begyndt på mere co2 venlige alternativer til fly og bil.
Egentligt burde den skubbes forrest i køen af projekter, som praktisk muligt, da den både vil give for passagertrafik og godstrafik.

Det er jo netop at vente fordi så nedlægger man ikke trafikken imens 100% da der så kan køres via Fehmern med godstransporten i stedet.

Mon ikke Regeringen gerne vil have succes med den nylige SASinversteringen.
/hjj

Citat fra: Frank Poulsen Dato 25/10-23, 13:29Det er jo netop at vente fordi så nedlægger man ikke trafikken imens 100% da der så kan køres via Fehmern med godstransporten i stedet.

100%? Meget af strækningen ser ud til at de kan lave meget med begrænsede lukninger og så er der stadigvæk Tinglev banen, som kan køres med diesel.

Jeg kan se at den sidste plan siger at det er klar i 2034-35.

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af TroelsH. 25/10-23, 13:56.
Seneste redigering: 25/10-23, 14:02 af TroelsH
Citat fra: Jakobsen Dato 25/10-23, 13:34Mon ikke Regeringen gerne vil have succes med den nylige SASinversteringen.
/hjj

Ja, det er vist mere der at den trykker, og vennerne i kommunerne med jyske lufthavne og blandt vognmændene. Man underinvesterer i jernbanen, så den bliver et mindre attraktivt alternativ, og så der går så lang tid så muligt.

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Nordexpress. 25/10-23, 15:39.
Seneste redigering: 25/10-23, 15:40 af Nordexpress
"Generelt skal man vist skynde sig hvis man vil køre med IC1 vognene og især med en BR 101 som trækkraft hos DB."

Jeg mener, det er hos vores ven på You Tube "Eisenbahn in Ö, D, CH" - men nu bruger jeg ikke tid på søge kilder - at han nævner, at DBs ICE L stammer vil blive fremført af BR 101 indtil de rette ny el-lokomotiver kan leveres fra Spanien i løbet af et par år.

Den seneste video med materielanskaffelser kan anbefales: https://www.youtube.com/watch?v=goA1PZdhghA

Beklager at den rette citat knap mislykkedes!

Det har været togselskabernes ønske at udbygningen af Tinglev-Padborg først sker efter Femernforbindelsen er åbnet. Det er heller ikke ligefrem den mest trafikerede strækning. I går da jeg var med en IC'er til Hamburg mødte vi ingen tog mellem Rødekro og Padborg - vi overhalede endda et godstog "flyvende" mellem Rødekro og Tinglev.

Citat fra: Nordexpress Dato 25/10-23, 15:39"Generelt skal man vist skynde sig hvis man vil køre med IC1 vognene og især med en BR 101 som trækkraft hos DB."

Jeg mener, det er hos vores ven på You Tube "Eisenbahn in Ö, D, CH" - men nu bruger jeg ikke tid på søge kilder - at han nævner, at DBs ICE L stammer vil blive fremført af BR 101 indtil de rette ny el-lokomotiver kan leveres fra Spanien i løbet af et par år.

Den seneste video med materielanskaffelser kan anbefales: https://www.youtube.com/watch?v=goA1PZdhghA

Beklager at den rette citat knap mislykkedes!

BR 101 er ikke kompatibel med Talgo vognene (ICE L), da de ikke har ÖBB-WTB. Desuden forsvinder BR 101 også helt fra Amsterdam-togene allerede til køreplanskiftet i december. Herefter vil indlejede Vectron lokomotiver trække togene hele vejen fra Amsterdam til Berlin og lokomotivskiftet i Bad Bentheim bortfalder.

Det er altså lejede Vectron lokomotiver der skal bruges indtil BR 105 lokomotiverne fra Talgo er klar.

Anders

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak